Care este drumul cel mai scurt catre serviciu? Ce s-a mai intamplat in tara si in lume? Astfel de intrebari nu mai raman acum, in epoca tehnologiilor auto, fara raspuns. Cele mai noi intrumente din sectorul auto raspund tuturor necesitatilor pentru un sofat relaxant, blocat fiind in traficul insuportabil, de exemplu, din Capitala.
De la primul model Ford sau Mercedes a trecut destula vreme pentru ca cele mai importante marci de pe piata mondiala sa-si imbunatateasca masinile care le-au consacrat. Dotarea cu gadgeturi dintre cele mai performante este una dintre modalitatile folosite pentru atragerea cumparatorilor. Ei bine, acum masina mult ravnita vine deja dotata cu sitem audio de inalta calitate, consola performanta, DVD, sistem de navigatie, precum si diferite aparate pentru imbunatatirea motorului. Insa aceasta pentru modelele de top.
Pentru masinile de serie, accesorizarea necesita din partea posesorilor de autoturisme investitii de mii de euro. Potrivit specialistilor, toate aceste accesorii, menite sa imbunatateasca imaginea masinii sau sa ii ofere mai multa siguranta, sunt in asa fel gandite incat sa respecte linia gandita de fabricant pentru modelele respective.
Ritmul de crestere a pietei auto din Romania a atras tot mai multi impatimiti de masini tentati de posibilitatea personalizarii autoturismului. Astfel, daca in 2000 se vindeau aproape 90.000 de masini noi, cinci ani mai tarziu, alte 215.000 de autoturisme apareau pe strazi. Datele principalelor companii din domeniu arata ca si vanzarile de accesorii cresc direct proportional cu cele de masini.
“De la an la an au crescut volumele pe personalizare caroserie. Daca anul trecut, comparativ cu 2004, la Porsche Romania au crescut volumele de vanzari de masini cu peste 80%, accesoriile au marcat o crestere de 60%, iar pe primele cinci luni ale acestui an, am realizat vanzari de nu mai putin de 779.000 de euro”, spune Dumitru Bolba, director piese de schimb si accesorii Porsche Romania. Cu toate acestea, ponderea vanzarilor de accesorii electronice este redusa, cea mai mare parte din venituri provenind din vanzarea de accesorii standard, cum ar fi rotile de iarna cu jante de aliaj sau covorase speciale personalizate.
Tuningul, trendul sectorului auto
Puterea de cumparare scazuta a tinerilor, de altfel segmentul de piata cel mai interesat de tuning, precum si tarifele destul de piperate fac ca interesul romanilor pentru personalizarea auto sa ramana redus.
“Daca vorbim de accesorii de personalizare a caroseriei, unul din motivele pentru care acestea nu au foarte mare cautare este si faptul ca foarte multe masini in Romania sunt de firma, iar patronii nu au de ce sa cheltuiasca banii, de exemplu, pe un car kit, deoarece dupa cel mult trei ani de utilizare, autoturismul va fi scos la vanzare”, explica Dumitru Bolba.
De altfel, povesteste acesta, unul din gadgeturile utilizate la masina de serviciu este un cip tuning. “Am primit acum din partea firmei o masina destul de accesorizata. La un alt model am pus un cip tuning, care a sporit puterea motorului de la 115 CP la nu mai putin de 140 CP. Eu sunt de acord cu astfel de accesorii, in masura in care fabrica accepta. Clientii trebuie sa fie prudenti, deoarece la toata gama Volkswagen, Audi si Skoda nu promovam cip tuning-ul, neavand sustinerea fabricii. La Seat insa se acorda garantie pentru aceste gadgeturi”, mai spune reprezentantul Porsche Romania.
Cu toate acestea, marile companii din domeniu incearca sa atraga clientii cu oferte tot mai atragatoare si care vizeaza in special modelele dinamice ale unor marci. “Cea mai recenta aparitie in acest sens o reprezinta kit-ul aerodinamic pentru noul Seat Leon, constand din spoiler fata, spoiler spate, ornamente praguri, precum si eleron plafon”, spune directorul piese de schimb si accesorii de la Porsche Romania. si Q7 de la Audi se “lauda” cu un pachet off-road pentru protectia masinii in conditii meteo nefavorabile sau drum aproape impracticabil.
