Noile camere e-Sigur: Monitorizarea avansată a traficului rutier în România
Începând cu 1 ianuarie 2025, sistemul e-Sigur a fost operaționalizat pentru monitorizarea traficului rutier din România.
Aceste camere de supraveghere de înaltă performanță permit identificarea clară a șoferilor și verificarea respectării regulilor de circulație, inclusiv utilizarea centurii de siguranță.
Cum funcționează sistemul e-Sigur?
- Camerele e-Sigur sunt amplasate vizibil pe trepiede, lângă echipajele Poliției Rutiere.
- Acestea pot capta imagini de înaltă calitate, permițând identificarea automată a încălcărilor rutiere.
- Polițiștii verifică identitatea șoferilor prin baza de date a Poliției Române.
- Sistemul poate emite amenzi automat, nu doar pentru depășirea vitezei, ci și pentru alte abateri.
Unde sunt instalate camerele?
Monitorizarea se realizează pe autostrăzile:
- București-Pitești
- București-Constanța
- DN2 din Vrancea
Impactul asupra siguranței rutiere
România se află pe locul doi în Europa la numărul de decese cauzate de accidente rutiere, viteza excesivă fiind principala cauză. În 2023, peste 1.500 de oameni și-au pierdut viața, iar 3.500 au fost răniți în accidente grave.
Prin utilizarea celor 700 de camere radar performante, autoritățile urmăresc reducerea acestor cifre la jumătate până în 2030, prevenind astfel tragediile din trafic și protejând participanții la circulație.
Prima amendă prin sistemul e-SIGUR
Pe 12 ianuarie 2025, a fost aplicată prima sancțiune în baza noului sistem de monitorizare a traficului rutier din România, e-SIGUR.
O femeie de 28 de ani din Adjud, județul Vrancea, a fost sancționată cu o amendă de 810 lei și 3 puncte de penalizare pentru că a depășit limita de viteză cu 23 km/h, ajungând la 73 km/h pe DN2, în localitatea Adjud.
Fapta a fost înregistrată cu ajutorul radarului Trucam II, iar sancțiunea a fost aplicată după ce datele au fost colectate prin sistemul e-SIGUR și procesate conform pașilor legali.
Sistemul e-SIGUR a devenit operațional la 1 ianuarie 2025 și permite monitorizarea automată a traficului pe drumurile publice din România, folosind echipamente tehnice de ultimă generație. Inițial, este utilizat pe autostrăzile A1 și A2, dar și în județul Vrancea, în zonele cu risc ridicat. În viitor, sistemul va fi extins pe întreg teritoriul țării.
Scopul principal al implementării acestui sistem este reducerea accidentelor rutiere și protejarea participanților la trafic, contribuind astfel la un trafic mai sigur.