Ministrul pentru întreprinderi mici şi mijlocii, comerţ, turism şi profesii liberale, Ovidiu Silaghi, recunoaşte că pe litoralul românesc „turismul la negru“ este în floare, dar spune că este treaba Finanţelor să rezolve problema.
Capital: Studiul World Economic Forum arată că România se află pe locul 76 în topul mondial al competitivităţii în turism, după Azerbaidjan, principalele probleme ale ţării fiind lipsa infrastructurii şi a unui mediu de afaceri dezvoltat. Când vom reuşi să ajungem Azerbaidjanul?
Ovidiu Silaghi: Nu ştiu dacă Azerbaidjanul trebuie să fie un etalon pentru noi, dar pot să afirm că România are cel mai prietenos mediu de afaceri din toată Europa. Această confirmare o am de la mai multe camere de comerţ europene şi din afara continentului. Dacă ne referim doar la cota de impozitare de 16% şi la faptul că tot ce înseamnă activitate de control începe să fie bine planificată, atunci se poate spune că avem un mediu de afaceri prietenos. Problema infrastructurii e mai veche. În discuţiile pe care le avem cu tour-operatorii şi cu alte entităţi din turism, noi promovăm destinaţii foarte frumoase, dar în condiţiile în care îţi rupi maşina până ajungi acolo, există o problemă. Aceasta nu se poate rezolva în şase luni sau într-un an.
Capital: Aţi afirmat că bulgarii practică preţuri de dumping şi i-aţi sfătuit pe hotelieri să nu reducă tarifele, deoarece gradul de ocupare este mare. Totuşi, nu credeţi că preţurile de la noi sunt prea mari pentru condiţiile oferite?
Ovidiu Silaghi: Am spus că piaţa reglează preţurile, şi nu văd de ce acestea ar trebui să se reducă în mod arbitrar, în condiţiile în care există cerere. Gradul de ocupare pe Litoral, în timpul săptămânii, este de aproximativ 80%, iar la sfârşit de săptămână ajunge chiar şi la 110% – 120%. Aceasta în condiţiile în care bulgarii, se pare, au multe societăţi hoteliere care se apropie de faliment şi sunt obligaţi să reducă preţurile, pentru că investiţiile lor pe litoral păreau că vor fi o poveste de succes. Uite că nu este chiar aşa! Noi avem locaţii şi de o stea şi de două stele, şi de trei stele. Avem foarte puţine de patru şi cinci stele. Prin urmare, paleta noastră este foarte largă. Sunt într-adevăr hotelieri care îşi bat joc de turişti, dar asta nu se va întâmpla pe termen lung.
Capital: Spuneaţi că gradul de ocupare al hotelurilor de pe litoral în week-end este de 110%, chiar de 120%. Acest lucru nu demonstrează că „turismul la negru“ este un fenomen care a scăpat de sub control?
Ovidiu Silaghi: Nu aş putea spune asta. Pentru a evita un fenomen, destul de frecvent, am discutat cu asociaţiile patronale din turism şi am luat decizia de a face acel corp unic de control. În trecut, o unitate de turism era într-un control permanent pentru că, după ce pleca Garda Financiară, veneau Finanţele, Protecţia Consumatorului şi Mediul. Acest corp unic de control are datoria să verifice şi să prevină aspectele negative, după care vine în control şi amendează, dacă nu s-au remediat. Controlul nu se poate face, însă, în locaţiile private. De regulă, cei care au aceste locaţii spun că au rude la cazare sau că sunt cunoştinţe din ţară. Aici nu este treaba ministerului meu. Finanţele trebuie să găsească soluţia. Mie mi se pare o nesimţire să faci turism la negru, în condiţiile în care ai de plătit doar o cotă de 16% impozit pe profit. Totuşi, cred că fenomenul va scădea.
Capital: Credeţi că privatizarea hotelurilor care au mai rămas în patrimoniul AVAS este o necesitate?
Ovidiu Silaghi: Am avut mai multe discuţii cu domnul preşedinte Teodor Atanasiu, în principal despre complexurile din Olimp: Panoramic, Belvedere şi Amfiteatru. Obligatoriu acestea trebuie privatizate! Sunt într-o ruină şi într-o cădere totală, iar problema este că afectează imaginea întregii staţiuni. Se dovedeşte încă o dată că statul este un prost administrator în economie. Probabil că la toamnă aceste structuri vor fi privatizate; se discută să se facă acolo o formă de turism all inclusive, care nu prea există pe litoralul românesc.
