Si facerea lumii a fost un proiect cu obiective precise si a durat fix sapte zile

nevoia oamenilor de afaceri de a se integra intr-un circuit international. Marcel Chiranov, consultantul care a facilitat venirea expertului australian in tara noastra, spune ca in Romania a implementat sisteme de management performant al proiectelor numai in firme internationale care au dezvoltat diverse proiecte. Aceste firme au venit aici, au lucrat si au plecat. „Din pacate, nu stiu vreo firma din Romania care sa fi implementat un astfel de sistem pentru a putea vorbi despre rezultate

nevoia oamenilor de afaceri de a se integra intr-un circuit international. Marcel Chiranov, consultantul care a facilitat venirea expertului australian in tara noastra, spune ca in Romania a implementat sisteme de management performant al proiectelor numai in firme internationale care au dezvoltat diverse proiecte. Aceste firme au venit aici, au lucrat si au plecat. „Din pacate, nu stiu vreo firma din Romania care sa fi implementat un astfel de sistem pentru a putea vorbi despre rezultate in acest moment.“ Dar metoda este in faza incipienta in toata lumea. Dl Chiranov spune ca nici in SUA, care este printre pionierii implementarii unor metode moderne de management, nu este usor de gasit un exemplu. In Japonia, acest subiect a atras atentia in mod semnificativ de relativ putin timp (1,5 – 2 ani). In Coreea acum se fac primii pasi. Nu trebuie sa intelegem din aceste exemple, insa, ca suntem aproape pe picior de egalitate cu Japonia sau Coreea! Romania se afla in faza de „pionierat timpuriu“.
Capital: De ce este atat de important, dintr-o data, managementul performantei pe proiect in lume?
Lloyd Carter: Piata se modifica si schimbarile tot mai rapide care apar obliga firmele sa se orienteze in aceasta directie. Firmele trebuie insa sa inteleaga cum sa faca aceasta tranzitie daca nu vor sa aiba probleme sau chiar sa dispara.
Capital: Probabil ca sunt afectate firmele mici. Marile companii, transnationalele, vin asupra lor precum tavalugul, motiv pentru care IMM-urile trebuie sa fie primele care sa invete tehnici de conducere si organizare flexibila a muncii si resurselor umane.
Lloyd Carter: Sunt nenumarate firme mari, puternice, care nu au reusit sa faca fata schimbarilor si s-au prabusit. Companii aeriene americane, McDonald-Douglas, Chrysler, sunt doar cateva exemple de companii cu cifre de afaceri impresionante care au intampinat probleme majore pentru ca nu au stiut sa faca fata schimbarilor din ultimii ani.
Capital: Daca sunt atatea probleme in America, de ce ati venit in Romania, unde afacerile sunt inca in scutece?
Lloyd Carter: Eu am parasit America in urma cu 13 ani, pentru ca am gasit un contract interesant in Australia. Am ramas acolo pentru ca m-am indragostit de australieni, pur si simplu. Venind aici, in Romania, am descoperit multe similitudini cu Australia.
Capital: Sa inteleg ca v-ati indragostit de romani acum?
Lloyd Carter: Dimensiunea tarii si relatiile dintre oameni sunt asemanatoare, dar nu numai. In Australia, spre exemplu, nu exista diferente, bariere intre oameni, generate de niveluri ierarhice. Oricine poate sta de vorba cu directorul sau, ca de la om la om. Acest lucru permite introducerea unui sistem de management al performantei pe proiecte cu mare usurinta.
Capital: Din cate am aflat, ati lucrat chiar in proiectul „Jocurilor Olimpice“ de la Sidney.
Lloyd Carter: Da, organizarea Jocurilor Olimpice din anul 2000 s-a desfasurat sub forma unui proiect urias, cu termene foarte stranse. Daca nu se intarzia cu o saptamana constructia stadionului olimpic, nu ar fi putut incepe Olimpiada.
Capital: Sunteti la fel de cunoscut prin implementarea unor proiecte performante si in Europa.
Lloyd Carter: Cu timpul, au aparut nevoi de astfel de servicii in Marea Britanie. De aceea, am deschis un oficiu acolo. Marea Britanie este o piata mult mai mare, cu probleme diferite. Acolo managementul este ca un fel de casta, in care oamenii de rand patrund cu greu. De aceea este dificil lucrul in proiecte performante unde leadership-ul si comunicarea sunt elemente esentiale. Acum guvernul coreean este interesat sa preia o parte din expertiza noastra.
Capital: Care sunt domeniile care se preteaza cel mai bine la lucrul in proiecte bazate pe performanta?
Lloyd Carter: Este mai usor sa amintesc, la modul general, pe cele care nu se potrivesc cu sistemul. Nu are rost sa implementezi managementul performant pe proiecte in activitati ciclice, repetitive, unde activitatea se desfasoara liniar.
Capital: Care sunt atunci domeniile din Romania in care sistemul ar trebui implementat cu prioritate pentru a se obtine performante?
Lloyd Carter: In IT, pentru ca aici se intalnesc cele mai mari intarzieri, nu se ating obiectivele si se depasesc bugetele. Situatia este valabila peste tot in lume, pentru ca in acest domeniu sunt mai greu de stabilit obiectivele. Tot aici se pot observa cel mai repede si beneficiile.
Capital: Sistemul de lucru se poate implementa dupa carte sau este nevoie de un cadru special de invatare?
Lloyd Carter: Problema este legata de abilitatile pe care le au oamenii din firma respectiva, legate de managementul performantei. Sunt cursuri prin care se pot dobandi competente de lucru in managementul performantei proiectelor. Exista foarte multe metode prin care organizatiile pot fi ajutate sa invete sa se transforme. Cert este ca e imposibil ca o firma sa poata incepe sa introduca sistemul fara asistenta de specialitate.
Capital: Cu cine ar trebui sa inceapa pregatirea pentru implementarea sistemului?
Lloyd Carter: Cu top managementul. Acesta trebuie sa inteleaga si sa accepte ideea ca in momentul in care incepi sa implementezi proiecte pot aparea, din diferite motive, intarzieri, abateri de la obiective etc. Managementul trebuie sa trateze aceste aspecte ca pe niste particularitati tipice proiectelor si sa nu le ia in nume personal.

