Santajul de la Metrorex a fost demontat de administratia fostei regii, de curand devenita societate comerciala pe actiuni. Mana lunga a ministrului reformist de transporturi a ajuns-o mai devreme decat era planificat. Paralizarea transportului bucurestean subteran, in perioada 31 mai – 2 iunie, revendicarile imposibile in contextul economic actual, afacerile deja de notorietate ale Uniunii Sindicatelor Libere Metrou (USLM) au declansat, la numai doua zile de la incetarea grevei, reactia ministerului. Regia autonoma s-a transformat, prin hotarare de guvern, in societate pe actiuni, aflata in subordinea Ministerului Transporturilor. Consecinta imediata, pentru membrii USLM, este pierderea unei surse grase de venituri: incasarile din inchirierea spatiilor comerciale. Acesti bani reveneau pana acum, in proportie de 75%, sindicatelor din USLM, restul fiind al ministerului. Ca sa capeti spatiu comercial in statiile de metrou, negociai direct cu liderii sindicali si, spun comerciantii, argumentul comision era decisiv. Din cei 6.200 de angajati ai fostei regii, circa 4.000 fac parte din USLM. Ei aveau acces la o parte din banii proveniti din chirii. Sumele nu erau de loc neglijabile. Anul trecut, USLM a incasat 3,2 miliarde lei, iar in primele cinci luni ale anului in curs, 375 milioane lei. Celorlalti 2.200 de angajati, membri ai Sindicatului Liber al Mecanicilor de Locomotiva si ai Sindicatului Liber din centrala Regiei, nu le revenea nici un ban. Transformarea regiei in societate comerciala pe actiuni ii baga si pe ei in joc. Conform HG nr. 482/1999, veniturile realizate din publicitate, activitati comerciale, contracte de asociere, inchiriere de spatii si terenuri se utilizeaza, in exclusivitate, pentru o perioada de cinci ani, in scopul imbunatatirii conditiilor de munca.
Subventiile
continua sa curga
Oficial, USLM nu agreeaza schimbarea de statut a regiei, din doua motive. Primul: societatile comerciale nu primesc subventii de la buget. Al doilea: metroul trebuia sa intre sub autoritatea primariei, nu a Ministerului Transporturilor. Pentru ambele, ministerul si-a explicat pozitia. „Pentru ca transportul public de calatori cu metroul este un serviciu public social, bugetul de stat va subventiona in continuare activitatea societatii”, afirma Gheorghe Udriste , directorul general al Metrorex. In ceea ce priveste trecerea in subordinea primariei, angajatii nu s-ar alege cu nimic bun. Trecand peste motivatiile de ordin tehnic (caracterul pur feroviar al activitatii si imposibilitatea desfasurarii activitatii in absenta subunitatilor specifice din minister) si legislativ, intervin cele sociale. Sindicalistii au negociat, in perioada 1993-1995, recunoasterea statutului de unitate de cale ferata, cu toate avantajele ce decurg de aici. Acum vor, daca se poate, sa beneficieze de facilitatile feroviarilor, dar la primarie. Angajatii Metrorex supun societatea unui efort financiar important. In 1998, gratuitatile de transport acordate salariatilor au costat 6,4 miliarde lei, iar biletele de odihna circa 2 miliarde lei. Putin probabil, ca primaria, in vesnica jena financiara sa poata face fata. Asa cum primaria, in cazuri ce apar frecvent in munca din subteran, nu are nici o solutie. Este situatia angajatilor care devin inapti medical pentru munca in subteran. Acum ei sunt reorientati catre Societatea Nationala a Cailor Ferate.
Urmeaza privatizarea
Cu un capital social initial de peste 200 miliarde lei, Metrorex urmeaza sa privatizeze anumite activitati. In trecut, a mai existat o incercare, fara prea mare succes insa. Este vorba de serviciile de salubrizare. Numai ca noii prestatori au aruncat costurile regiei in aer, asa ca s-a renuntat la idee. De data aceasta, calculele economice vor fi mai atente, afirma administratia.
Sursele de venituri ale noi societati vor fi mai bogate decat cele anterioare. Traian Basescu, ministrul transporturilor spune chiar ca va fi posibila acordarea unor avantaje materiale suplimentare angajatilor. In prezent, la un salariu mediu brut de 2,5 milioane lei, salariatii primesc sporuri intre 27-47%. In viitor, sumele ar putea creste. Banii pe care mizeaza administratia sunt cei proveniti din exploatarea bunurilor proprietate publica a statului, din vanzarea activelor etc. Toate socotelile cu care ministrul Basescu s-a dus in fata Guvernului arata ca pierderile inregistrate in urma transformarii regiei in societate comerciala sunt suportate doar de liderii sindicali. Vremurile in care faceau legile in subteran incep sa apuna.

Facilitatile angajatilor de la Metrorex costa
    1996    1997    1998    
Efortul bugetar
al Metrorex pentru
acordarea facilitatilor
destinate angajatilor
– permise cale ferata    mii lei    6.009.800    6.411.915
– bilete odihna, actiuni
socio-culturale etc.    mii lei    1.412.000    2.048.977
Total        7.421.800    8.460.892