Sfaturi în social media înainte de a posta ceva pe rețelele sociale
Mai mult de jumătate dintre utilizatorii rețelelor sociale (56%) din întreaga lume sunt activi de peste un deceniu. În timpul petrecut pe rețelele de socializare – și uneori, în ciuda anilor de experiență – mulți dintre utilizatori au postat ceva ce regretă, care poate i-a costat respectul altor oameni, prietenia și, în unele cazuri, chiar și locurile de muncă.
De-a lungul timpului, au existat câteva incidente importante în care postările oamenilor pe rețelele sociale s-au dovedit păguboase, din mai multe puncte de vedere. La începutul lui 2021, actrița din The Mandalorian, Gina Carano a fost concediată de producătorul serialului, Lucasfilm, după ce a făcut comentarii politice controversate pe Instagram. Această problemă evidențiază cât de important este ca utilizatorii să se gândească la consecințele a ceea ce postează – și poate chiar să se uite prin istoricul postărilor, pentru a șterge orice ar putea fi interpretat ca ofensator sau potențial jenant despre ceva ce a fost uitat, care a fost postat cu mult timp în urmă.
Costul personal al postărilor negative
În timp ce 3% dintre utilizatorii rețelelor sociale spun că au avut probleme la locul de muncă din cauza postărilor lor, aproape unul din șase (16%) s-a certat cu cineva apropiat din cauza comentariilor pe care le-a distribuit online. În întreaga lume, mai mult de unul din cinci (22%) oameni și-a exprimat un punct de vedere emoțional pe rețelele de socializare pe care a ajuns să îl regrete mai târziu. Acest procent crește la aproape unul din trei (29%) pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 18 și 34 de ani.
De asemenea, constatăm că aproximativ unul din opt (12%) utilizatori ai rețelelor sociale evidențiază faptul că și-a exprimat un punct de vedere politic care a fost regretat ulterior. Aproximativ același procent dintre utilizatori (13%) recunoaște că a folosit un limbaj nepotrivit pe rețelele de socializare, australienii (25%) și americanii (22%) fiind cei mai predispuși la un astfel de limbaj negativ. Uneori, conținutul postat de alte persoane poate crea o problemă. În 2021, cântăreața și compozitoarea Billie Eilish și-a cerut scuze după ce pe TikTok au apărut imagini realizate cu câțiva ani în urmă, când era mult mai tânără, care păreau să o prezinte folosind o insultă rasială și batjocorind accentele celor care nu vorbesc engleza.
Pe cine și ce luăm în considerare înainte de a posta?
Pe lângă potențialul de a jigni sau de a stârni controverse, postările distribuite online pot compromite și identitatea și securitatea online ale utilizatorilor. Am postat online ceva care prezintă locul în care ne aflăm sau dacă suntem în vacanță? Am postat un nume de familie care ar putea fi folosit împotriva unui utilizator într-un furt de identitate? Este foarte important să ne gândim la ceea ce postăm, astfel încât să ne putem bucura de rețelele sociale la maximum și în siguranță.
Pe cine – și ce – luăm în considerare înainte de a face acel click final? Conform cercetării Kaspersky, majoritatea oamenilor spun că iau în considerare implicațiile asupra familiei lor (58%) și prietenilor (55%) înainte de a împărtăși ceva pe rețelele sociale. Cu toate acestea, mai mult de patru din zece (43%) utilizatori spun că nu iau în considerare consecințele postărilor lor asupra angajatorilor actuali sau viitori. Acest număr mare ar putea explica de ce există utilizatori ai rețelelor sociale care au avut probleme la locul de muncă din cauza postărilor lor în mediul online.
Un alt factor de luat în considerare este influența alcoolului. Mai mult de unul din zece oameni (11%) recunoaște că a postat pe rețelele de socializare când era sub influența băuturilor alcoolice și că mai târziu a regretat. În Australia, acest procent este dublu, ajungând la 22%!
Poate fi tentant să vrei cu adevărat să împărtășești ceva online care pare o idee grozavă în acel moment, dar trebuie întotdeauna să te gândești la modul în care acea postare va fi percepută de alții, dintr-un spectru larg al societății. Este mai bine să nu postăm ceva dacă riscăm să ne afectăm prietenii, familia sau să ne compromitem munca.
Cheia este să tratăm pe toată lumea cu respectul pe care ni l-am acorda în viața reală. Există un element de „disonanță cognitivă” cu rețelele sociale – ceea ce înseamnă că nu putem vedea reacția facială a persoanei cu care vorbim, așa că nu putem evalua cum se simte în legătură cu ceea ce spunem.
Kaspersky a creat propriul ShareAware Hub pentru a ajuta utilizatorii rețelelor sociale să înțeleagă cum pot rămâne în siguranță online și cum se pot bucura de conectivitatea incredibilă pe care o oferă rețelele sociale, reducând în același timp potențialele dezavantaje.
Cercetarea a fost realizată de Opinium Research în perioada 18-31 mai 2021. Opinium a intervievat 15.682 de adulți din 25 de țări, inclusiv Marea Britanie, Franța, Italia, Germania, Spania, Danemarca, Olanda, Chile, Mexic, Argentina, Brazilia, Columbia, Peru, Japonia , Rusia, Turcia, SUA, Republica Cehă, Ungaria, Africa de Sud, Austria, Singapore, Vietnam, Australia și EAU.