Având în vedere modul defectuos în care se arată site-ul de prezentare a României, ne-am gândit să aruncăm câteva priviri şi pe la alte site-uri similare. Nu le putem spune concurente, deoarece nu vizează strict turismul sau atragerea de investitori.
Concluziile sunt ruşinoase pentru imaginea României. Site-ul ţării noastre e la nivelul celor ale Belarusului şi Tanzaniei. În schimb, ţări percum Swaziland, Rwanda, Moldova sau Bangladesh reuşesc să aibă site-uri de prezentare mult mai bune calitativ. Paginile de prezentare ale unor ţări europene precum Franţa, Germania sau Suedia nici nu suportă comparaţie.
Din regiune
Bulgaria
Începem cu o comparaţie la îndemână: Bulgaria. Site-ul bulgariainfo.start.bg trădează interesul crescut al vecinilor pentru turism. Departe de a fi însă un site pur turistic (aşa cum este guide-bulgaria.com), prezintă destule informaţii non-turistice. De asemenea are o mulţime de linkuri, care chiar duc acolo unde trebuie.
Bulgarii au mizat mai mult pe funcţionalitate, pierzând puncte serioase la aspect. S-a pierdut şi la faptul că în partea de sus este în bulgară, corpul site-ului este în engleză, iar o serie de link-uri duc spre materiale care mai poti fi găsite şi în franceză sau germană. Siteul bulgaria.bg nu intră în discuţie, deoarece este site-ul Ministerului de Externe.
Ungaria
Cealaltă ţară membră UE şi vecină cu noi este Ungaria. Site-ul de prezentare este magyarorszag.hu. Realizat fără prea multă gândire de marketing, oferă totuşi informaţii consistente statistic, are link-uri, ştiri, webcam… În afară de maghiară, are informaţii şi în engleză şi germană. Site-ul hungary.com este destinat pur turismului.
Moldova
Dacă s-au terminat vecinii colegi de Uniune, căutăm informaţii despre cea mai săracă ţară din Europa. Site-ul moldova.md face faţă cu succes omului care află prima dată de existenţa ţării. Conţine statistici mai exacte, chiar dacă informaţiile nu sunt detaliate. La gradul de informare se simte puternic una dintre trăsăturile caracteristice unui guvern comunist, aceea de a ascunde cât mai multe informaţii publice. La capitolul de investiţii se oferă o listă cu facilităţi fiscale din 2006 şi 2007.
Ca în cazul oricărui site, dar şi – in extenso – ziar, post TV sau de radio din Moldova, vizitatorul din România va fi amuzat de stângăciile de limbaj. Fiind vorba de text, accentul specific nu mai intră în calcul, dar se pot observa termeni folosiţi aiurea, diverse substantive declinate haios sau cuvinte fără nicio noimă al căror înţeles se deduce din context sau din asemănarea cu cuvinte ale limbii române. Exemple: „peisajistică”, „simbolica de stat”, „puterea de stat”, „fortificarea sănătăţii”, „resurse renovabile”, folosirea excesivă a termenului „sferă” în loc de domeniu sau sector, „opinia generală” în sensul de „concluzie”, „permisiune” în loc de „aprobare” etc. Site-ul este mai prietenos decât cel al României. Este disponibil în română, menţionată ca „moldovenească”, engleză şi rusă.
Cipru
Portalul cipriot cyprus.gov.cy pune accent pe turism, dar reuşeşte ca prin domeniile din stânga ecranului să prezinte informaţii relevante, având suficiente link-uri. Se prezintă în greacă şi engleză. Spre deosebire de cei din Moldova, ciprioţii măcar ştiu care le este limba maternă. Exemplul nu a fost luat degeaba, în Cipru aflându-se la guvernare tot un partid comunist, ajuns la putere tot prin alegeri.
Cehia
Site-ul czech.cz reuşeşte să surprindă nu numai prin varietatea de informaţii (fără a prezenta agresiv turismul), dar şi prin design. Reuşeşte să ofere suficiente linkuri. Poate fi citit în cehă, engleză, franceză, germană, spaniolă şi rusă.
Surprizele
Swaziland
Sunt ţări care, atunci când le auzim numele, ne evocă imagini legate de sărăcie sau subdezvoltare. Site-ul welcometoswaziland.com surprinde plăcut ochiul prin grafica reuşită. Aşadar, nu este vorba despre nişte războinici închişi la culoare cu suliţe şi îmbrăcaţi sumar, gata oricând să atace pentru un pumn de mărgele. Autorităţile din regatul sud-african au realizat un site cu o grafică bună şi suficiente link-uri. Ca exemplu, la capitolul servicii se oferă link-uri spre numeroase companii din această ţară mică. La dezavantaje intră faptul că sunt prezentate agresiv date turistice şi că este într-o singură limbă. Spre deosebire de site-ul românesc, limba unică a welcometoswaziland.com este una de circulaţie internaţională: engleza.
Rwanda
Mai rămânem puţin în Africa şi mai spunem un nume de ţară: Rwanda. Altă imagine de stat subdezvoltat, plin de colibe de paie unde te miri că există Internet. Site-ul rwandagateway.org nu este unul excelent, dar reuşeşte să atingă mai toate domeniile. Rwandezii precizează asta încă din motto: „All you need to know about Rwanda”. Şi chiar aşa este. Curios, site-ul prezintă mai mult ştiri decât o promovare incisivă a turismului.
