Reforma sistemului de cheltuieli publice. În planul fiscal publicat de Ministerul Finanțelor vineri seară, pe 25 octombrie, se propune și un cadru legislativ menit să eficientizeze cheltuielile operaționale. De asemenea, se propune aplicarea unul sistem de salarizare unic în România.
Reforma sistemului de cheltuieli publice
Reforma sistemului de cheltuieli publice va avea un impact bugetar de 0,35% din PIB
Această reformă propune un nou cadru legislativ destinat eficientizării cheltuielilor operaționale. Printre obiectivele sale se numără îmbunătățirea administrării patrimoniului public și a resurselor naturale, introducerea unor norme de cheltuieli, monitorizarea sistemului de investiții publice și reducerea dependenței de bugetul general consolidat.
Iată ce va presupune aceasta:
- reducerea cheltuielilor operaționale, ajustate în funcție de complexitatea și importanța serviciilor publice oferite de operatorii economici;
- actualizarea periodică a tarifelor pentru serviciile publice, pe baza unor formule de indexare anuale, economici;
- introducerea normativelor de cheltuieli: Normele stabilite prin această reformă vor viza în special cheltuielile care nu sunt direct asociate cu producția sau cu furnizarea de servicii. Scopul principal este de a garanta utilizarea eficientă a fondurilor publice, prevenind astfel alocarea acestora către activități non-productive;
- monitorizarea strictă a investițiilor publice, pentru ca dezvoltarea activelor publice este realizată într-un mod unitar și integrat;
- reducerea dependenței de bugetul general consolidat: Prin revizuirea sistemului de subvenționare și actualizarea tarifelor într-un mod predictibil, reforma va diminua treptat subvențiile acordate din bugetul de stat pentru cheltuielile de funcționare ale operatorilor economici.
Reforma de stat a sistemului de cheltuieli al companiilor de stat/ locale
Reforma sistemului de cheltuieli al companiilor de stat și locale va avea un impact bugetar estimat la 0,25% din PIB.
Această reformă implementează măsuri destinate să limiteze depășirile nejustificate ale costurilor, să efectueze evaluări sistematice ale cheltuielilor și să promoveze achizițiile centralizate.
Printre principalele măsuri se numără:
- crearea unei baze de date pentru monitorizarea costurilor medii și controlul creșterilor ce depășesc 20%;
- realizarea de analize tematice sistematice ale cheltuielilor;
- extinderea achizițiilor centralizate pentru a asigura o mai bună eficiență a cheltuielilor publice.
Reforma sistemului se salarizare unic
Reforma sistemului de salarizare unic din planul fiscal va avea un impact bugetar de -1% din PIB pe perioada de prognoză 2025-2031.
Reforma aduce schimbări semnificative în sistemul de remunerare al angajaților din sectorul public, incluzând revizuirea coeficienților de ierarhizare, reintroducerea grilelor salariale pentru administrația locală și limitarea sporurilor.
Printre principalele măsuri ale reformei se numără:
- revizuirea coeficienților de ierarhizare pentru familiile ocupaționale;
- reintroducerea grilelor salariale specifice angajaților din administrația locală, atât pentru cei din sistemul public, cât și pentru cei angajați pe bază de contract;
- limitarea sporurilor la maximum 20% din salariul de bază.
Alte măsuri prevăzute în planul fiscal
Ministerul Finanțelor a publicat vineri seară planul fiscal prin care România se pregătește să negocieze cu Bruxelles-ul un calendar pentru reducerea deficitului sub 3%. Acest plan va include reforme în domeniul fiscal, impozitării microîntreprinderilor, administrării sistemului de impozite și taxe, cheltuielilor publice și salarizării în sectorul public.
Printre măsurile propuse se numără revizuirea ratelor de impozitare pentru impozitul pe profit, contribuțiile sociale, TVA și alte taxe relevante. Banca Mondială va prezenta în primul trimestru al anului viitor scenarii de reformă fiscală, incluzând cel puțin două opțiuni alternative de măsuri fiscale. Autoritățile publice vor decide care variantă va fi implementată începând cu luna aprilie 2025.