in aceasta fraza: „Dupa numai sase luni la Tempo, Silviu Culea a fost avansat in functia de director de creatie pe un salariu de 2.000 de dolari”?
Silviu Culea: Prima este legata de nume: Catalin Silviu Culea. A doua greseala este legata de „avansare”. Avansarea are o conotatie de genul: cineva din exterior a venit si a facut o mutare pe care a considerat-o oportuna. In cazul meu este vorba mai degraba de o crestere care a venit si a fost resimtita ca atare. Cred ca mi-am castigat acest post si nu este vorba, propriu-zis, de o avansare. In ceea ce priveste salariul, sper ca Dragos Grigoriu (presedinte Tempo Advertising – nota red.) sa-l vada si sa-l confirme daca este real sau nu.
Capital: Cum si in ce context ti-a facut Dragos Grigoriu aceasta oferta?
Silviu Culea: Nu a fost genul de numire care are loc la un anumit moment. Discutiile au inceput in urma cu o luna si jumatate. A fost un dialog continuu in mai multi pasi si de fiecare data incercam sa ne lamurim, sa vedem daca suntem de acord si daca vrem aceleasi lucruri. Am vazut ca punctele de vedere coincid in mare masura si am decis impreuna ca ar fi o mutare OK.
Capital: Care este mandatul tau si care sunt obiectivele pe care trebuie sa le atingi?
Silviu Culea: Nu cred ca as fi acceptat un obiectiv de genul „trebuie sa castigi cat mai multe premii!” Aici e o diferenta de mentalitate. Scopul nostru nu este sa obtinem premii cu orice pret, sa devenim „Agentia Anului”, sa luam Cannes-ul. Advertisingul este un business si ca orice alta afacere avem parteneriate cu clientii carora le facem anumite servicii. Jobul nostru principal este ca partenerii nostri sa fie multumiti de ceea ce facem. Vreau sa fac o echipa pe deplin functionala, sa intaresc echipa care deja exista si sa ma asigur ca toti clientii sunt multumiti.
Capital: Functia de director de creatie la Tempo a fost vacanta un an de zile. Este un handicap pentru tine faptul ca scaunul „a fost rece” atata timp?
Silviu Culea: Este un handicap in masura in care s-a format, intr-un fel, un vid de putere. Pana acum oamenii nu stiau cine este, teoretic, persoana responsabila de proiecte sau cea care trebuie sa dea un raspuns care sa le confirme ca lucrurile pe care le fac sunt bune. Nu era un director de creatie, ci patru group creative directori. A fost o incercare de a imparti creatia pe mai multe grupuri de lucru, care nu a functionat asa cum se astepta. In consecinta, s-a decis sa se revina la sistemul consacrat, in care exista o singura persoana. Oamenii se readapteaza acum unui sistem cu care erau obisnuiti, dar cu care au pierdut temporar contactul.
Capital: Dar „duhul” lui Viorel Mihalcea in agentie (fost director de creatie la Tempo – nota red.) nu este un handicap?
Silviu Culea: Cred ca o data cu el a plecat si „duhul” lui. Nu este un strigoi care bantuie agentia si nu reprezinta un handicap, ci mai degraba o provocare pentru mine sa incerc sa fac lucrurile poate mai bine decat le-a facut el.
Capital: Ce preferi la o campanie, sa vanda sau sa castige „Leul de Aur”?
Silviu Culea: Din punctul meu de vedere, dupa cum am mai spus, consider ca advertisingul este un business si nu ceva legat foarte mult de domeniul artistic. Clientii vin la mine pentru ca vor rezultate concrete, nu pentru ca vor creatie. Sunt orientat mai mult spre vanzari decat spre creatie.
Capital: Ce vanzari a generat campania Sec de Murfatlar, la care ai lucrat inainte de a veni la Tempo?
Silviu Culea: Nu am datele in acest sens, dar stiu ca a functionat foarte bine si ca a avut un succes de vanzare.
Capital: In creatia romaneasca se discuta despre asa numitele „coincidente”, care pot ascunde „furaciuni”. Tu ii crezi pe cei care sustin aceste „coincidente”?
