Shrinkflaţia este un fenomen care are loc în toate magazinele din lume. Acesta afectează consumatorii și autoritățile deopotrivă. Din acest motiv, Franța a impus deja câteva măsuri. Despre ce este vorba, de fapt?
Shrinkflaţia – fenomenul care se întâmplă în toate magazinele din lume
O nouă înșelătorie și-a făcut apariția în supermarket-uri, ea purtând numele de „Shrinkflaţie”. Ea este o problemă reală atât pentru autorități, cât și pentru consumatori.
O astfel de situație are loc și în Franța. Aici, autoritățile au impus deja măsuri.
Din luna iulie înainte, comercianții francezi vor fi obligați să prezinte, timp de două luni, informații cu privire la reducerea cantității de produse alimentare și alte bunuri de consum obișnuite.
Un exemplu în acest sens este detergentul. Acest lucru a dus la creșterea prețului unitar.
Ministrul francez de Finanțe spune că „Shrinkflaţia” este o fraudă. Drept urmare, trebuie să i se pună capăt.
„Shrinkflaţia este o fraudă, îi punem capăt. Vreau să reconstruiesc încrederea consumatorilor, iar încrederea merge mână în mână cu transparenţa”, a declarat ministrul de Finanţe Bruno Le Maire, într-un comunicat de vineri.
Prețurile alimentare au crescut în Franța
Prețurile alimentelor au devenit o problemă politică semnificativă în Franța anul trecut. În 2023, inflația alimentară a fost de 16%, un procentaj record. Acesta a fost înregistrat în urma negocierilor anuale privind prețurile între furnizori și comercianții cu amănuntul.
În replică, guvernul a implementat o legislație pentru a accelera negocierile pentru acest an și a exercita presiuni asupra companiilor în vederea limitării creșterii prețurilor.
Ce este „Shrinkflaţia”?
Termenul, cunoscut și sub denumirea de micșorarea pachetului sau reducerea în greutate, reprezintă procesul prin care articolele își micșorează dimensiunile sau cantitatea, în timp ce prețurile rămân constante.
Termenul este o combinație între cuvintele „shrink” (micşorare) și „inflation” (inflaţie).
Prin shrinkflation, producătorii și comercianții cu amănuntul pot crește marja de profit și profitabilitatea prin reducerea costurilor, în timp ce mențin nivelul vânzărilor, fiind adesea o alternativă la creșterea prețurilor în contextul inflației.
Se spune că economistul Pippa Malmgren este creditat cu prima utilizare a termenului „shrinkflation” în sensul său actual, deși același termen a fost folosit anterior de către istoricul Brian Domitrovic pentru a descrie o economie care se contractă în timp ce experimentează o inflație ridicată.
Barak Orbach, un economist universitar, argumentează că în mod obișnuit, concurența determină această contracție.
„Atunci când șocurile de aprovizionare sau alți factori ridică costurile de producție, întreprinderile sunt obligate să transmită aceste creșteri pentru a-și menține profitabilitatea. Cu toate acestea, în piețele competitive, creșterile directe de prețuri sunt considerate riscuri.
În astfel de situații, întreprinderile optează adesea pentru majorări indirecte de prețuri, prin reducerea personalului.”