De la orele petrecute într-un cerc pionieresc la o afacere de peste două milioane de euro pe an şi de la mici proiecte artizanale la o fabrică modernă, cu 140 de angajaţi. Radu Berceanu face echilibristică între politică şi business-ul propriu.

Totul a început atunci când pasiunea pentru aeromodele şi navomodele a tânărului Radu Berceanu s-a combinat cu spiritul său antreprenorial. „Înainte de 1990, mai câştigam bani, pentru mine sau pentru cercul de modelism în care activam, realizând machete de clădiri sau diverse intervenţii care azi s-ar numi tuning auto. Am modificat, de exemplu, autoturisme Oltcit care participau la raliuri, schimbându-le aripile şi spoilerele sau montându-le eleroane, sau am creat capace de roţi pentru diverse mărci“, îşi aminteşte Berceanu. Tot înainte de căderea comunismului, actualul vicepreşedinte al Senatului construia, pentru pescari, navomodele teleghidate, care plasau momeala la loc fix, sau modifica sistemul de carburaţie şi distribuţie al maşinilor, pentru a le permite să folosească şi alte tipuri de carburant decât raţionalizata benzină.

În 1990, Berceanu şi-a înfiinţat prima firmă în Craiova. „La vremea aceea şi, de fapt, încă multă vreme după aceasta, eram convins că prezenţa mea în politică va fi temporară şi că aveam nevoie de o activitate care să asigure susţinerea financiară a familiei“, explică el decizia de a intra în afaceri. „Am început să lucrez cu materiale compozite – kelvlar, epoxy, polistiren armat cu fibră de sticlă – şi, în general, asta facem şi astăzi“, spune politicianul. El îşi aminteşte că, în prima perioadă, firma a funcţionat într-o cameră închiriată, apoi într-o mică hală închiriată, după care, între 1996 şi 1998, firma şi-a construit propria hală de producţie. Ulterior, a mai fost achiziţionată o hală dezafectată, care a fost renovată.

De la industria feroviară la caiace şi piscine

97-12328-20_raduberceanu1_14_ra285.jpgÎn prezent, Avi SRL are circa 140 de salariaţi şi produce componente pentru ambarcaţiuni, trenuri, tramvaie, autoturisme sau utilaje industriale. „Cam 70% din producţie merge la export. Lucrăm cu cei mai mari constructori de trenuri, ca Siemens, Bombardier sau Alstom, dar şi pentru Caterpillar sau Hulotte. Am fabricat chiar şi componente pentru TGV“, dezvăluie Berceanu. Pe piaţa internă, care absoarbe circa o treime din producţie, livrările sunt total diferite, fiind vorba aproape în totalitate de cuve din fibră de sticlă pentru piscine.

Berceanu spune că s-a gândit să iasă din afaceri după 2001, din cauza numeroaselor controale din partea autorităţilor. „Erau cu siguranţă motivate politic“, afirmă el. Acum, însă, este mai mult decât mulţumit că nu a făcut-o. Firma a avut, în 2006, o cifră de afaceri de circa opt milioane de lei (2,28 milioane de euro) şi un profit net de circa 50.000 de euro. În 2007, cifra de afaceri a fost „în creştere uşoară“, nu acelaşi lucru întâmplându-se însă cu profitul, ca urmare a unei investiţii de peste 200.000 de euro într-un utilaj sofisticat.

Radu Berceanu deţine 80% din Avi SRL, soţia sa, Mihaela, deţine 5%, fiii săi, Andrei şi Victor, câte 5%, restul de 5% aparţinându-i lui Daniel Nedelcuţ, directorul general al societăţii. Pe lângă fabrica din Craiova, familia Berceanu mai deţine un apartament în Bănie, unul în Râmnicu-Vâlcea şi unul în Spania, precum şi o Toyota RAV4 şi un Mercedes S500 (un autoturism Volvo XC90 a fost vândut, în urmă cu un an, pentru 45.000 de euro). Avi SRL are în proprietate un apartament în Bucureşti şi o casă de vacanţă la Ghermăneşti, Snagov, utilizate de asociaţi.

97-12327-20_hoteljiul1_c_14.jpgConform declaraţiei de avere, Radu Berceanu are, în conturi bancare, circa 900.000 de euro şi a plătit 400.000 de euro drept avans pentru achiziţionarea unui teren în Bucureşti în urmă cu mai bine de 12 ani. Cum, în sfârşit, proprietarul şi-a rezolvat problemele juridice, tranzacţia oficială va avea loc, însă pe numele celor doi fii ai lui Berceanu. Având în vedere că preţurile din imobiliare au crescut, între 1996 şi 2008, de câteva zeci de ori, se poate spune, fără teama de a greşi, că terenul respectiv valorează acum peste zece milioane de euro.

Senatorul deţine şi un avion ultra-uşor, pe care l-a construit singur dintr-un kit şi în care a investit peste 40.000 de euro. „Momentan, nu e un business, ci doar un hobby cu potenţial de business. Există o piaţă generoasă pentru astfel de aparate în străinătate şi începe să se contureze o cerere şi în România“, explică el.

Berceanu a dat cu împrumut echivalentul a 325.000 de euro, din care 200.000 de euro, în 1995, unui bun prieten, Pompiliu Şelea, pentru ca acesta să achiziţioneze acţiuni la Hotelul Jiul din Craiova, care fusese privatizat prin metoda MEBO. Gurile rele spun că, de fapt, politicianul a cumpărat, prin intermediul acestuia, o bună parte a hotelului. Berceanu neagă. „Eu n-am făcut decât să-l ajut să achiziţioneze acţiuni. Când îmi va returna banii, probabil că suma va fi mai mare, având în vedere atât dobânda pe care aş fi putut-o încasa de la o bancă, cât şi diferenţa dintre ce însemnau atunci şi ce înseamnă acum 200.000 de euro“, spune senatorul.

Controverse

97-12329-20_raduberceanu_14_rompres.jpg• Berceanu a fost acuzat de omul de afaceri Liviu Constantin Niţă că ar fi fost implicat, pe vremea când era ministrul industriilor, în celebra afacere Sunoil, care ar fi păgubit Rafinăria Petrobrazi cu circa şase milioane de dolari şi că ar fi primit, împreună cu alţi doi lideri PD, 200.000 de dolari mită.

• Conform unor surse, politicianul doljean ar deţine, prin interpuşi, pachetul majoritar de acţiuni la hotelul Jiul, dar şi la alt hotel mai mic din Craiova, Minerva, participaţii evaluate de revista „Bilanţ“ la cel puţin 12,5 milioane de euro.

CV

• Radu Berceanu s-a născut pe 5 martie 1953 la Râmnicu-Vâlcea. A absolvit Facultatea de Aeronautică din Bucureşti şi a lucrat la Centrul de Încercări în Zbor al Industriei Aeronautice Române, la Fabrica de Avioane Craiova şi, ca profesor, la Liceul Aeronautic Craiova.

• A fost ales de patru ori deputat de Dolj (pentru FSN şi, după sciziune, PD) şi, în 2004, a devenit senator în aceeaşi circumscripţie. În prezent, este vicepreşedinte al Senatului şi preşedintele organizaţiei PD-L Dolj.

• Are doi băieţi, de 24, respectiv 27 de ani.

• Principala afacere este Avi SRL, dar mai deţine părţi sociale, prin Avi, şi în R.M.C.

Capital – Editia nr.14, data 9 aprilie 2008