Studiul de piaţă a fost realizat în 2021 şi se referă la perioada cuprinsă între 2017 şi 2021. Acesta s-a axat pe un eşantion reprezentativ alcătuit din şase state membre: Austria, Belgia, Cipru, Polonia, Spania şi Suedia.
Scopul studiului este obţinerea informaţiilor actualizate privind practicile de distribuţie ale hotelurilor, în urma unui exerciţiu de monitorizare similar care a fost efectuat în 2016 de Reţeaua europeană în domeniul concurenţei. Obiectivul studiului este de a stabili dacă practicile de distribuţie hotelieră diferă de la un stat membru la altul şi să identifice orice modificări ale practicilor de distribuţie ale hotelurilor.
Paritate extinsă VS paritate restrânsă
De asemenea, cercetarea urma să stabilească dacă legile care interzic utilizarea de către agenţiile de turism online a clauzelor de paritate extinsă şi restrânsă în Austria şi în Belgia au dus la modificări ale practicilor de distribuţie ale hotelurilor în aceste state membre.
Clauzele de paritate extinsă se referă la preţ şi la alte condiţii oferite de hotel în cadrul tuturor celorlalte canale de vânzări, în timp ce clauzele de paritate restrânsă se referă numai la preţurile publicate de hotel pe propriul său site web.
Booking și Expedia sunt principalele agenții de turism online pentru rezervările camerelor de hotel
Rezultatele arată că, în comparaţie cu 2016, în UE nu s-au înregistrat modificări semnificative ale situaţiei concurenţiale în sectorul distribuţiei ofertelor de cazare la hotel.
Potrivit documentului, agenţiile de turism online reprezintă 44% din vânzările de camere ale hotelurilor independente, s-a înregistrat o uşoară creştere în comparaţie cu 2016. Booking.com şi Expedia rămân principalele agenţii de turism online pentru rezervările de camere de hotel.
Comisioanele pe care hotelurile le plătesc agenţiilor de turism online au rămas stabile sau au scăzut uşor, s-a redus gradul de diferenţiere în ceea ce priveşte preţul şi disponibilitatea camerelor aplicat de hoteluri atât între diferitele agenţii de turism online, cât şi între propriile lor site-uri web şi agenţiile de turism online, iar agenţiile de turism online aplică măsuri comerciale, cum ar fi o vizibilitate sporită/redusă pe site-urile lor web, pentru a stimula hotelurile să le ofere cele mai bune preţuri pentru camere şi cele mai bune condiţii.
Comisia Europeană va lua în considerare rezultatele studiului și se va asigura de respectarea normelor legislative în acest domeniu
Comisia Europeană a consultat autorităţile naţionale de concurenţă din UE cu privire la modul de concepere a studiului de piaţă şi a discutat cu autorităţile menţionate rezultatele acestui studiu.
Rezultatele studiului vor fi luate în considerare de Comisie şi de autorităţile naţionale de concurenţă în cadrul activităţii lor curente de monitorizare şi de asigurare a respectării legislaţiei în sectorul distribuţiei ofertelor de cazare la hotel.