Recuperarea zilelor de școală pierdute ar putea fi realizată în zilele de sâmbătă, este propunerea ministrei Ligia Deca. Această sugestie a fost prezentată într-o emisiune televizată, în contextul organizării examenelor pentru anul școlar 2024-2025
Ligia Deca propune ca orele pierdute să fie recuperate sâmbăta
Ligia Deca, Ministrul Educației, a adus recent în discuție o propunere care ar putea provoca controverse în rândul cadrelor didactice și al elevilor: recuperarea zilelor de școală pierdute ar putea fi realizată în zilele de sâmbătă. Această sugestie a fost prezentată într-o emisiune televizată, în contextul organizării examenelor pentru anul școlar 2024-2025. Deca a explicat că, având în vedere că probele scrise ale Bacalaureatului din anul 2025 încep la patru zile după încheierea cursurilor (pe 10 iunie 2025), este imperativ să se găsească soluții pentru a recupera lecțiile care nu au fost acoperite.
Ministrul Educației a subliniat că școlile cu un program aglomerat ar putea beneficia de ajustări ale orarului, inclusiv prin organizarea unor sesiuni de recuperare sâmbăta și desfășurarea orelor după-amiaza, în situația în care nu există deja schimburi de cursuri. Deca a explicat că aceste modificări ar putea fi esențiale pentru a asigura că elevii sunt bine pregătiți pentru examene, având în vedere că multe școli se confruntă cu probleme legate de programare și resurse limitate. Prin urmare, este necesară o flexibilitate mai mare în structura orarului pentru a compensa lecțiile pierdute din cauza diferitelor motive, cum ar fi grevele sau alte perturbări.
În plus, Ligia Deca a anunțat că ar putea fi necesare modificări în structura anului școlar pentru a permite desfășurarea programelor „Școala altfel” și „Săptămâna Verde” după 30 mai, data limită stabilită de ordinul de ministru 3.694 pentru structura anului școlar 2024-2025.
Programul să fie mai flexibil
Ministrul a sugerat că extinderea acestor programe pe întreg parcursul anului școlar ar putea oferi școlilor o mai mare flexibilitate în planificarea activităților educaționale, evitând astfel suprapunerea acestora cu perioada examenelor. Această ajustare ar putea contribui la o organizare mai eficientă a activităților educaționale și ar putea permite elevilor să participe la diverse activități educaționale extracurriculare fără a afecta pregătirea pentru examene.
De asemenea, Deca a discutat despre posibilitatea ajustării programelor de examen pentru Evaluarea Națională și Bacalaureat 2025, în cazul în care profesorii semnalează probleme legate de organizarea timpului pentru consolidarea și recapitularea lecțiilor. Ea a subliniat că, în cazul în care sunt identificate decalaje semnificative între programa școlară și cea de evaluare, aceasta din urmă ar putea fi modificată pentru a răspunde nevoilor specifice ale elevilor și pentru a asigura o evaluare echitabilă și eficientă. Ministrul a subliniat importanța adaptării programelor de examen la realitățile din teren și la dificultățile întâmpinate de elevi și profesori, pentru a asigura o pregătire adecvată și o evaluare corectă.