Salonul Internaţional de Automobile Bucureşti va beneficia în acest an de reîntoarcerea grupului Ţiriac Auto şi a celor de la DaimlerChrysler ca expozanţi, dar importatorul Peugeot nu a confirmat încă participarea.
Între 5 şi 14 octombrie, pasionaţii de automobile, şi nu numai, sunt aşteptaţi la cea mai mare expoziţie a anului în Europa de Est. De această dată însă, locaţia evenimentului nu va fi cea obişnuită, la Romaero, ci zona fostului Metro Otopeni. Această schimbare a locului de desfăşurare este motivată de directorul general AMC-APIA Expo, Victoria Lupu, prin lipsa de spaţiu: „La Romaero nu mai era spaţiu suficient. Acolo este o întreprindere care funcţionează şi care are contracte de onorat. Oricum, nici acum doi ani nu era loc suficient.“ Numai că fostul Metro e şi mai mic. Aşa că organizatorul AMC-APIA Expo a decis amplasarea unei structuri uşoare, de aproximativ 25.000 de metri pătraţi, în actuala parcare a Metro Otopeni, precum şi o reorganizare a zonelor exterioare de expunere, parcare şi agrement.
Ediţia anterioară a SIAB, cea din 2005, a fost precedată de controversele dintre organizatori şi grupul Ţiriac Auto, care a refuzat participarea din cauza lipsei unui spaţiu adecvat. Nici calitatea spaţiului de expunere nu a fost mulţumitoare pentru mulţi dintre importatori în urmă cu doi ani. Unii s-au plâns de dimensiunile alocate, alţii de aspectul halelor îmbătrânite de la Romaero, dar lovitura cea mai mare a fost ploaia căzută înainte de începerea evenimentului, care a pătruns prin sau pe sub tabla ruginită a halelor.
Încercarea de a organiza la Otopeni noua ediţie a adus, aşa cum era de aşteptat, şi nemulţumiri. Cei care au luat o decizie radicală par a fi oficialii Trust Motors, importatorul Peugeot, care nu au confirmat în timpul stabilit participarea. Contactaţi de Capital, reprezentanţii companiei au refuzat să comenteze subiectul, iar Victoria Lupu ne-a declarat că nu cunoaşte motivul pentru care această companie nu şi-a anunţat prezenţa.
Între 70 şi 90 euro metrul pătrat
Investiţiile în evenimentul de la Otopeni sunt mari şi, potrivit organizatorilor, confidenţiale. „Nu am oferit niciodată cifre privind investiţiile şi nici nu vom da. Aceasta este politica noastră. Vă pot spune însă că, de acestă dată, investiţiile sunt mult mai mari decât în anii anteriori, din simplul considerent că va trebui ridicat de la zero un pavilion de vreo 25.000 mp destinat maşinilor“, ne-a declarat directorul expoziţiei.
Pavilionul care se va ridica la Otopeni va fi unic în România din punctul de vedere al suprafeţei. „Va fi o construcţie uşoară care, după eveniment, va fi dezasamblată rapid“, spun organizatorii. Pentru comparaţie, pavilionul ridicat de grupul Ţiriac în faţa Parlametului anul trecut avea doar 3.000 de mp. Tot la capitolul investiţii intră şi cei 50.000 metri pătraţi destinaţi parcărilor, care vor fi amenajate atât în faţa, cât şi în spatele fostului Metro. Se mai adaugă investiţii consistente pentru infrastructură, pentru asigurarea instalaţiei electrice şi altele. Din cauza acestor costuri semnificative, preţul mediu pe metru pătrat pentru expozanţi a fost stabilit între 70 şi 90 de euro/ mp, cu aproximativ 10%-15% mai mult decât la ediţia anterioară. Cu toate acestea, expozanţii care au cerut suprafeţe mari au reuşit să obţină preţuri mult mai mici. Conform celor de la Porsche România, preţul oferit de ei pentru cei 3.000 mp necesari a fost de aproximativ 33 euro/ mp. La preţuri similare este posibil să fi ajuns şi celelalte trei mari grupuri de importatori, Dacia-Renault-Nissan, AutoItalia şi Ţiriac Auto, acestea fiind companiile care au luat partea leului din spaţiul existent.
Budapesta a pierdut cursa
Tot în luna octombrie, dar între 20 şi 28, ar fi trebuit să aibă loc şi Salonul auto de la Budapesta. Concurenţa dintre capitala României şi cea a Ungariei pentru a îşi păstra locul în calendarul OICA a fost acerbă dar, în final, Bucureştiul a triumfat. Expoziţia maghiară a fost amânată pentru luna mai a anului viitor, în ciuda presiunilor făcute de organizatorii Budapest International Motor Show.