Procesul a fost centrat pe extragerea informatiilor principale legate de: atributii si functii de baza, cerintele postului (mai concret: nivel de educatie, experienta, certificari, cunostinte si alte aptitudini), precum si principalele trasaturi de personalitate. Demersul de analiza a muncii a inclus mai multi specialisti, titulari de post cu o vechime de minimum un an si jumatate pentru ocupatia respectiva, care lucreaza in mai multe agentii de publicitate. Comparand rezultatele, am observat ca ele nu difera semnificativ de specificatiile de post mentionate de practica internationala in domeniu. Acest fapt nu este de loc surprinzator in contextul in care aceasta industrie este in cvasitotalitate importata – structura, functii, organigrame, proceduri de lucru etc.
Din profilurile profesionale obtinute am dorit sa retinem elementele care tin nu atat de activitatile si responsabilitatile propriu-zise, ci mai ales cele care tin de caracteristicile psihologice (trasaturi de caracter, aptitudini, atitudini etc.) de care o persoana are nevoie pentru a avea succes in domeniu. Astfel, am reusit izolarea unor dimensiuni psihologice critice pentru performanta in industria de publicitate. In cursul demersului de analiza a muncii au fost observate cateva regularitati interesante, care desi nu coreleaza semnificativ cu criteriul performantei in munca in aceasta industrie, sunt totusi demne a fi mentionate, de vreme ce sunt, probabil, rezultante ale unui fenomen de autoselectie sau chiar selectie intuitiva din partea responsabililor din industrie. Este vorba de o accentuare puternica a anumitor variabile de personalitate, ce se concretizeaza in scoruri puternic peste medie la unele scale ale inventarelor de personalitate:
· Personalitate accentuata, persoane usor inclinate catre autoritarism
· Capacitate de asumare a unui statut profesional ridicat
· Sociabilitate ridicata, tendinta de a cauta, crea si mentine legaturi sociale puternice
· Impresie buna
· Incredere in sine
· Orientarea spre realizare
· Gandire pozitiva
· Orientare preponderenta pe propriile forte, pe propriile actiuni, absenta credintei in noroc,
soarta etc.
Un portret al individului de succes
Datele sintetizate sunt aplicabile la toate profilurile ocupationale din industria publicitatii si la toate nivelurile organizationale.
Aspecte individuale, aptitudinale sau de personalitate
· Inteligenta ca aptitudine generala
· Mobilitatea proceselor cognitive
· Rationare simbolica si intuitiva
· Rationare deductiva
· Capacitatea de luare a deciziilor (in special in situatii de lipsa a informatiei/insuficienta informatie)
· Atentie (volum, concentrare)
· Perceptie distributiva
· Memorie (volum, durata, memorie verbala)
Aspecte supraindividuale, organizationale, specifice postului
· Stres (raspuns la stres, evaluarea stresorilor specifici, evaluarea strategiilor personale si sociale de gestionare a stresului)
· Evaluarea abilitatilor de lucru in echipa (evitarea si/sau rezolvarea conflictelor, dinamica de grup, aptitudini de comunicare, aptitudini interpersonale, luarea deciziilor in mod participativ, productivitate si motivare, aptitudini de leader si/sau membru al grupului)
· Atitudinea privind constiinciozitatea la locul de munca, fidelitatea, integritatea, posibilitatea de incalcare a normelor/regulilor, comportamente iresponsabile, onestitate personala
· Potentialul de munca sustinuta
· „Potrivire” a personalitatii cu tipul de cultura organizationala, „potrivire” la personalitatea companiei.
Omul de legatura cu clientii
Profilul celor care lucreaza direct cu clientii este diferit de restul colegilor dintr-o agentie de publicitate. Adeseori acestia sunt priviti mai mult ca „oameni de alergatura” si nu sunt integrati in echipa care lucreaza la un proiect. Se spune ca un bun client service este mai degraba omul clientului in agentie, decat reprezentantul agentiei.
Departamentul Client Service
Dimensiuni aptitudinale
· Rezistenta la stres
· Reactivitate psihologica (in special in situatii neprevazute)
· Putere de concentrare (in special abilitatea de a mentine concentrarea pe perioade lungi)
· Abilitati/aptitudini de coordonare/management (la nivel inalt)
· Abilitati/aptitudini privind lucrul cu hartii, cifre, formalizare etc.
· Abilitati de organizator si implementator de proiecte
Dimensiuni de personalitate
· Sociabilitate
· Comunicativitate
· Abilitati manageriale si de lucru cu oamenii (in sensul atitudinii preferate privind relatiile interpersonale)
· Abilitati/aptitudini de leadership (la nivel mediu)
· Abilitati interpersonale si de relationare
· Reactii rapide in situatii nestructurate.
Esti un spirit creator?
In departamentul de creatie al agentiei de publicitate se realizeaza cam tot ceea ce se vede in reclamele de la TV, radio sau pe afisele stradale. Dincolo de idei, in spatele reclamelor se afla multa munca si… transpiratie. Produsul finit, adica reclamele, reprezinta doar varful aisbergului.
Departamentul creatie
Dimensiuni aptitudinale
· abilitati combinatorii si de lucru cu cuvintele
· abilitati de abstractizare si conceptualizare
· creativitate combinatorie, in special la nivel ideatic-abstract, spontaneitate (in special pentru copywriter)
· capacitati combinatorii la nivel vizual-perceptiv, lucrul cu imagini (in special pentru art director)
· distributivitate perceptiva
Dimensiuni de personalitate
· temperament creativ, atitudinea de relationare la actul de creatie
· abilitati de comunicare si relationare cu ceilalti, sa fie capabil sa lucreze in echipa.