Sidex realiza, in momentul sau de glorie al epocii ceausiste, 100% din productia nationala de cocs, 95% din productia de fonta si 98% din productia de laminate plate - tabla. Dupa Revolutie, combinatul de la Galati "realiza" peste 80% din totalul pierderilor intreprinderilor romanesti de stat - 1.380,5 miliarde de lei. Privatizarea era privita ca o a opta minune a lumii, statul fiind dispus sa ofere facilitati cumparatorului, doar pentru a scapa de gaura neagra de la Galati. Drept urmare, cand L
Sidex realiza, in momentul sau de glorie al epocii ceausiste, 100% din productia nationala de cocs, 95% din productia de fonta si 98% din productia de laminate plate – tabla. Dupa Revolutie, combinatul de la Galati „realiza” peste 80% din totalul pierderilor intreprinderilor romanesti de stat – 1.380,5 miliarde de lei. Privatizarea era privita ca o a opta minune a lumii, statul fiind dispus sa ofere facilitati cumparatorului, doar pentru a scapa de gaura neagra de la Galati. Drept urmare, cand LNM Ispat a depus oferta, statul a rasuflat usurat, scapat fiind de problemele financiare si cele sociale pe care le-ar fi generat Sidex. Din pacate, Autoritatea pentru Privatizarea si Administrarea Participatiilor Statului – APAPS – institutia care a negociat contractul din partea statului, a fost preocupata mai degraba de latura sociala a „afacerii” – pastrarea locurilor de munca pentru muncitorii de la Sidex – decat de realizarea cat mai corecta a privatizarii combinatului galatean si de respectarea normelor europene. Astfel, LNM a obtinut stergerea datoriilor acumulate de combinat catre stat si regii ale statului, in valoare de 1,2 miliarde de dolari, amanarea platii TVA si scutirea de la plata impozitului pe profit pe o durata de cinci ani.Galceava cu autoritatile de la Bruxelles a pornit de la faptul ca Ispat-Sidex, desi a primit ajutoarele de stat amintite mai sus, a obtinut in 2003 profit. In interpretarea Uniunii Europene acest lucru inseamna ca statul finanteaza LNM, ceea ce nu este in acord cu prevederile comunitare. Pe de alta parte, o prevedere a Codului fiscal spune ca fiecare intreprindere care realizeaza profit trebuie sa acopere din acesta datoriile cumulate pe ultimii cinci ani de intreprinderea in cauza. Or, in acest caz, statul poate dormi linistit, pentru ca profitul Ispat-Sidex dispare. Daca insa analiza se face privind strict anul 2003, Sidex are profit, finantat din banii publici.O alta problema ridicata in cursul discutiilor este si aceea a perioadei pentru care Sidex sa fie scutit de plata impozitului pe profit. Ispat ar vrea sa nu plateasca impozitul cinci ani dupa primul in care a realizat profit – adica pana in 2008, statul spune ca este scutit de impozit cinci ani dupa semnarea privatizarii: 2006. „Faptul ca a obtinut profit nu inseamna ca este viabil”, sustine presedintele Consiliului Concurentei, Mihai Berinde. „Poate fi insa un semn ca ajutoarele de stat acordate in 2002 pentru privatizare si restructurare dau rezultate”, mai spune Berinde. Potrivit presedintelui Consiliului, dosarul Concurenta este inca in curs de negociere si nu este nimic batut in cuie. In cazul in care statul va incalca prevederile contractuale, diminuand ajutoarele, este posibil sa fie actionat in justitie de catre Ispat Sidex si obligat la plata unor daune, deloc neglijabile. Surse apropiate negocierilor nu exclud varianta ca statul sa fie nevoit sa plateasca daune peste 1.000 de milioane de dolari, adica de doua ori suma platita de Ispat pentru cumpararea Sidex.