”Unii oameni cred că luxul este opusul sărăciei. Nu este. Este opusul vulgarității”. Citatul, la fel de celebru ca și autoarea lui, Coco Chanel, ilustrează perfect filosofia de business a designerului Alexandru Ciucu.
Pe dinafară, o uşoară forfotă. Maşinile vin şi pleacă, foşnesc printre clădirile în culori neutre, care poartă şi acum amprenta celebrei fabrici de textile Apaca. O „legendă“ ce adăpostea, cândva, 18.000 de angajaţi. Pe dinăuntru, peste 200 de firme umplu spaţiul şi fac business de sute de milioane de euro. O adevărată platformă industrială. Aici a început povestea de afaceri a familiei Ciucu, locul unde, de-a lungul anilor, au fost croite costume pentru persoane foarte cunoscute din mediul de business şi chiar pentru membrii Casei Regale a României.
Și tot aici, Alexandru Ciucu, fiul, creează piese vestimentare. Iar fiecare dintre multele costume unicat, înşirate într-o ordine perfectă, pare să spună dinainte o poveste despre cel care îl va purta. „Noi facem acest lucru de 75 de ani şi probabil că îl vom face şi în următorii 75 de ani, în funcţie de cum se va schimba moda. Bunica mea a început în 1939. O tradiţie pe care a continuat-o tatăl meu şi, acum, eu“, face Alexandru Ciucu o scurtă introducere.
CROITORIE ȘI RETAIL. Și, ca să nu existe confuzie, punctează cele două părţi ale businessului: el se ocupă de croitoria pe comandă, iar tatăl său (n.r. – Alexandru Ciucu Sr.) de partea de retail, cu cele două nume de magazine – Tata & fiul şi SAMRIC – şi de export pentru Italia şi Franţa. Iar sensul verbului „a confunda“ se regăseşte într-o altă propoziţie a designerului: „Nu fac «made-to-measure»“, rezumă el, scurt. Care este diferenţa? Ei bine, „la mine chiar este croitorie de lux. Toţi ceilalţi, nu au în spate o croitorie, o activitate de producţie. Ei doar îţi iau măsuri şi te pun să probezi o haină, apoi trimit comanda într-o fabrică din Bulgaria, de cele mai multe ori, unde este lucrată industrial. Practic, tu dai comandă de un costum industrial“, încearcă el să explice cât mai clar diferenţele.
De altfel, tocmai accentul pus pe detaliu, fineţea materialelor şi unicitatea i-au adus notorietate şi clienţi cu sânge albastru: de mai mulți ani este furnizorul Casei Regale, croind pentru Principesa Margareta, Principele Radu, Principele Nicolae şi Regele Mihai. Iar, mai nou, pentru Regele Simeon al bulgarilor.
Foarte pe scurt, cum a ajuns aici? Și-a făcut „ucenicia“, cum s-ar spune, în atelierele de la Apaca – unde familia deţine 10.000 de metri pătraţi. A urmat cursurile unei facultăţi cu profil economic la Bucureşti, apoi a studiat moda la Milano. „Aveam 25 de ani când am mers la Milano, una dintre cele mai frumoase perioade din viaţa mea. Chiar m-am gândit că aş putea să rămân acolo, însă nu aveam aceleaşi oportunităţi ca aici. Practic, acolo mi-am cizelat nişte lucruri“, îşi aminteşte el.
„Lucruri“ care l-au ajutat să dezvolte, împreună cu tatăl său, o afacere dedicată exclusiv bărbaţilor. De-a lungul anilor, la Apaca au fost produse costume de lux pentru branduri renumite: Giorgio Armani, Hugo Boss, Pierre Cardin, exportul devenind, în timp, unul dintre principalele motoare ale businessului. „Astăzi, 80% din ceea ce se produce merge la export“, aduce Ciucu o completare. Și, tot de-a lungul anilor, au fost deschise mai multe magazine SAMRIC şi Tata & Fiul.
INSPIRAȚIA. Până acum, fiecare colecție pe care a creat-o a spus câte o poveste: „Vanity.Him“, „Ego.Escape“, „Bărbaţii se îmbracă de la Ciucu – O colecţie ca-n filme“, „L’Homme.Roi“ şi „Lady vs Gentleman“. Ultima chiar a adus o premieră, la momentul când a fost lansată: colecţia tradiţională dedicată bărbaţilor a fost completată cu o minicolecţie destinată costumelor de damă, un omagiu adus legendarei Coco Chanel, la 130 de ani de la naşterea ei.
„Am cochetat de mai mult timp cu această idee, de a crea ceva pentru damă. E un început destul de timid, mai mult o tatonare a terenului… să vedem dacă femeile se regăsesc în ideea de costum de comandă“, declara atunci Alexandru Ciucu. O colecţie dedicată femeii de afaceri, care conţine şi trei variante pentru ceremonie: „două smochinguri şi fracuri prin excelenţă bărbăteşti, toate trei restilizate într-un mod feminin“. A încercat să păstreze un echilibru, pornind de la ideea că femeia care se îmbracă uşor masculinizat îşi poate păstra şi propria ei feminitate.
În general, cele mai multe comenzi le are pentru costumele între 1.300 şi 2.000 de euro, majoritatea clienţilor venind din zona de business. Unii dintre ei nume sonore, precum Gigi Becali sau Ilie Năstase. Îşi aminteşte chiar de cel mai scump costum vândut – 12.000 de euro -, „cuiva din România, dar care nu era român“. Însă nu manopera a fost scumpă, ci 90% din preţ a însemnat costul materialului – „O vicugna, un fel de lamă de prin Chile, foarte rară. Are un păr care creşte mai lung în zona gâtului, astfel încât să poată fi ţesut. Proprietăţile sunt deosebite, firul fiind mai bun decât caşmirul“, detaliază el. La altceva „nou ca business“ nu se gândeşte. Consolidează ceea ce are, călătoreşte mult, leagă prietenii. (Acest articol a fost publicat în revista Capital. Sursa foto: compania)