Una dintre cele mai aşteptate autostrăzi din România a intrat din nou în atenţia opiniei publice, dar nu datorită unor lucruri care i-ar putea bucura pe români sau mai ales pe şoferi, ci din cauza unor bâlbâieli ale autorităţilor.
În 4 ianuarie, premierul Victor Ponta i-a cerut ministrului fondurilor europene Eugen Teodorovici să găsească soluţia juridică pentru a schimba situaţia de la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) care ar fi suspendat licitaţia pentru autostrada Comarnic-Braşov. Astăzi, şeful CNSC, Bogdan Lehel – Lorand, a declarat că premierul Victor Ponta a fost dezinformat privind o decizie a CNSC în cazul procedurii de atribuire a contractului de concesiune de lucrări pentru construcţia autostrăzii Comarnic-Braşov, acesta precizând că instituţia pe care o conduce nu a blocat procedura menţionată.
La doar câteva ore de la informarea transmisă de CNSC, reprezentanţii Ministerul Transporturilor au remis şi ei o informare prin care susţin că există neconcordanţe între deciziile succesive ale CNSC privind două proiecte, Autostrada Comarnic – Braşov şi reabilitarea căii ferate Vinţu de Jos – Simeria, fapt ce a determinat tergiversarea celor două lucrări importante de infrastructură.
Să le luăm pe rând:
Vineri, premierul Ponta i-a cerut ministrului Eugen Teodorovici, ca împreună cu ANRMAP şi cu Ministerul Justiţiei, să găsească o soluţie juridicăpentru deblocarea proiectului Comarnic-Braşov, precizând că nu mai este dipus să înghită şmecheriile de la CNSC. "Dumneavoastră v-aţi agitat, aţi scos la concesiune Comarnic-Braşov că până facem cu sens unic, dublu, triplu, dacă nu facem autostradă, tot o să ne blocăm pe Comarnic-Braşov. CNSC a muncit tare pe 21 decembrie şi a suspendat procedura. Avem bani europeni pentru dosarul electronic de sănătate, CNSC a muncit în 7 decembrie l-a suspendat, nu mai facem dosarul electronic şi cred că mai putem să dăm 1.000 de exemple în care te duci la CNSC, eu ştiu cine şi de ce l-a pus acolo pe domnul preşedinte, nu mă interesează apartenenţa lui politică, mă interesează că nu o să stau să nu fac Comarnic-Braşov că nu vrea domnul preşedinte. Vă rog să găsiţi soluţia juridică, în aşa fel încât direct la instanţă o să găsim resursa bugetară, la Tribunalul Bucureşti se pronunţă judecătorii şi dăm drumul la proiecte, că altfel o să ne trezim peste patru ani că nu ne-a lăsat domnul preşedinte de la CNSC, pe care nu-l cunoaşte nimeni, şi autostradă tot nu o să avem’, a spus primul-ministru, la începutul şedinţei de guvern din 4 ianuarie.
El le-a cerut tuturor miniştrilor să-i dea afară pe şefii din instituţiile subordonate care de ani de zile ‘căpuşează’ guvernele.
Astăzi, CNSC a menţionat că în speţa menţionată de premier completul numărul 11 din cadrul Consiliului a admis cererea de suspendare formulată prin contestaţia introdusă de China Communications Constructions Company Limited, pronunţând, în acest sens, în data de 21 decembrie 2012, Decizia nr. 1001S/C11/5822. CNSC a subliniat că dosarului respectiv i s-a repartizat în mod aleatoriu completului 11 din cadrul instituţiei.
Prin urmare, CNSC susţine că suspendarea a acţionat numai până în data de 3 ianuarie 2013, ‘atunci când completul de soluţionare căruia i-a fost repartizat dosarul, în mod aleatoriu, a soluţionat pe fond cauza, pronunţând Decizia nr. 3/C11/5822’. Prin decizia respectivă s-a admis, în parte, contestaţia formulată de către China Communications Construction Company Limited, dispunându-se remedierea anunţului de participare şi a fişei de date a achiziţiei, a precizat sursa citată. ‘Ca atare, se observă că Decizia nr. 3/C11/5822 a fost emisă în data de 3.01.2013, în numai 3 (trei) zile lucrătoare, anterior declaraţiilor domnului prim-ministru Victor Ponta din data de 04.01.2013, nu ulterior acestora, aşa cum s-a lăsat să se înţeleagă şi greşit a fost menţionat în mass-media‘, a conchis CNSC.
În context, Consiliul consideră că premierul Victor Ponta a făcut afirmaţia privind această speţă ‘ca urmare a unei dezinformări’. ‘Prin urmare, dacă în data de 04.01.2013, cei care l-au ‘informat’ pe domnul prim-ministru Victor Ponta în cadrul şedinţei de guvern cu privire la stadiul soluţionării contestaţiei ar fi întreprins diligenţele minime de a se interesa cu privire la dosarul în cauză ar fi aflat că CNSC a soluţionat pe fond contestaţia în urmă cu o zi, respectiv în data de 03.01.2013. Din acest motiv, considerăm ca afirmaţiile domnului prim-ministru Victor Ponta, a cărui bună credinţă nu o punem la îndoială, au fost făcute ca urmare a unei dezinformări’, consideră preşedintele CNSC.
De asemenea, referitor la conducerea CNSC, Bogdan Lehel-Lorand subliniază că membrii acesteia sunt apolitici, iar preşedintele Consiliului are doar atribuţii manageriale şi nu participă la soluţionarea contestaţiilor.
‘În ceea ce priveşte preşedintele CNSC şi ceilalţi membri ai Consiliului, facem precizarea că aceştia sunt apolitici, în cazul acestora fiind stabilit prin lege acelaşi regim al incompatibilităţilor ca şi în cazul magistraţilor. Preşedintele CNSC are numai atribuţii administrative şi manageriale şi participă numai la soluţionarea cauzelor ce au fost repartizate completului din care face parte, în calitatea sa de consilier de soluţionare a contestaţiilor în domeniul achiziţiilor publice, fără a avea vreo ingerinţă în deciziile pronunţate de alte complete, cum este cazul în prezenta cauză’, se arată în comunicatul semnat de preşedintele CNSC.
Tot astăzi, Ministerul Transporturilor a transmis o informare prin care arată că sunt neconcordanţe între deciziile succesive ale CNSC privind proiectele autostrada Comarnic – Braşov şi reabilitarea căii ferate Vinţu de Jos – Simeria, fapt ce a determinat tergiversarea celor două lucrări importante de infrastructură, fapt ce determină tergiversarea demarării unor lucrări importante de infrastructură.
"Dacă în prima situaţie este vorba de blocarea primului proiect realizat în România prin parteneriat public-privat al unei autostrăzi, în ceea ce priveşte contractul de achiziţie publică pentru realizarea tronsonului de cale ferată Vinţu de Jos-Simeria, situaţie care trenează de aproximativ un an, există riscul pierderii finanţării europene prin POS-T 2007-2013. Acest context ne îndreptăţeşte să bănuim chiar existenţa unor interese ascunse", se arată în informarea MT.
Pornind de la aceste două cazuri, Ministerul Transporturilor doreşte să atragă atenţia tuturor factorilor implicaţi asupra necesităţii de a lua măsurile adecvate pentru ca astfel de blocaje să fie evitate în viitor.