Fie că vorbim de visul unui student ce a terminat facultatea, de un angajat care s-a săturat să muncească pentru altcineva sau de o persoană care vrea pur și simplu să-și deschidă o afacere pentru a demonstra că poate, deschiderea unui cabinet veterinar este un drum plin de obstacole, birocrație și mult studiu care te solicită și presupune multă implicare și atenție.
În primul rând, atunci când te decizi să deschizi un cabinet veterinar trebuie să ai deja o viziune de ansamblu asupra a ceea ce dorești să dai naștere, iar această viziune nu o poți crea din afară, astfel încât trebuie să fi lucrat într-un cabinet veterinar sau măcar să fi făcut practică într-unul pentru a avea o idee generală privind deschiderea unei astfel de afaceri.
Crearea unui plan de afaceri este esențială și ar trebui să cuprindă pe rând costurile înființării unui SRL, investiția inițială, cheltuielile de amenajare a spațiului unde se va desfășura activitatea, aproximarea cheltuielilor lunare de întreținere, contractele cu firmele de pază și preluare a deșeurilor menajere și biologice, concurența, serviciile puse la dispoziție, suprasaturarea pieței cu operatori economici din același domeniu, categoriile de clienți cărora se adresează afacerea, numărul de angajați, cât și profitul și cifra de afaceri estimată în primul an.
Pentru început va trebui să te hotărăști ce fel de unitate medicală dorești să înființezi, iar aici poți alege între cabinet veterinar, clinică veterinară sau spital veterinar, fiecare dintre ele având cerințe legislative diferite, iar posibilitatea înființării unei farmacii veterinare sau chiar și a unui petshop în incinta unității poate fi luată în vedere pentru a pune la dispoziția clienților medicamentele, suplimentele, hrana și obiectele de care au nevoie pentru tratarea și îngrijirea patrupedelor.
Odată stabilită forma de organizare a unității, va trebui să-ți îndrepți atenția asupra aspectelor legislative ce prevăd obligativitatea respectării anumitor norme privind spațiul de desfășurare a activității propriu zise, dotările minime pentru asigurarea funcționării, favorizarea accesului în unitate direct din spațiul stradal, compartimentarea corespunzătoare a spațiului, tipul și starea pereților și pardoselii, dar și principalele utilități disponibile. Legat de compartimentare, un aspect important este accesul separat în fiecare sală, fiind nevoie de un spatiu decomandat care să favorizeze buna funcționare a activităților medicale. Spațiul necesar înființării unui cabinet veterinar trebuie să aibă un minim de 50m² și să fie compartimentat într-o sală de consultații, sală de chirurgie, sală generoasă de așteptare pentru pacienți și aparținătorii lor, grup sanitar pentru personal, cât și pentru clienți, zonă de laborator unde se vor efectua analizele și o cameră pentru depozitarea medicamentelor.
Imediat după punerea în listă a acestor aspecte, va trebui căutată o locație care să corespundă cerințelor de mai sus și să fie accesibilă din punct de vedere financiar, indiferent de modalitatea obținerii, respectiv închiriere sau cumpărare. Amplasarea unitații este deosebit de importantă și trebuie luate în calcul mai multe aspecte precum zona (de preferabil centrală, în cartiere de blocuri, alaturi de piețe, spații comerciale sau parcuri, lângă stații de transport în comun, putând fi accesată cu ușurință de toate categoriile de clienți), locurile de parcare disponibile pentru clienți sunt necesare, iar clădirea trebuie să fie vizibilă și ușor de recunoscut, punând la dispoziție puncte de reper pentru ghidarea clienților.
Pentru a evalua cât mai corect cifra de afaceri și profitul din primul an de activitate, numărul de angajați pe care îi poți avea, dar și nivelul concurenței, ești nevoit să stabilești de la bun început ce tipuri de servicii oferi clienților, iar acestea se pot încadra în servicii medicale (tratamente, analize, intervenții chirurgicale, spitalizare, consultații de specialitate, urgențe) si servicii de toaletare (tuns, spălat, tăiat unghii, vidare glande perianale, curățat urechi), putându-se adăuga serviciile la domiciliu și cel de ambulanță veterinară. Un mare plus îl reprezintă posibilitatea creării unui magazin virtual de unde clienții își pot comanda diverse produse.
Pentru ca lumea să cunoască serviciile pe care le puneți la dispozitie este nevoie de reclamă, iar aceasta poate fi realizată prin mai multe modalități precum afișe / panouri luminoase montate pe geamurile / pereții clădirii unde se desfășoară activitatea cabinetului, rețele de socializare (Facebook, Instagram, TikTok etc.), panouri stradale, mass-media.
Trebuie să iei în considerare o serie de cheltuieli care trebuie efectuate la începutul activității și care sunt reprezentate de achiziționarea mobilierului pentru medicamente, birou de lucru, scaune, masă de consultație și masă de chirurgie, rafturi, dulap cu cheie pentru produsele stupefiante, cântar, medicamente și obiecte utile în buna desfășurare a activităților de zi cu zi în cabinet (consumabile precum seringi, ace, recipiente etc.), iar dacă în incinta unității funcționează și o farmacie, aceasta are nevoie de aprovizionare cu produse medicinale de la furnizori. De luat în calcul și achiziționarea unei mașini ce servește ca ambulanta veterinara sau pentru transport animale, această din urmă având un cost mai ridicat.
Personalul cabinetului poate fi reprezentat de medici si asistenți veterinari, recepționer, șofer și persoana responsabilă cu igienizarea spațiului, în funcție de posibilitățile angajatorului și reprezintă interfața cabinetului în relația cu clienții, astfel încât aceștia trebuie să aibă o stare bună și o pregătire temeinică pentru a putea face față tuturor situațiilor.
Dupa ce v-ați asigurat că dispuneți de spațiu, dotări și personal, nu vă mai rămâne nimic de făcut decât să intrați în legalitate, iar pentru obținerea avizelor precum cele de la Direcția Sanitară Veterinară, Colegiul Medicilor Veterinari sau Inspectoratul pentru Situații de Urgență, cât și drumurile efectuate pentru achiziționarea casei de marcat și fiscalizarea acesteia trebuie să vă alocați câteva zile bune. De asemenea, firma are nevoie de un cont în bancă pentru a putea realiza tranzacții de plăți către furnizori, iar aici trebuie să consultați mai multe opțiuni bancare pentru a face alegerea potrivită.
În sfarșit, după ce afacerea a început să ruleze, e necesar să îndeplinești câteva condiții pentru ca aceasta să aibă succes și să nu migreze pe calea falimentului, astfel încât va trebui să punctezi câteva aspecte, precum:
- Afacerea trebuie să rezolve o problemă ca ea să fie sustenabilă
- Trebuie să fii mereu în ”priză” cu piața și eventualii concurenți pentru a veni în permanență cu servicii în plus, reduceri de preț și o calitate mai bună a serviciilor oferite, deși este demonstrat ca dacă te bazezi doar pe a doua opțiune, clienții câștigați prin oferirea reducerilor de preț vor fi primii care vor migra atunci cand nu le vei mai oferi.
- Angajații reprezintă interfața cabinetului în relația cu publicul așa ca asigură-te că aceștia sunt mereu mulțumiți, iar clienții vor fi la rândul lor mulțumiți.
- Cultură, pregătire sau educație financiară și antreprenorială, indiferent de denumire ea trebuie să existe și să evolueze prin studiu, cursuri și adaptare la politica monetară de piață.