Multe firme isi fac socoteala cum sa rezolve problema locuintei pentru angajatii lor. Directorul Agentiei Nationale pentru Locuinte (ANL), Liviu Georgescu, sustine ca toate cererile care-i vor fi trimise se vor analiza: „Vor fi luate in considerare toate propunerile venite din partea persoanelor juridice si se vor face evaluari privind costurile pe care le implica. Vor fi semnate contracte numai daca firmele ce vor sa construiasca locuinte pentru angajatii proprii gasesc o forma prin care sa garanteze ca au resurse financiare sa returneze creditul si posibilitatea sa achite intreg avansul pentru toate casele”. La intrebarea „cine credeti ca ar putea sa ofere toate aceste garantii?”, directorul ANL a raspuns ca orice banca din Romania. Pana la proba contrara.
Chiar daca firmele au prin lege dreptul de a beneficia de credite pentru constructii de locuinte (Legea privind infiintarea ANL, articolul 3), in cele trei luni de activitate a agentiei, a sosit o singura solicitare verbala din partea liderului Sindicatului Demnitatea al SC Automobile Daewoo Craiova, Titi Covale. Dupa opinia directorului ANL, nici aceasta nu este bine formulata si nu poate fi luata in calcul in acest moment. Sindicalistii de la Daewoo spun insa ca ANL incearca sa le forteze mana si, ca sa le accepte cererea, le baga pe gat un constructor cu un proiect pe care nu-l vor.
Craiovenii vor la casa,
nu la bloc
O comanda de zeci sau sute de locuinte, mai ales in provincie, este un lucru rar. Mai ales ca in unele orase, cum e Craiova, oamenii nu s-au inghesuit sa se inscrie pe listele ANL (au fost stranse sub 50 de cereri), majoritatea fiind descurajati de preturile vehiculate in declaratiile oficiale. Totusi, facilitatile acordate de ANL la constructia de locuinte nu sunt de neglijat si le-au suras atat liderilor sindicali de la Daewoo, cat si tuturor constructorilor care au aflat de litera legii.
Toti cei direct interesati au intampinat la Craiova, pe 5 noiembrie a.c., o delegatie MLPAT si ANL, in frunte cu ministrul Nicolae Noica si directorul ANL, Liviu Georgescu, si si-au spus punctul de vedere. Numai ca fiecare are alt plan si alte interese. Sindicatul de la Daewoo a venit cu o cerere de 70 de case, dar crede ca in schimbul unei comenzi atat de substantiale poate sa-si impuna propriile conditii si sa-si aleaga proiectul si constructorul.
Liderul Titi Covale sustine ca patronatul s-a oferit chiar sa participe la achitarea avansului. ANL spune, la randul sau, ca va colabora cu firme de constructii care asigura cel mai bun parteneriat pentru agentie. Si dintre societatile prezente la discutii a si ales: Atlas SA, care are deja incepute niste blocuri, dar nu le poate termina.
Muncitorii de la Daewoo nu sunt multumiti si se plang ca acest aranjament nu le convine. Liderul lor sustine ca preturile firmei Atlas – de circa 250 milioane lei pentru un apartament cu doua camere – sunt foarte mari, fata de piata imobiliara a Craiovei (unde un apartament cu doua camere se poate cumpara astazi cu aproximativ 90 milioane lei), ca oamenii nu sunt interesati de apartamente superfinisate la bloc, ci vor case individuale, cat de mici, dar cu intrare si facturi separate. Si, ca alternativa, propune oferta firmei Casa Franceza, o societate mixta care promite ca va construi case cu trei camere, din caramida si prefabricate, la 115-125 milioane lei. S-a gasit si un teren liber, de 3,7 hectare, al primariei. In urma cu un an, acelasi sindicat a incercat sa promoveze un alt proiect, al firmei Leda, din Satu Mare, ce construieste si vinde case din lemn, intr-un sistem propriu de creditare.
Constructorii pot fi parteneri ai ANL
Craiovenii i-au pus pe constructori sa le faca o casa ca model, dar, dupa ce au urmarit pas cu pas lucrarile, au renuntat la idee. Acum, Titi Covale sustine ca oamenii lui vor un cartier de case ridicate pe sistem clasic, din caramida si beton. Firma agreata la aceasta data de ei, Casa Franceza, este din oras si lucreaza cu materiale de constructii de la un furnizor local, in care sindicalistii au incredere. Daca vor fi insistenti, poate vor reusi sa schimbe apele la ANL. Poate vor avea noroc.
Intr-o faza mult mai avansata se afla incheierea unui parteneriat direct intre firme de constructii si ANL. Trei societati din provincie au si inaintat proiecte concrete: Atlas, din Craiova, Contrascom-Targu Mures si Tracom-Braila. Acestea vor primi facilitati de la ANL, care se negociaza inca, printre care se vor numara scutirea de TVA si gratuitatea terenului, in unele cazuri. Constructorii vin cu conditia de executie imediata (ceea ce nu va fi prea greu, pentru ca unii dintre acestia au lucrari incepute din resurse proprii, pe care nu le pot finaliza), cu un pret impus de ANL; primesc, in schimb, restul de bani pentru terminarea blocurilor. Apartamentele se vor imparti la final intre ANL (care le da persoanelor fizice inscrise pe listele de asteptare) si firma, care le va vinde. Potrivit afirmatiilor lui Liviu Georgescu aceste contracte sunt un caz particular in unele orase, unde s-a considerat ca aceasta este cea mai convenabila metoda de completare a ofertei.     

Facilitati pentru contractanti

Conducerea ANL afirma ca pot obtine facilitati si persoanele juridice care vor sa construiasca locuinte cu ajutorul agentiei. Nivelul acestora este insa negociabil. Conform art. 4 din Legea privind infiintarea ANL, beneficiarilor de credite li se pot acorda urmatoarele stimulente:
a) o rata a dobanzii inferioara unei rate medii a dobanzilor practicate pe piata financiar-bancara, calculata si acceptata de Agentia Nationala pentru Locuinte;
b) accesul la terenuri pentru constructii de locuinte, prin vanzare-cumparare, concesionare sau dare in folosinta pe toata durata de existenta a constructiei, in conditii preferentiale, stabilite de Agentia Nationala pentru Locuinte, impreuna cu autoritatile administratiei publice locale sau centrale, dupa caz;
c) scutiri de la plata taxelor pentru teren si de la plata impozitului pe cladire, pe durata de rambursare a creditului.
d) scutirea de plata TVA pentru constructori.