Bangladesh
Încă un nume care sună a sărăcie maximă. Într-o ţară cu 90% din teritoriu aflat la câţiva metri deasupra nivelului mării, orice umflare a fluviilor şi orice maree poate să ducă la inundaţii catastrofale. Oamenii par şi mai săraci, bolnavi şi cu o economie la pământ. Internetul nu este un vis frumos în Bengalul islamic, autorităţile reuşind să creeze bangladesh.gov.bd. Site-ul nu excelează la grafică, dar se prezintă ca unul serios, cu informaţii multiple, nu agasează cu oferte turistice. Reuşeşte să îmbine imaginea unor tabele reci de statistici cu logo-ul şi brandul de ţară, cu informaţii despre educaţie şi despre cum să obţii un permis de conducere, informaţii despre paşapoarte sau licenţe de comerţ. Site-ul este în engleză.
Uruguay
O ţară de la capătul lumii, care nu este o mare putere economică în zonă, reuşeşte să facă un site bazat pe java. Informaţiile de pe uruguay.gub.uy sunt suficiente pentru cine vorbeşte spaniola. Într-adevăr, spaniola este o limbă de circulaţie internaţională, cu zeci de milioane de vorbitori din Chile până în Mexic, dar, lăsând patriotismul local la o parte, nu este o limbă universal cunoscută. Ar fi mers măcar o variantă în engleză. Spre deosebire de site-ul românesc, nu arată ca o arhivă uitată de 15 ani într-un colţ de Internet şi conţine multe link-uri.
Transnistria
Fără a fi măcar o ţară, auto-proclamata Republică Moldovenească Transnistreană este o regiune rebelă a Moldovei. Deşi şi-a declarat independenţa în urmă cu aproape 20 de ani, nu este recunoscută de nimeni pe plan internaţional. Are o monedă-fantomă (rubla transnistreană) cu un curs de evoluează dubios, monedă implicit nerecunoscută de nicio bancă, lucru ce face orice card emis altundeva să fie inutil în Transnistria. Economia controlată în stil mafiot, ţară condusă în stil mafiot cu afaceri guvernamentale de tip mafiot, cu o serie de guvernanţi în cel mai pur stil mafiot de sorginte sovietică. Aparent, nu ar avea nicio legătură cu dezvoltarea restului lumii şi cu Internetul. Spre deosebire de alt ţarc, Coreea de Nord, în Transnistria Internetul este permis. Autorităţile de la Tiraspol au găsit chiar viabilă ideea promovării aşa-zisei lor ţări prin mijloace moderne, deosebite de cele sovietice cu care s-au obişnuit.
Astfel, putem vizita site-ul pridnestrovie.net, unde se prezintă destule informaţii despre acest teritoriu. Având nevoie mai mult de recunoaştere internaţională decât de turişti, site-ul prezintă situaţia destul de roz, astfel încât citind doar informaţiile de aici ai impresia că Transnistria este mai democratică decât SUA, mai dezvoltată economic decât Germania, cu un potenţial turistic mai mare decât Grecia, cu un grad de libertate mai mare decât în Olanda şi cu un nivel de trai mai bun decât în Monaco. Informaţiile prezentate agresiv sunt cele referitoare la independenţa ţării şi la deplângerea imaginii proaste pe care o are pe plan internaţional. Sunt prezentate, succint, şi informaţii turistice.
Cu cine ne asemănăm
Belarus
Dacă nu am reuşit să atingem nici măcar nivelul Rwandei, al Bangladeshului şi al unei ţări existente doar în mintea unui regim mafiot, iar Swaziland a ajuns un exemplu de urmat, ne întrebăm cu îngrijorare cu site-urile de prezentare ale căror ţări ne putem lupta de la egal la egal.
Un prim exemplu este cel al Belarusului. O dictatură de tip sovietic, o ţară peste care ultimii 20 de ani au trecut doar în calendar. Timidele tentative de ieşire în spaţiul virtual sunt fără efect. Site-ul belarus-online.com încearcă să prezinte câteva informaţii, dar într-o grafică învechită şi cu informaţii puţine. În afară de câteva site-uri pur turistice (precum belarustourist.minsk.by), acesta încearcă într-o manieră neprofesionistă să prezinte câteva detalii.
Tanzania
Pentru o privire scurtă în istoria Internetului, accesaţi tanzania.go.tz. Cu grafica la pământ, hărţi luate de aiurea, în stil neprofesionist şi cu informaţii inutile. Sună ca site-ul României. Numai că tanzanienii au avut decenţa să nu îl facă în limba swahili, ci în engleză.
Cu cine nu ne putem compara: Germania, Franţa, Suedia, SUA
La o scurtă privire asupra numelor acestor ţări, este de la sine înţeles că nici nu putem face o grilă de comparaţie. Singurul element unde site-ul românesc ar reuşi să marcheze ceva puncte ar fi poate faptul că este online şi că are o structură, text şi imagini.
Site-uri precum deutschland.de, france.com, sweden.se sau usa.gov ar trebui să fie adevărate manuale experţilor români care s-au ocupat de realizarea romania.gov.ro. Fiecare dintre aceste site-uri conţine practic tot ceea ce ai avea nevoie să ştii, într-o grafică la care s-a lucrat şi cu informaţii la zi, precum şi o multitudine de linkuri.
DETALII:
Citeşte şi partea întâi, precum şi partea a treia a materialului.