Pachetul contine protectii laterale pentru spoiler, care, impreuna cu pasajele de roti, accentueaza designul sportiv al masinii. De asemenea, ornamentele laterale pentru usi, impreuna cu treptele laterale dau un plus de individualitate modelului Q7. Ce-i drept, astfel de pachete necesita investitii destul de mari din partea proprietarilor de masini. “La Audi sau la alte marci importante personalizarile sunt complicate, deoarece masinile vin din fabrica cu standard de inalta calitate si din aceasta cauza nici fabricantul nu are o gama foarte larga de accesorii pentru asemenea modele”, explica Dumitru Bolba. Specialistii in accesorii spun ca romanii dispusi sa cheltuie mult pentru a-si personaliza autoturismul sunt putini si se numara printre cei cu dare de mana, care apar in Top 300.
Romanii nu pun pret pe siguranta la volan
Si in ceea ce priveste siguranta, romanii nu se dau in vant dupa investitiile din acest sector. Astfel, unul din accesoriile care ar trebui sa fie la mare cautare printre posesorii de masini este scaunul de copii, care, potrivit specialistilor, nu are prea mare cautare, insa. “In mod surprinzator, scaunele de copii nu merg. Stai si te gandesti daca a dat 10.000 de euro pe un autoturism si are un copil, ar trebui sa dea 300 de euro pentru a-i oferi acestuia siguranta in timpul deplasarii. Mai ales ca toate masinile livrate de noi au sistemul isofix”, mai spune Dumitru Bolba.
De regula, scaunul de copil trebuie sa corespunda inaltimii si greutatii acestuia, iar sistemul isofix reprezinta cel mai sigur sistem de fixare al scaunului disponibil pe piata. Prin acest sistem, scaunul se fixeaza direct pe structura automobilului, fapt ce conduce la cel mai inalt nivel de siguranta disponibil in prezent. Astfel de accesorii, de regula, rivalizeaza pe piata cu cele neoriginale, care desi pot avea un pret cu pana la 20% mai mic, nu ofera garantiile unuia original.
O alta gama de accesorii la mare cautare acum printre romani, de altfel clienti fideli ai iesirilor in aer liber la sfarsit de saptamana, sunt acelea pentru transportul bagajelor. Aceasta necesitate a posesorilor unei masini au fructificat-o si fabricantii din industria auto, care au creat pentru fiecare model bare de portbagaj originale, testate la Crash-test.
“Suplimentar, se pot monta diferite accesorii de transport ca, de exemplu, platforma de bagaje sau, avand in vedere sezonul cald, suporti de bicicleta, suporti ski sau cutie de bagaje”, explica Dumitru Bolba.
In 2006, odata cu largirea gamei de accesorii pentru Logan, si preferintele romanilor s-au modificat. Potrivit specialistilor Dacia, primul loc este ocupat de senzorii de parcare. Interesul posesorilor de Logan se indreapta apoi catre barele de pavilion si deflectoarele de aer.
Tehnologia a evoluat foarte mult si in ceea ce priveste sistemele audio-video cu care pot fi dotate autoturismele. Daca cele mai simple sisteme nu depasesc acum valoarea unui salariu minim pe economie, fiind astfel usor accesibile mai tuturor posesorilor unui autoturism, sistemele performante de inalta fidelitate a sunetului necesita cheltuieli si de 2.000 de euro.
“Becker Mexico este o unitate centrala din categoria “State of Art”, cu referire la calitatea audio si performante. Are un panou frontal in stil retro, complet metalic, dar incorporeaza cele mai avansate tehnologii disponibile. Aparatul citeste orice format de SD card, preia in totalitate functiile telefonului mobil prin Bluetooth sau prin introducerea SIM cardului in aparat. Primeste comenzi vocale, iar daca are neclaritati, va pune intrebari si el”, spune Mihai Lungu, director general la Luxacustica.
