Administratorii fondurilor de pensii private obligatorii (Pilonul II) și facultative (Pilonul III) vor avea posibilitatea să aloce o pondere mai mare din activele gestionate în fonduri mutuale deschise – 10% pentru Pilonul II și 15% pentru Pilonul III – față de limita actuală de 5%.
Administratorii fondurilor de pensii vor avea mai multe opțiuni
La sfârșitul lunii ianuarie 2025, valoarea activelor investite în fonduri mutuale era de 4,583 miliarde de lei în Pilonul II, reprezentând 2,99% din totalul activelor de 153,299 miliarde de lei. Pentru Pilonul III, aceste plasamente se ridicau la 165,9 milioane de lei, adică 2,94% din activele totale de 5,645 miliarde de lei, conform Profit.
Un element esențial al reformei constă în lărgirea ariei geografice de investiții. Astfel, administratorii vor putea plasa active în instrumente financiare – acțiuni, titluri de stat, obligațiuni corporative, instrumente ale pieței monetare, titluri ale fondurilor mutuale – emise sau tranzacționate în state care au aderat la codurile de liberalizare ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). Până în prezent, aceste investiții erau limitate la statele Uniunii Europene și Spațiului Economic European. România a demarat procesul de aderare la OCDE în 2022.
În ceea ce privește Legea 411/2004 pentru Pilonul II, se propune introducerea unor termeni noi, modificarea prevederilor legate de investiții și crearea posibilității ca Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) să angajeze o societate specializată pentru verificarea valorii provizionului tehnic, calculată și raportată de administratori. Măsura este concepută pentru a răspunde recomandărilor OCDE, dar și pentru a consolida capacitatea ASF de supraveghere și a proteja interesele participanților.
Pentru Pilonul III, reglementat prin Legea 204/2006, modificările includ definirea OCDE și a codurilor sale de liberalizare, introducerea conceptului de activitate transfrontalieră pentru administratori, precum și completarea definiției depozitarului activelor astfel încât să includă și băncile din statele aderente la codurile de liberalizare OCDE. De asemenea, se vor actualiza definițiile pentru instrumentele financiare, statul membru și statul gazdă pentru a reflecta noile posibilități de investiții. Structura operațiunilor transfrontaliere va fi adaptată mecanismelor actuale de funcționare, iar procedura de modificare a prospectelor fondurilor va fi clarificată.

Legea 204/2006 va fi completată cu prevederi care permit desfășurarea activităților specifice fondurilor în statele OCDE
Legea 204/2006 va fi completată cu prevederi care permit desfășurarea activităților specifice fondurilor de pensii în statele OCDE, iar articolele privind deductibilitatea vor fi revizuite conform Codului Fiscal. Totodată, se va elimina condiția existenței a cel puțin 90 de contribuții pentru dobândirea pensiei private. La fel ca în cazul Pilonului II, ASF va putea contracta un expert extern pentru verificarea valorii provizionului tehnic, oferind o bază independentă și solidă pentru protejarea participanților.
O noutate importantă este introducerea posibilității ca administratorii fondurilor Pilon III să creeze fonduri cu alocare dinamică, adaptând distribuția activelor în funcție de vârsta participanților. Măsura are rolul de a crește eficiența și personalizarea strategiei de investiții pentru fiecare etapă a vieții profesionale.
În ceea ce privește Pilonul IV, reglementat de Legea 1/2020 privind pensiile ocupaționale, modificările vor permite înființarea de fonduri cu alocare dinamică și ajustarea activelor în funcție de vârstă. De asemenea, va fi extins cadrul legal pentru ca instituțiile bancare din state OCDE să poată acționa ca depozitari ai activelor acestor fonduri. De menționat că, în prezent, în România nu funcționează niciun fond de pensii ocupațional.