Sectorul constructiilor isi revine
Polonia este cea mai mare piata din Europa Centrala si de Est in ceea ce priveste sectorul constructiilor. Din punctul de vedere al valorii constructiilor pe cap de locuitor, aceasta variaza de la 73 dolari in cazul Romaniei, la 596 dolari in Cehia. Polonia, cu o valoare de 313 dolari, se apropie de media zonei, 302 dolari.
In Polonia, sectorul constructiilor s-a situat pe locul doi in zona central si est-europeana, din
punctul de vedere al productivitatii. Productivitatea medie s-a situat la 16.073 dolari pe angajat, in timp polonezii au obtinut 21.320 dolari, depasiti fiind doar de sloveni, cu 25.802 dolari pe angajat.
In toate tarile din Europa Centrala si de Est, productia in sectorul constructiilor a avut o tendinta de scadere in ultimii ani, dupa varful atins in 1997. Cauza principala a constituit-o criza din Rusia, care a dus la scaderea ratei de crestere a investitiilor in toata zona. De-abia in anul 2000 au aparut primele semne de redresare, cele mai bune rezultate fiind inregistrate in Estonia. Analistii se asteapta ca in sectorul constructiilor sa inregistreze ritmuri de crestere de 4-5% anual, in urmatorii ani.
Internet bankingul castiga teren
Bancile din Ungaria se indreapta din ce in ce mai mult catre serviciile on-line, ca o varianta din ce in ce mai sigura si mai ieftina la tranzactiile clasice. Astfel, costurile intretinerii unui bancomat ating o treime din costurile totale ale unei sucursale, in timp ce tranzactiile electronice reduc acest cost pana la 1%. Numarul total al utilizatorilor de servicii bancare prin Internet a crescut cu peste 300% anul trecut si se estimeaza ca, anul acesta, cresterea va fi de 400%, astfel incat la sfarsitul lui 2001 vor fi 200.000 de utilizatori.
Publicitatea on-line in Ungaria
Contrar tendintelor generale, de scaderea veniturilor obtinute din publicitatea on-line, in Ungaria incasarile au continuat sa creasca pe parcursul anului trecut. In total, veniturile au crescut cu peste 360% fata de
anul 1999, chiar daca aceasta reprezinta mai putin de 1% din totalul cheltuielilor de publicitate din Ungaria, estimate la peste 530 milioane dolari. Se estimeaza ca, pana in anul 2010, veniturile din publicitatea pe
Internet vor atinge 1% din produsul intern brut al Ungariei si aproape 20% din totalul pietei publicitatii, adica peste 70 milioane dolari. Costul pe mie (cheltuieli pentru o mie de vizitatori) s-a situat la nivelul a 16 dolari. Majoritatea veniturilor din publicitatea on-line sunt generate de portalurile orizontale (de interes general).Catre sfarsitul anului trecut, ponderea sectorului de telecomunicatii si IT in totalul cheltuielilor de publicitate on-line a tins sa scada, de la 66% la 46%, in favoarea companiilor de media, a caror pondere a atins peste 20%.