Volkswagen reduce costurile și anulează acordul de garantare a locurilor de muncă
Volkswagen a anunțat abandonarea unor acorduri de muncă, inclusiv a celor care garantau locurile de muncă până în 2029 pentru șase dintre fabricile sale din Germania, ceea ce amplifică temerile legate de concedieri începând cu 2025. Aceasta ar putea fi prima dată în cei 87 de ani de istorie ai companiei când fabrici din Germania sunt închise, provocând îngrijorări considerabile în cadrul Guvernului de la Berlin.
Cel mai mare producător auto din Europa renunță la acordul din 1994 care asigura garanția locurilor de muncă, ca parte a unui plan mai amplu de reducere a costurilor, în urma unei încetiniri a vânzărilor și a competiției crescute din partea vehiculelor mai ieftine provenite din Asia, transmite agenția DPA.
Reprezentanții companiei au invocat dificultățile întâmpinate în tranziția către vehiculele electrice și competiția externă acerbă ca motive pentru aceste măsuri.
„Viitor în loc de reduceri de locuri de muncă”, se putea citi pe o pancartă.
Angajații Volkswagen au reacționat cu glume răutăcioase la adresa planurilor conducerii, manifestându-se prin huiduieli și scandări puternice în timpul negocierilor. Posibilitatea concedierilor și închiderea unor fabrici au amplificat semnificația discuțiilor privind contractele colective de muncă dintre conducerea VW și sindicatul IG Metall, care reprezintă majoritatea forței de muncă de la Volkswagen.
Liderii sindicali au solicitat informații clare legate de planurile de austeritate, inclusiv despre care uzine ar putea fi închise și câte locuri de muncă sunt în pericol.
Protest chiar în timpul negocierilor
În fața clădirii din Hanovra, unde se desfășurau negocierile, câteva mii de angajați VW au organizat un protest. Aceștia au folosit tobe, sirene și fluiere pentru a-și exprima dezacordul față de planurile de reducere a costurilor ale companiei.
Sindicatul IG Metall a cerut o majorare salarială de 7% pentru angajații de la VW și din industria auto germană, invocând profiturile semnificative obținute de firma mamă, grupul Volkswagen. Totuși, conducerea companiei a respins aceste solicitări, subliniind riscurile de concediere sau posibilele reduceri salariale în contextul dificultăților economice cu care se confruntă.
„În loc de povara costurilor, avem nevoie de o reducere de costuri. Este necesară de asemenea o contribuţie de la angajaţi”, a apreciat şefa de la resurse umane, Arne Meiswinkel, negociatorul cheie al conducerii VW.
„Închiderile de fabrici şi concedierile masive nu sunt în programul nostru”, a avertizat Thorsten Gröger, negociator şef pentru IG Metall.
Publicația germană „Manager Magazin” a raportat, fără a indica sursa informației, că oficialii Volkswagen iau în considerare reducerea numărului de angajați cu 30.000 pe termen mediu, ceea ce ar reprezenta aproximativ 10% din forța de muncă totală a grupului Volkswagen în Germania.
Compania se confruntă cu o serie de provocări semnificative, inclusiv o cerere în scădere pentru automobilele sale, în special pentru cele electrice. De asemenea, Volkswagen se confruntă cu o concurență din ce în ce mai acerbă din partea producătorilor din China. Aceasta, împreună cu o structură complexă de guvernare, a condus la criticile investitorilor și analiștilor, care consideră că procesul de luare a deciziilor este încetinit în perioadele de criză.
Această situație pune presiune suplimentară asupra conducerii companiei, care trebuie să găsească soluții pentru a naviga prin aceste provocări și a asigura viabilitatea pe termen lung a grupului Volkswagen.