Globuri si ornamente de pom, felicitari, jucarii, brazi, sunt doar cateva dintre produsele care se vand foarte bine in perioada sarbatorilor de iarna. Nu intotdeauna insa socoteala de acasa e aceeasi cu vanzarea din targ. In ultimii ani au existat nenumarate situatii in care un comerciant sau altul si-a supraestimat capacitatea de vanzare sau a adoptat o strategie de marketing gresita. Rezultatul a fost dezastruos si, de cele mai multe ori, nu au fost recuperate nici macar cheltuielile initiale.
La 28 de ani Ionut Pontea si-a incercat norocul in afacerile cu globuri. Instinctul si mai multe povesti venite din partea prietenilor, dar si articolele din ziar, l-au determinat pe tanarul om de afaceri sa intre in valtoarea afacerilor de Craciun. Primul pas a fost gasirea unui furnizor de globuri care sa isi vanda produsele cu un pret acceptabil. „Pretul de achizitie al globurilor trebuia sa imi permita practicarea unui adaos cat mai mare. Mi-am facut un calcul pornind de la preturile din piata. Un glob costa 1-1,5 USD. Am calculat ca trebuie sa il achizitionez la 0,3-0,5 USD, pentru ca la final castigul sa fie consistent”, spune Pontea. Avea pusi de-o parte in jur de 2.000 de dolari cu care a achizitionat 8.000 de globuri. Daca le vindea pe toate obtinea un profit de aproximativ 6.000 de dolari. Intentiona sa comercializeze aceste globuri cu ajutorul intermediarilor din piete si din alte locuri unde se facea comert stradal. Pana pe 24 decembrie a reusit insa sa vanda doar 2.000 de globuri si a recuperat doar banii investiti. Cu alte cuvinte muncise si alergase degeaba timp de o luna de zile si mai ramasese si cu 6.000 de globuri pe stoc. Daca la inceput acest stoc nu il deranja, sperand sa intre din nou in afaceri cu globuri in anul urmator, dupa cateva luni spatiul ocupat de acestea in podul casei a inceput sa devina prea aglomerat. Intre timp, intrase si in alte afaceri si avea nevoie de loc de depozitare.
N-a mai facut niciodata afaceri cu globuri, in schimb, toti prietenii si cunoscutii au primit in ultimii trei ani, in preajma sarbatorilor, cate o punga cu ornamente de pom.
Pocnitorile devanseaza petardele
Andrei serban auzise de la prieteni ca pocnitorile reprezinta marea lovitura a sfarsitului de an. Mai ales ca, daca le cumparai din Cehia sau Polonia si reuseai sa intri cu ele in tara, profitul era de aproximativ 500%. Povestile prietenilor care castigasera in anii anteriori l-au convins pe Andrei sa intre in afacere. A imprumutat 1.000 de dolari de la prietena sa si cu inca 1.500, cat mai stransese pentru a-si lua un laptop, s-a urcat in autocar si a plecat in Polonia. „Puteam merge pe varianta Turcia de unde se achizitionau celebrele pocnitori, insa am preferat sa cumpar petarde din Polonia pentru ca, la un singur produs, profitul era mult mai consistent”, spune Andrei serban. De la Varsovia a cumparat petardele cu 20 de centi bucata. In total aproximativ 12.500 de bucati. „Era un colet imens, pe care abia l-am incarcat in autocar. A trebuit sa inchiriez un moto stivuitor care sa imi duca petardele la autocar. Cu chiu cu vai am reusit sa conving soferul autocarului sa imi primeasca marfa in masina”, continua serban. Dupa ce a platit la vama „taxa” obligatorie, investitorul nostru a ajuns in Bucuresti pe 27 noiembrie cu un munte de petarde, care mai de care mai colorate. Asteptarile sale au fost inselate de o Hotarare a Ministerului de Interne care interzicea comertul stradal cu petarde si pocnitori. „Am simtit ca innebunesc. La nici doua saptamani de cand m-am intors in tara cu marfa, m-am trezit ca nu pot sa mai vand nimic”, spune Andrei serban. A incercat cateva „combinatii” cu diversi distribuitori de la coltul strazii, insa nu a vandut mai mult de 500 de petarde. Pe restul le-a tinut o vreme in speranta ca va gasi magazine carora sa le distribuie, dar dupa un an termenul de garantie al acestora a expirat. Astfel, s-a vazut nevoit ori sa le arunce la gunoi, ori sa le ofere gratuit copiilor. Important este ca s-a ales cu o pierdere de peste 2.000 de dolari.
Pliculetele cu frisca nu sunt atat de profitabile pe cat s-ar crede
„Nu stiu ce a fost in capul meu atunci cand m-am hotarat sa investesc 1.000 de dolari in pliculete cu frisca pe care le-am cumparat din Cehia. Credeam ca romanii cumpara multa frisca de sarbatori.” Asa incepe povestea de om de afaceri a lui Marius Petroescu. La 29 de ani, bucuresteanul din cartierul Militari se gasea inca in cautarea retetei de succes in afaceri. Pana acum avusese tot felul de idei de afaceri pe care nu le pusese in practica. Insa ideea cu frisca i s-a parut interesanta si, pe de alta parte, oricum trebuia sa isi incerce odata si odata norocul. A plecat in Cehia cu masina personala, a adus frisca pana in Romania si a inceput sa caute magazine care sa vanda marfa. „In momentul acela mi-am dat seama ca nu pot pune un adaos mai mare de 30%. Daca mai adaugam si costurile de transport ieseam in pierdere. Nu cu mult, dar conta”, explica Petroescu. De sarbatori vanzarile au mers prost. A vandut insa mai bine incepand cu februarie, iar la finele lui aprilie terminase toata frisca. „Practic aproape imi recuperasem suma investita. Nu am avut castigurile pe care le speram, insa nu m-au mai interesat, din moment ce am reusit sa imi recuperez cea mai mare parte din suma investita. Daca insa socotesc si dobanda pe care as fi obtinut-o in cazul in care puneam acea mie de dolari la banca, imi dau insa seama cat de proasta a fost afacerea pe care am facut-o”, incheie Petroescu.
Ce trebuie sa faceti
· E bine ca inainte de a va aventura in febra afacerilor de Craciun sa realizati un business plan pe baza caruia sa aflati ce cantitate de marfa e bine sa cumparati.
· E foarte important sa puneti la punct din timp o retea de clienti carora sa le livrati marfa in cantitati mici.
· In ciuda puterii scazute de cumparare, romanii sunt dependenti de cumparaturile de Craciun. Cautati sa inchiriati standuri in locurile preferate de concetatenii dumneavoastra.
Ce nu trebuie sa faceti
· Nu investiti mai mult decat trebuie chiar daca marfa nu este perisabila. Daca ramaneti pe stoc cu globuri sau ornamente de Craciun nu puteti fi sigur ca veti reusi sa scapati de ele in anul urmator.
· Nu intotdeauna marfa cea mai ieftina are cea mai mare cautare. Urmariti mai intai ce vinde competitia si apoi alegeti de la producatori tipurile de produse pe care le veti comercializa.
· Nu va incredeti in sfaturile binevoitorilor care cred ca ei au intotdeauna dreptate si, prin urmare, trebuie sa le urmati sfaturile.