Şi Facebook are un Zid al Ruşinii. Află unde a dat greş cea mai populară reţea de socializare

Cu toţii ştim ce este Facebook, aproape toţi deţinem un profil personal pe Facebook şi zilnic facem cel puţin o referire la cea mai populară reţea de socializare de la ora actuală. Gigantul IT are în orice caz multe minusuri, iar acestea vor fi dezvoltatea în rândurile următoare.

Facebook a fost de nenumărate ori acuzată că ar încălca intimitatea utilizatorilor, iar dovezile în acest sens nu au fost puţine. Orice utilizator poate fi găsit pe Facebook, chiar şi atunci când profilul este "privat". Deşi garanteazã securitatea datelor şi îi îndeamnă pe utilizatori să furnizeze cât mai multe detalii despre ei înşişi, la scurt timp după apariţie a fost interceptată o conversaţie dintre Mark Zuckerberg şi un prieten de-al său, în care cel dintâi îi garanta celuilalt că îi poate oferi o gamã variată de e-mail-uri, fotografii şi adrese de-ale studenţilor de la Harvard. Întrebat cum este posibil aşa ceva, Zuckerberg a răspuns că utilizatorii "au încredere în el". Încrederea era nefondată, aşadar.
O a doua problemă prezentă pe zidul ruşinii este aceea că odată cu fiecare schimbare de interfaţă, vin nenumărate plângeri şi nemulţumiri. Odată cu lansarea Timeline, utilizatorii au devenit tot mai speriaţi de ideea că intimitatea nu le este respectatã.
În încercarea de a moderniza constant reţeaua, Facebook a venit cu câteva servicii nereuşite. Facebook Deals şi Facebook Gifts sunt cele mai bune exemple. Dacă primul serviciu a fost retras în 4 luni, cel de-al doilea a rezistat 3 ani, timp în care a trecut prin multiple schimbări care nu i-au oferit popularitatea la care sperau realizatorii. Facebook lite este un alt exemplu de acest fel, ţinând cont că puţini au fost cei care au înţeles utilitatea acestui serviciu. FBML, versiunea Facebook de HTML, a fost lansată, însă n-a avut niciun ecou în rândurile celor 850 de milioane de utilizatori Facebook.
Lansatã pe 10 octombrie, aplicaţia Facebook pentru iPad nu a impresionat utilizatorii dintr-un motiv simplu: nu aducea nimic nou şi semãna izbitor cu aplicaţii neoficiale precum MyPad şi Friendly.
În încercarea de a integra mail-ul pe platforma Facebook, a apărut Facebook Messages în 2010. Utilizatorii au posibilitatea de a trimite şi de primi mail-uri printr-o adresa @facebook.com. Se vorbea iniţial că serviciul acesta va omorî Gmail-ul, însă în prezent nu se mai aude nimic despre asta. Încă un eşec al companiei, aşadar.
Facebook Places aproape că nu mai trebuie amintit. În afara faptului că se înscrie fără dubiu în seria de eşecuri Facebook, nu a avut nicio şansă în faţa Foursquare.
O zi memorabilă pentru companie este 23 septembrie 2010, cînd reţeaua a căzut timp de câteva ore. Utilizatorii fideli nu au uitat acea zi, iar compania cu atât mai puţin.
Zuckerberg avea aşteptări ridicate de la Facebook Groups & Lists. Din nefericire, însă, nimeni nu a utilizat serviciul, lucru de înţeles în ultimă instanţă: după atâta vreme în care toţi cei cu care utilizatorul este conectat se află laolaltă, reorganizarea pare a fi ceva inutil. În plus, Facebook Groups & Lists aminteşte mult prea evident de Circles-urile de pe Google+.
Lucru neaşteptat poate, Facebook a întâmpinat probleme şi la nivel de venituri: în primul trimestru al anului, veniturile realizate au fost mai mici cu 25% decât cele prognozate, mai precis cu 500 de milioane de dolari în minus.
În luna iunie a acestui an Facebook a pierdut 6 milioane de utilizatori activi din Statele Unite. Aceasta a fost şi prima dată în care numărul utilizatorilor a scăzut. Trebuie precizat, în orice caz, că la nivel global numărul se află în continuă creştere. Interesant şi amuzant este că a existat la un moment dat “Quit Facebook Day”, pe 31 mai 2010, când aproape 40.000 de oameni îşi propuseseră să părăsească reţeaua. În aceeaşi perioadă, un studiu arăta că peste 60% dintre cei prezenţi pe Facebook să gândeau să renunţe la conturile personale.