“Neefectuarea sau realizarea defectuoasă a analizei fluxurilor financiare şi de cash-flow a făcut- din păcate- ca pe lista firmelor intrate în insolvenţă în ultimii ani să se afle inclusiv unele companii profitabile, care ar fi putut să evite această situaţie ”, spune Mirela Şerban, Managing Partner R&M Audit Contabilitate.

Potrivit ei, “în unele situaţii, dacă nu ai lichidităţi, profitul nu mai are nici o valoare, după cum demonstrează situaţia multor firme aflate <<pe plus>>, dar care, din cauza lipsei de fonduri, au intrat in insolvenţă la solicitarea partenerilor de afaceri care nu şi-au încasat banii”.  

Lichidităţile au fost problema centrala a crizei financiare începute în 2008, iar lista companiilor lichidate sau intrate în insolvenţă sau în faliment este foarte lungă. Mulţi s-au adaptat sau au reacţionat cu întarziere faţă de provocările crizei, obişnuiti mai mult cu comportamentul de business din anii de boom economic premergător.

“Partea cea mai dificilă a crizei se pare că a trecut, dar finanţările sunt încă foarte greu de găsit, băncile menţinând restrânsă finanţarea capitalului de lucru, aşa încât cash-flow-ul şi utilizarea lichidităţilor rămân chestiuni vitale pentru orice companie”, avertizează experţii R&M Audit Contabilitate.

Achitarea rapidă a datoriilor poate conduce spre blocaj

“Unii manageri trec în <<extrema>> cealaltă, care este la rândul său periculoasă: au tentaţia ca, atunci când dispun de fonduri, să achite rapid din datorii, fără să ia în calcul lichidităţile necesare pentru continuarea activităţii şi generarea unor noi venituri care, în timp, să aducă o valoare reală de acoperire a noilor datorii generate. Firmele respective intră, desigur, în blocaj. O analiză a fluxului financiar şi de cash-flow (când, cât şi ce să achiţi şi, respectiv, când şi de ce lichidităţi ai nevoie) este vitală pentru firme; din păcate însă, adesea experţii sunt chemaţi prea târziu pentru a putea salva o companie”, arată Mirela Şerban.

Un alt aspect care poate crea probleme firmelor este managementul defectuos al contractelor, uneori gândite doar din punct de vedere al profitului, nu şi al cash-flow-ului; de exemplu, neîncasarea unor avansuri pentru lucrările mai mari şi dedicate (personalizate), compania riscând ulterior să rămână cu factura aferenta neachitată, fapt care uneori poate fi fatal.

Alături de prioritizarea banilor şi o bună utilizare a creditului furnizor, impactul pe care legislaţia îl are din punct de vedere contabil, dar mai ales fiscal, pune adesea probleme firmelor atunci când în companie nu sunt corect şi/sau rapid aplicate mecanismele regimului de impozitare şi de cash-flow.

Volatilitatea reglementărilor, alt factor de blocaj

„Companiile trebuie să fie mereu <<în gardă>> pentru a face faţă mediului legislativ volatil în ceea ce priveşte contabilitatea şi fiscalitatea, legi care adesea impactează cash-flow-ul la un interval de timp foarte scurt de la promulgarea lor. De exemplu, dupa cum ştia toată lumea în trecut, impozitul pe profitul înregistrat în 2011 trebuia plătit până la data de 24 aprilie anul curent, aşa că firmele şi-au previzionat în consecinţă cash-flow-ul şi lichidităţile din primele luni ale acestui an; printr-o ordonanţă de guvern de la sfarşitul lunii ianuarie însă, această plata a fost grăbită cu o luna, respectiv la 25 martie 2012. Lipsa de predictibilitate este o problemă veche căreia mediul de afaceri din România trebuie să îi facă faţă, afectând deopotrivă companiile naţionale şi investitorii străini, însă în fiecare an continuăm să sperăm că va fi eliminată sau măcar diminuată”, conchide reprezentanta R&M Audit.