BNS (Blocul Național Sindical) cere ca protejarea consumatorilor de servicii bancare să rămână la ANPC (Autoritatea Națională de Protecție a Consumatorului) și să nu treacă la BNR (Banca Națională a României), așa cum se preconizează.
BNS nu vrea ca BNR să preia atribuții de la ANPC
BNS a emis un punct de vedere cu privire la propunerea legislativă privind atribuțiile BNR în domeniul protecției consumatorilor de produse și servicii financiar-bancare.
BNS a atrage atenția cu privire la consecințele adoptării acestei propuneri legislative. Dacă atribuțiile de protecție a consumatorilor de servicii financiar-bancare ar trece de la ANPC la BNR ar duce la scăderea protejării clienților.
„În opinia noastră, această modificare legislativă va duce la scăderea protecției consumatorilor români. Calitatea de avizator al operatorilor din piața bancară, și care astăzi se află în competența BNR, ridică mari semne de întrebare privitoare la modul în care BNR va analiza și soluționa petițiile consumatorilor de servicii financiar-bancare” arată un comunicat al BNS.
Acțiunile ANPC au fost finalizate cu succes
De menționat că ANPC, consideră BNS, a supervizat piața financiară, atât bancară, cât și nebancară. A desfășurat numeroase acțiuni de control care s-au finalizat cu succes în instanță. Ca rezultat direct al acestor eforturi, un număr semnificativ de consumatori au beneficiat deja de restituiri consistente de sume de bani. Asta, după ce sumele au fost percepute abuziv de către instituțiile bancare.
Procentul hotărârilor judecătorești în favoarea ANPC în litigiile cu operatorii financiari, inclusiv băncile, este impresionant, depășind 80%. De asemenea, valoarea sumelor recuperate este semnificativă, ajungând la milioane de euro.
Asigurarea protecției consumatorilor reprezintă un pilon fundamental pentru garantarea bunăstării și siguranței cetățenilor. O politică eficientă în acest domeniu este crucială pentru funcționarea eficientă și corespunzătoare a pieței europene.
Legislația în vigoare asigură protecția sănătății, siguranței și intereselor economice ale consumatorilor, promovând în același timp piețe mai echitabile. Prin furnizarea unei informații mai bune către consumatori, aceste norme sprijină obținerea de rezultate cu o componentă mai puternică în ceea ce privește sustenabilitatea și justiția socială.
Sindicaliștii resping propunerea
Blocul Național Sindical își exprimă ferm solicitarea de respingere totală a propunerii legislative în discuție. Asta, în vederea menținerii unui echilibru în relația dintre bănci și consumatori. În acest sens, se remarcă următoarele aspecte:
• BNR are atribuții multiple în cadrul sistemului bancar, inclusiv autorizarea, reglementarea și supravegherea instituțiilor de credit. Există temeri legitime că protecția consumatorilor ar putea fi afectată negativ prin implicarea BNR în această sferă.
• ANPC, fiind o entitate independentă față de sistemul bancar, este mai adecvată pentru gestionarea acestei responsabilități decât BNR. Există riscul ca BNR să fie percepută, conform inițiatorilor propunerii legislative, că se află într-un conflict de interese dat fiind rolul său de supraveghere a sistemului bancar.
• Contractele de credit sunt adesea contracte de adeziune, impuse consumatorilor de către instituțiile de credit și trecute sub supravegherea atentă a BNR. În multe cazuri, aceste contracte sunt dificil de înțeles pentru consumatori.
• Este crucial să subliniem importanța independenței și neutralității în procesul de soluționare a plângerilor consumatorilor, mai ales în cazul disputelor legate de contractele de credit.
„Solicităm cu fermitate autorităților competente și actorilor implicați în procesul legislativ să analizeze cu atenție riscurile și consecințele posibile ale acestei propuneri legislative și să acorde o atenție deosebită protecției și intereselor consumatorilor persoane fizice, și nu pierderilor instituțiilor de credit, așa cum susțin inițiatorii” mai arată comunicatul BNS.