Termenul limită pentru Programul de Reciclare a fost extins, produsele care sunt vizate de SGR, dar care nu au eticheta vor fi vândute în continuare, conform deciziei Guvernului. Termenul a fost prelungit cu 6 luni.
Schimbările în programul SGR, decizia Guvernului
Vestea bună pentru comercianți și consumatori: termenul-limită pentru vânzarea produselor fără marcajul Sistemului de Garanție-Returnare (SGR) a fost extins. Conform unei decizii recente a Guvernului, stocurile de sticle și alte ambalaje rămase înainte de intrarea în vigoare a mecanismului pot fi comercializate până la sfârșitul anului.
Inițial, HG nr. 1074/2021 interzicea introducerea pe piața românească a produselor fără inscripționarea SGR de la 30 noiembrie 2023, cu o excepție pentru stocurile existente până la 30 iunie 2024. Însă, presiunea din partea operatorilor economici a determinat o reevaluare.
„Având în vedere multiplele solicitări de anulare/modificare a dispozițiilor art. 10 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1074/2021 (…) venite din partea operatorilor economici, se impune introducerea unui termen rezonabil de introducere pe piată și comercializare a produselor în ambalaje fără marcaj SGR, adaptat la realitățile economice și la dinamica relațiilor de afaceri din societate”, a explicat Ministerul Mediului.
Astfel, conform HG nr. 580/2024, sticlele și ambalajele fără marcaj SGR pot fi vândute până la 31 decembrie 2024. Abia de la 1 ianuarie 2025, acestea vor dispărea complet din magazinele românești.
SGR vizează o gamă largă de ambalaje: sticlă, plastic sau metal, între 0,1 și 3 litri, pentru băuturi precum bere, alcool, sucuri și ape minerale. Impactul programului este deja semnificativ, cu peste 100 de milioane de ambalaje returnate, echivalentul a 10 milioane de euro în garanții.
Metoda prin care se iau cei 50 de bani pe ambalaje care nu corespund programului
Însă, pe măsură ce programul se maturizează, apar și provocări neașteptate. Un videoclip viral pe rețelele sociale arată o metodă prin care românii „păcălesc” automatele, folosind sticle neeligibile.
Experimentul, confirmat de jurnaliștii de la Libertatea, implică lipirea unui cod de bare SGR peste cel original. Un utilizator TikTok demonstrează: Un videoclip cu o sticlă de plastic fără logo-ul SGR, pe care a lipit un alt cod de bare printat peste cel existent, primind ulterior un voucher de 50 de bani.
Această lacună va fi însă de scurtă durată.
„Începând cu data de 1 iulie nu se vor mai putea introduce pe piață produse care intră sub incidența SGR, fără să fie inscripționate cu logoul și codul de bare specific”, anunță autoritățile.
Până atunci, în piață vor circula ambele tipuri de ambalaje: cu sigla SGR, purtătoare de garanție, și fără, pentru care nu se percepe taxa. Este o perioadă de tranziție care permite atât consumatorilor, cât și comercianților, să se adapteze la noul sistem.