Lovitură uriașă pentru ministrul Transporturilor! Majorările salariale de la Metrorex, aprig contestate de Drulă, vor avea în cele din urmă loc.
Cel puțin așa a decis Curtea de Apel București – CAB că ar trebui să se întâmple, anulând suspendarea majorărilor salariale operată de conducerea Metrorex, avându-l pe Drulă în spate.
Lovitură uriașă pentru ministrul Transporturilor! Sindicaliștii au avut câștig de cauză
Curtea de Apel Bucureşti a decis marţi să respingă definitiv solicitarea Metrorex de suspendare a majorării salariale de 18%, acordată salariaţilor de la metrou, la sfârşitul anului trecut, în plină pandemie.
”Respinge apelul, ca nefondat. Respinge cererea formulată de intimat referitoare la obligarea apelantei la plata cheltuielilor de judecată, ca neîntemeiată. Definitivă.
Pronunţată în şedinţă publică, astăzi, 24.08.2021, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei.”, arată soluția pe scurt, publicată de CAB.
Conducerea Metrorex a cerut magistraţilor de la Tribunalul Bucureşti să suspende de urgenţă aplicarea contractului colectiv de muncă negociat în toamna anului trecut prin care cei circa 5.500 de angajaţi au primit salarii mai mari cu 18 % de la 1 noiembrie 2020.
”Administraţia de la metrou a solicitat în instanţă suspendarea Contractului Colectiv de Muncă în vigoare în acest an.”, a anunţat în data de 23 iunie, „Unitatea” – Sindicatul Liber din Metrou (USLM).
”Directorul general al Metrorex SA, Ştefan Paraschiv, a formulat o acţiune având ca obiect o cerere de ordonanţă preşedinţială pentru suspendarea efectelor CCM Metrorex 2020-2021, înregistrat la ITM cu nr. 249/05.20.2020″, menţionează organizaţia sindicală.
”Angajații Metrorex, categorie socio-profesională vitală”
USLM considera că această acţiune are scopul suspendării drepturilor legale acordate angajaţilor Metrorex, pe care îi descria drept o categorie socio-profesională vitală, care a asigurat, atât în perioada stării de alertă cât şi în perioada stării de urgenţă, transportul în condiţii de siguranţă pentru cetăţenii municipiului Bucureşti şi nu numai.
Organizaţia sindicală din Metrorex a subliniat la acea data că salariaţii de la metrou nu au beneficiat de muncă la domiciliu sau de zile libere suplimentare, în contextul în care alte categorii socio-profesionale au beneficiat de aceste drepturi, în timpul în care angajaţii Metrorex au desfăşurat o activitate intensă în beneficiul tuturor cetăţenilor şi au asigurat mobilitatea urbană, pentru buna funcţionare a economiei.
Creşterea salariilor a fost decisă ilegal, a stabilit Corpul de Control al ministrului Transporturilor, în luna martie a acestui an, pentru că datele financiare ar fi fost manipulate, compania neputând susţine, în mod real, o astfel de creştere, în plină pandemie şi cu venituri mult reduse pe fondul scăderii numărului de călători.
Constatările Corpul de Control al ministrului
”Lista de probleme, deficienţe şi abuzuri descoperită este lungă: negocierea dintre conducerea Metrorex şi sindicat privind creşterea salariilor cu 18% putea să nu aibă loc anul trecut şi nu eram în situaţia de acum.
Legea 55/2020 spune limpede: contractele colective de muncă se prelungesc automat pe perioada stării de alertă; cu toate acestea, Consiliul de Administraţie de atunci a dat mandat nelimitat de negociere unei comisii de 15 oameni din care 10 erau membri de sindicat.
Raportul notează că aceştia nu aveau cum să reprezinte obiectiv interesele companiei”, explica ministrul Cătălin Drulă, pe pagina sa de Facebook, potrivit adevarul.ro.
El a precizat că în negociere nu au fost utilizate datele economice la zi ale companiei, ceea ce a permis manipularea de cifre în aşa fel încât creşterea de salarii să încapă scriptic în bugetul de venituri şi cheltuieli.
”Iar prevederile legale au mai fost încălcate pentru că orice creştere de salarii trebuie să aibă sursă de bani stabilită şi pentru anul viitor. La Metrorex au găsit o portiţă pentru 2020 şi şi-au spus că, în 2021, vine statul să acopere diferenţa.
Acest lucru nu se va întâmpla. Legea Bugetului de Stat spune clar că o companie de stat, care a încheiat anul 2020 cu pierderi şi/sau plăţi restante, nu poate acoperi în 2021 creşteri salariale de anul trecut”, arata ministrul Transporturilor.
Sursa foto: INQUAM Photos, Octav Ganea.