Carte de vizita

Lloyd Carter, director general MTC AustralAsia PtymLtd. din Canberra si presedinte al Carter Management Group.A inceput sa lucreze in sisteme de management al performantei si in managementul proiectelor din 1968, in calitate de ofiter in armata SUA, unde a fost coordonator de program la General Electric. Din 1972 in 1981 a fost Associate Professor of Acquisition and Project Management la School of Systems and Logistics at the Air University, calitate in care a oferit consultanta Ministerului Apararii din SUA si NASA, Ministerului Energiei si Ministerului Transportului. In calitate de consultant, incepand cu 1981, a implementat proiecte si sisteme de management al performantei in peste 200 de organizatii din SUA, Canada, Anglia, Scotia, Japonia, Australia si Arabia Saudita.

Beneficii ale implementarii managementului performantei proiectelor

Rata de recuperare a investitiei
In managementul performantei proiectelor intre 400% si 1.900%
Depistarea in timp util a defectelor de software intre 22% si 90%
Reducerea defectelor dupa lansarea produsului intre 39% si 84%
Reducerea timpului alocat proiectului intre 19% si 35%
Cresterea productivitatii intre 35% si 75%
Reducerea costurilor intre 30% si 55%

Cauzele insuccesului in afaceri

• 90% din firme esueaza in incercarea de implementare a strategiei.
• 85% dintre directorii executivi se ocupa de strategia afacerii mai putin de o ora in fiecare luna.
• 60% din firme nu coreleaza bugetul cu strategia.
• doar 25% din manageri folosesc mijloace de motivare care sunt corelate cu strategia.
• mai putin de 5% din angajati inteleg strategia firmei.

Avantaje angajator vs. angajat

Ce obtine un manager in urma implementarii managementului performantei proiectelor?
Estimarea mai buna a rezultatelor financiare. Decizii rapide pentru controlul afacerii. Rapoarte scurte, usor de interpretat si utilizat.
Imagine foarte clara asupra a „cine face?, ce face?, cand face?, care este rezultatul?“.
Abilitati sporite pentru ajustarea activitatii in functie de modificarea mediului de afaceri.

Ce obtine un angajat in urma implementarii managementului performantei proiectelor?
O imagine clara asupra obiectivelor firmei si a modului in care acestea pot fi atinse. Intelege cum interactioneaza diferite departamente pentru atingerea obiectivelor firmei.r
rImagine foarte clara asupra a „cine face?, ce face?, cand face?, care este rezultatul?“.rn
rnUn mod practic de comunicare si raportare a rezultatelor activitatii si problemelor aferente.