Capital: Să înţelegem că susţineţi ideea preluării acestora de către unul dintre marii tour-operatori internaţionali?
Ovidiu Silaghi: Nu este obligatoriu, dar este bine să fie o concepţie integrată şi să se vândă la pachet întregul complex. Avem multe situaţii pe litoral în care hotelul are un proprietar, restaurantul are alt proprietar, şi piscina alt proprietar. Acest lucru nu prea se potriveşte cu o concepţie integrată de turism. Din discuţiile cu domnul Atanasiu, am tras concluzia că este mai bine să se vândă tot complexul, şi nu pe bucăţi.
Capital: Aţi spus acum două luni că pericolul ca România să nu poată să absoarbă banii din fondurile structurale europene este aproape zero. Pe ce vă bazaţi?
Ovidiu Silaghi: Numai nepricepuţii afirmă că noi pierdem opt milioane de euro pe zi. Negocierile cu Comisia Europeană asupra acestor fonduri au început la 1 ianuarie a.c. Oricum, ne aflăm în primele trei ţări ca stadiu al negocierilor pentru fondurile structurale. Germania şi toţi ceilalţi sunt în urma noastră. Negocierile durează, Comisia Europeană nu este un organism care să ia deciziile foarte rapid. Fondurile vor fi operaţionale de la toamnă, şi la acestea funcţionează, în primii doi ani, formula M+3, adică banii se mai pot reporta trei ani. Evident, nu este în interesul nostru să reportăm aceste fonduri, dar capacitatea de absorbţie a României este ridicată şi avem dovada aplicaţiilor care se fac la IMM-uri pentru fondurile naţionale. Apetitul antreprenorilor români pentru aceste fonduri este ridicat, şi cu siguranţă vom reuşi să consumăm aceşti bani.
Capital: Întreprinderile mici si mijlocii din ţară sunt pregătite pentru competiţia cu firmele internaţionale?
Ovidiu Silaghi: Nu văd ce probleme ar fi. Am desfiinţat barierele vamale şi cunoşteam regulile de pe piaţa europeană cu mult înainte de aderare. Practic, aderarea a simplificat viaţa IMM-urilor. Uniunea Europeană are planuri de a ajuta întreprinzătorii. Pot spune că ne aflăm într-o poziţie privilegiată şi într-o aşa-zisă competiţie neloială faţă de ceilalţi, pentru că ei nu beneficiază de acest un miliard de euro pentru creşterea competitivităţii. În concluzie, nu numai că ne-a prins destul de pregătiţi, dar primim bani ca să fim şi mai bine pregătiţi.
Capital: Am să revin la turism… Unde vă propuneţi să mergeţi în următorul concediu?
Ovidiu Silaghi: Pe litoralul românesc.
Capital: Este o glumă?
Ovidiu Silaghi: Nu. Chiar acolo o să mă duc…
«Numai nepricepuţii afirmă că noi pierdem opt milioane de euro pe zi. (…) Ne aflăm în primele trei ţări ca stadiu al negocierilor pentru fondurile structurale. Germania şi toţi ceilalţi sunt în urma noastră.»
Ovidiu Silaghi, ministrul pentru întreprinderi mici şi mijlocii, comerţ, turism şi profesii liberale
Carte de vizită
Data naşterii: 12 decembrie 1962
Studii: Universitatea Transilvania din Braşov, Facultatea de Mecanică Fină, promoţia 1987; Universitatea Vasile Goldiş din Arad, masterat în „Drept administrativ, funcţia şi funcţionarul public“ (2003 – 2004).
Activitate: Manager la companiile Patricia, TV Quatro, Onix RS, Still, Gesco, Euroworks, Generalicons, Severalis (1990 – 2004); preşedinte al Camerei de Comerţ Satu Mare (1996 – 2007); deputat al Alianţei DA (2004); observator la Parlamentul European (2005-2006); membru al Parlamentului European (2007)
Stare civilă: căsătorit, doi copii