Dar, spune acesta, foarte multi tineri sunt mai degraba tentati sa investeasca in sisteme audio care sa se faca lesne auzite pe strada. Astfel, boxele sau subwoferele sunt printre cumparaturile preferate ale acestora. Fabricantii vin astfel cu diverse accesorii pe acest segment. Boxele portabile Logitech permit redarea muzicii, iar simultan reincarcarea bateriilor playerului. Este compatibil cu orice MP3 player, inclusive iPod, care dispune de un jack pentru casti.
Cat despre sistemele de navigatie, specialistii spun ca, cel mai probabil, vanzarile pe acest sector vor menge din ce in ce mai bine, aceasta deoarece sistemele s-au simplificat din punctul de vedere al interactiei cu masina.
Sistemele anterioare de navigatie aveau handicapul ca nu existau harti. De aici, volumele foarte mici de vanzari, iar ca sa pui ulterior un sistem original, preturile ar deveni prohibitive. “Odata cu aceste harti, a aparut o gama de sisteme GPS care sunt doar alimentate de la masina, se agata oriunde in habitaclu, si, in masura in care hartile sunt relevante, aceste aparate devin utilizabile. Un asemenea sistem ajunge la peste 2.500 de euro”, mai spune Dumitru Bolba.
Aceste aparate isi dovedesc utilitatea mai mult pentru ca acum putem calatori oriunde in Europa. Astfel, in momentul in care vrei sa ajungi la o destintie si sistemul iti alege trei trasee, daca unul va fi blocat, sistemul iti va fi de ajutor alegand o alta varianta. Potrivit specialistilor, problema ar fi una singura: acuratetea hartii. Cu siguranta, anii urmatori vor aduce miscari noi pe aceasta piata, care de abia acum incepe sa prinda contur la noi, iar noile tehnologii vor fi tot mai cautate.
Daca vorbim de accesorii de personalizare a caroseriei, unul din motivele pentru care acestea nu au foarte mare cautare este si faptul ca multe masini sunt de firma, iar patronii nu au de ce sa cheltuie banii pe un car kit, de exemplu.
Dumitru Bolba
De la primul model Ford sau Mercedes a trecut destula vreme pentru ca cele mai importante marci de pe piata mondiala sa-si imbunatateasca masinile care le-au consacrat. Dotarea cu gadgeturi dintre cele mai performante este una dintre modalitatile folosite pentru atragerea cumparatorilor. Ei bine, acum masina mult ravnita vine deja dotata cu sitem audio de inalta calitate, consola performanta, DVD, sistem de navigatie, precum si diferite aparate pentru imbunatatirea motorului. Insa aceasta pentru modelele de top.
Pentru masinile de serie, accesorizarea necesita din partea posesorilor de autoturisme investitii de mii de euro. Potrivit specialistilor, toate aceste accesorii, menite sa imbunatateasca imaginea masinii sau sa ii ofere mai multa siguranta, sunt in asa fel gandite incat sa respecte linia gandita de fabricant pentru modelele respective.
Ritmul de crestere a pietei auto din Romania a atras tot mai multi impatimiti de masini tentati de posibilitatea personalizarii autoturismului. Astfel, daca in 2000 se vindeau aproape 90.000 de masini noi, cinci ani mai tarziu, alte 215.000 de autoturisme apareau pe strazi. Datele principalelor companii din domeniu arata ca si vanzarile de accesorii cresc direct proportional cu cele de masini.
“De la an la an au crescut volumele pe personalizare caroserie. Daca anul trecut, comparativ cu 2004, la Porsche Romania au crescut volumele de vanzari de masini cu peste 80%, accesoriile au marcat o crestere de 60%, iar pe primele cinci luni ale acestui an, am realizat vanzari de nu mai putin de 779.000 de euro”, spune Dumitru Bolba, director piese de schimb si accesorii Porsche Romania. Cu toate acestea, ponderea vanzarilor de accesorii electronice este redusa, cea mai mare parte din venituri provenind din vanzarea de accesorii standard, cum ar fi rotile de iarna cu jante de aliaj sau covorase speciale personalizate.
Gamin n