Conducta principală care va lega sistemul naţional de transport al gazelor din România la cel din Bulgaria va finaliza traversarea forajului executat pe sub Dunăre în cursul după-amiezii de duminică, ceea ce va însemna, practic, conectarea celor două sisteme, se arată într-un comunicat al Ministerului Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri.
Potrivit comunicatului, viceprim-ministrul Costin Borc, Ministrul Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri, a efectuat, ieri (sâmbătă – n.r.) o vizită de lucru la şantierul interconectorului de gaze naturale Giurgiu-Ruse, unde s-a întâlnit cu reprezentanţii companiilor implicate în proiect: Transgaz, Inspet şi Habau.
'La subtraversarea efectivă a Dunării de la Comasca, viceprim-ministrul Costin Borc a asistat la începerea tragerii conductei principale a forajului executat pe sub Dunăre. (…) Lucrarea de subtraversare se va finaliza în după-amiaza zilei de duminică 25.09.2016, fapt ce înseamnă conectarea sistemului de transport dintre România şi Bulgaria', se precizează în comunicat.
Potrivit documentului citat, la eveniment a participat şi Hamza Karimov, directorul general al SOCAR Petroleum SA, companie cu care Transgaz are încheiat un memorandum de colaborare şi schimb de experienţă.
'Vizită viceprim-ministrului român la şantierul de la Comasca-România subliniază încă o dată atenţia acordată de Guvernul României interconectorului Giurgiu-Ruse, dat fiind importanţa strategică a acestei investiţii pentru asigurarea securităţii energetice şi a siguranţei în aprovizionarea cu gaze naturale a celor două state', au mai spus reprezentanţii Ministerului Economiei.
Vizita efectuată de Borc a continuat la Staţia de Măsurare a Gazelor Giurgiu, staţie care permite circulaţia gazelor în ambele sensuri şi care a fost dimensionată la un debit maxim de 1,5 miliarde mc/an în ambele sensuri.
Din Staţia de Măsurare a Gazelor Giurgiu, gazele sunt transportate prin conducte DN 500 mm, în lungime de 5,1 km până de la grupul de robinete Comasca (România). Lungimea efectivă a subtraversării este de 2,1 km de la grupul de robinete Comasca până la grupul similar de la Marten (Bulgaria).
'Este cea mai mare lucrare de acest gen din România şi Europa până la acest moment, o lucrare de pionierat', se mai arată în comunicat.
Interconectorul România-Bulgaria a fost finanţat cu fonduri europene în valoare de 23 de milioane de euro, din care 10 milioane de euro pentru lucrările de pe malul românesc şi 13 milioane de euro pentru partea bulgară, având termen de finalizare 31 decembrie 2016.
În primul an, odată cu bună funcţionare a conductei, în baza acordurilor încheiate, Transgaz va asigura un debit de 0,5 miliarde la o presiune de 29 de bari la graniţă.