Goodyear Dunlop sfătuieşte operatorii de vehicule comerciale să caute informaţii dincolo de cele furnizate de noua etichetă UE pentru anvelope atunci când doresc să achiziţioneze anvelope de iarnă.
În timp ce eficienţa consumului de carburant şi aderenţa pe carosabil umed, indicate şi pe noua etichetă UE pentru anvelope, se numără printre cele mai importante arii de performanţă pentru operatorii de camioane pentru transport pe distanţă lungă, acestea sunt printre cele mai puţin relevante criterii pentru performanţa unei anvelope în condiţii de iarnă. Aderenţa şi tracţiunea pe zăpadă şi gheaţă, împreună cu kilometrajul, sunt priorităţile cheie pentru anvelopele de iarnă, dar nu sunt prezente pe această etichetă.
Într-un studiu recent realizat de Goodyear Dunlop, derulat în ţările nordice, aproape toţi operatorii au pus tracţiunea pe zăpadă afânată şi tracţiunea pe zăpadă bătătorită ca fiind cele mai importante două criterii de performanţă pentru o anvelopă de iarnă.
Anvelopele dezvoltate pentru a fi utilizate în condiţiile reci de iarnă, cu carosabile alunecoase necesită un set diferit de criterii de performanţă decât cel necesar pentru alte tipuri de condiţii. Aici, cele care contează sunt aderenţa şi tracţiunea, în special în condiţii de drum acoperit cu gheaţă şi zăpadă, acestea fiind cele mai importante criterii. Kilometrajul este, de asemenea, un criteriu foarte relevant pentru toate tipurile de anvelope pentru vehicule operaţionale.
Criteriile de performanţă
Criteriile de pe noua etichetă UE pentru anvelope acoperă doar trei aspecte ale performanţei unei anvelope: eficienţa consumului de carburant, aderenţa pe carosabil umed şi nivelul zgomotului exterior. Aceste criterii variază ca importanţă în funcţie de tipul operaţiunilor pe care le realizează vehiculele. În funcţie de poziţia anvelopei şi de aplicaţia specifică pentru care a fost proiectată, alte criterii de performanţă pot fi la fel de importante şi chiar mai importante pentru aceasta decât cele de pe noua etichetă UE pentru anvelope.
Anumite criterii de pe etichetă pot fi influenţate negativ doar pentru că anvelopa a fost optimizată pentru o aplicaţie particulară.
Operaţiunile pentru transport pe distanţă lungă implică în principal transportul de bunuri cu un camion şi un trailer pe distanţe lungi, rulând pe drumuri întinse şi cu viteză constantă, iar numărul şi gradul de dificultate al virajelor sunt limitate. Rezistenţa scăzută la rulare şi aderenţa pe carosabil umed sunt printre criteriile de performanţă de top, astfel încât în acest punct noua etichetă UE pentru anvelope este extrem de relevantă.
Transportul regional şi distribuţia au loc pe distanţe medii şi lungi şi implică frecvent oprirea şi rularea în trafic. Drumurile urbane înseamnă o expunere constantă la forţa laterală şi la eroziune, la rularea pe suprafeţe de drum uzate şi deteriorate inegal. Acest tip de operaţiune implică o varietate largă de configuraţii ale vehiculului. Anvelopele trbuie să pună nivelul ridicat al kilometrajului, capacitatea de a rula bine în orice sezon şi nivelul ridicat al rezistenţei la deteriorare ca primele trei criterii, acestea fiind urmate, ca importanţă, de aderenţa pe carosabil umed şi eficienţa consumului de carburant.
Aceasta înseamnă că durata lungă de viaţă a anvelopei (incluzând aici şi reşaparea) şi performanţa bună de-a lungul anului întâlnesc cele mai importante nevoi ale operatorilor, consumul de carburant rămânând şi el un criteriu încă extrem de relevant.
Vehiculele pentru servicii mixte şi construcţii variază în configuraţie şi operează în general pe distanţe medii şi scurte, 10% din aceste distanţe fiind acoperite pe drumuri de tip off road, ce implică condiţii de drum severe. Abilitatea de a conduce pe suprafeţe line şi durata de viaţă lungă a anvelopei sunt esenţiale pentru anvelopele utilizate pe vehicule precum basculante şi betoniere. De aceea aici sunt importante: tracţiuneam off-road, capacitatea anvelopelor de a fi reşapate şi kilometrajul. Aici Eficienţa Consumului de Combustibil şi elemente ce ţin de Nivelul de Zgomot ce se află printre criteriile de pe noua etichetă UE sunt mai puţin relevante, în timp ce Aderenţa pe Carosabil Umed este relevantă pentru acest tip de vehicule.
Operaţiunile municipale şi urbane implică oprirea constantă şi rularea la viteze mici şi medii. Curbarea flancurilor şi expunerea la forţele laterale este frecventă. În multe cazuri o forţă foarte mare este necesară aici, în special în cazul vehiculelor hibride, vehiculele municipale experimentează o mare varietate de condiţii de încărcare. Kilometrajul şi rezistenţa la deteriorare sunt principalele calităţi ale anvelopelor municipale, împreună cu aderenţa pe carosabil umed şi cu capacitatea de reşapare. Nivelul zgomotului exterior este, de asemenea, important pentru mediul urban şi pentru pasagerii aflaţi în vehiculele serviciului public. În acest caz, numai aderenţa pe carosabil umed şi nivelul zgomotului exterior, de pe noua etichetă UE, sunt relevante pentru anvelope.
Transportul în condiţii de iarnă implică posibilitatea de a rula în condiţii de drum cu o aderenţă extrem de scăzută. Condiţiile de drum se schimbă adesea între umezeală, drum uscat, zăpadă şi gheaţă, şi pot fi implicate toate tipurile de vehicule. Tracţiunea şi aderenţa pe zăpadă şi gheaţă sunt principalele priorităţi pentru performanţa anvelopelor de iarnă: pentru a menţine vehiculele în mişcare şi pentru a păstra siguranţa în trafic. Capacitatea de reşapare, aderenţa pe carosabil umed şi kilometrajul sunt, de asemenea, relevante. Deşi eficienţa consumului de carburant este un aspect important, tracţiunea bună în condiţii de iarnă are o mai mare importanţă în acest caz.
SURSA: Goodyear Dunlop