Silviu Culea: In unele cazuri cred, in altele nu. si mie mi s-a intamplat sa cad peste aceleasi idei pe care, ulterior, le-am vazut facute de altii. Este adevarat ca am avut norocul ca ideile peste care cazusem eu sa nu se aprobe ca, ulterior, sa le scoata altii la „suprafata”. Dar chestia asta se intampla. S-a intamplat la Headvertising, la Tempo, D””Arcy si se intampla in multe locuri. Singura diferenta este ca in unele agentii se intampla mai mult decat in altele, iar acolo tind sa cred ca deja nu mai este vorba de o pura coincidenta, ci de un efort sistematic de gasi lucrari mai putin cunoscute aici si de a le traduce pentru clientii locali. Este cazul destul de cunoscut, pe care toata lumea cumva il blameaza, al lui Leo Burnett, unde chiar cred ca acele coincidente sunt un pic cam extreme.
Capital: Ce crezi despre campaniile sociale, stimuleaza creativitatea oamenilor de publicitate sau sufoca piata?
Siviu Culea: In prezent, campaniile sociale din Romania nu fac decat sa denote ca avem de a face cu o relatie unilaterala. Aici nu mai avem propriu-zis o relatie dintre un client si o agentie de publicitate, ci o situatie in care cineva care nu stie absolut deloc despre ce este vorba ii da contul cu o gramada de bani unei agentii, iar agentia are dovada ca este creativa si ca poate sa faca ceea ce vrea. Dar tocmai din aceasta cauza, pentru ca agentia nu are clientul care sa-i tempereze elanul creativ, campaniile sociale in Romania sunt de cele mai multe ori un esec radical.
Capital: Faci parte dintr-o generatie de creativi care se ridica pe val. Ce va deosebeste de creativii consacrati, cu vechime in functii si aureolati de premii?
Silviu Culea: Este vorba de un nou val, format din oameni mai tineri, care au intrat in publicitate pentru ca au vrut sa vina si nu din greseala. In primul val sunt oameni care dupa Revolutie au prins o oportunitate, au intrat in publicitate din intamplare, fara sa stie foarte bine ce inseamna, cum se face si cu ce se mananca. Multi dintre ei, precum Lucian Georgescu (director de creatie Grafitii/BBDO – nota redactie) si Viorel Mihalcea, vor altceva din publicitate. Ei au intrat in publicitate ca intr-un domeniu conex. Ei vor sa faca film, regie sau alte chestii, dar fac publicitate pentru ca se castiga bine si e un domeniu foarte bun pentru subzistenta. Noua generatie, din care fac parte, vrea sa faca publicitate pentru ca stie ce este publicitatea si pentru ca ii place sa faca publicitate. Tind sa cred ca cei din generatia mea sunt mult mai pragmatici si mult mai incisivi. In nici un caz ei nu vor sa faca filme, regie sau alte lucruri, decat in masura in care sunt niste hobby-uri foarte placute.

CARTE DE VIZITA

Silviu Culea, Creative Director Tempo Advertising
Data si locul nasterii: 4 februarie 1975, Bucuresti
Studii: Absolvent al Facultatii de Filozofie, masterat in Filozofie Politica.
Activitate: Are o experienta de peste cinci ani in publicitate. Inainte de Tempo a lucrat la agentia CAP, unde a condus echipa care a lansat brandul SEC de Murfatlar. Aici a mai lucrat pe conturile DUfa si Germanos. A castigat premiul pentru „Cea mai buna campanie print” – categoria bauturi alcoolice la AdPrint si Ad””Or 2002.
A lucrat si la agentia D””Arcy pentru toate brandurile Coca-Cola si Voxtel. A conceput si demarat proiectul Marca Inregistrata (Pro TV) si alte cateva emisiuni de televiziune (Zero, X si Zero).
A realizat prima traducere in romaneste a operelor lui John Locke (The Second Treatise on Civil Government & A Letter Concerning Toleration) – Editura Nemira.