Volkswagen închide fabrici pentru prima dată în 87 de ani

Anunțul făcut luni, 2 septembrie, de Volkswagen, conform căruia intenționează să închidă fabrici în Germania, este fără precedent în istoria de 87 de ani a producătorului auto german. Astfel de închideri de fabrici au fost considerate excluse pentru compania cu sediul în Wolfsburg.

Pentru a înrăutăți și mai mult situația celor 680 000 de angajați VW din întreaga lume, conducerea se simte, de asemenea, forțată să pună capăt programului de siguranță a locurilor de muncă, care este în vigoare din 1994 și previne reducerile de personal până în 2029.

Experții vorbesc deja despre o schimbare semnificativă de paradigmă la cel mai mare angajator industrial din Germania, care, datorită structurii acționariatului său, a fost întotdeauna o întreprindere controlată de stat și de familia Porsche.

Statul regional Saxonia Inferioară deține încă o cincime din acțiunile companiei și un loc permanent în consiliul de supraveghere, ceea ce înseamnă că asigurarea locurilor de muncă și a fabricilor a fost întotdeauna privită ca o chestiune de interes statal.

Volkswagen logo
SURSA FOTO: Dreamstime

Planul de economisire Volkswagen eșuează

Acest lucru s-ar putea schimba acum, când conducerea consideră că societatea se află într-o poziție precară. Anul trecut, Volkswagen a lansat un program de reducere a costurilor cu scopul de a economisi 10 miliarde de euro (11,06 miliarde de dolari) până în 2026.

Cu toate acestea, producătorul de automobile de masă ar trebui să taie încă 4 miliarde de euro, potrivit unui raport al cotidianului german de afaceri Handelsblatt.

Într-o scrisoare adresată angajaților luni, șeful mărcii VW, Thomas Schäfer, a descris situația ca fiind „extrem de tensionată” și dincolo de sfera de aplicare a „simplelor măsuri de reducere a costurilor”.

Directorul general al VW Group, Oliver Blume, a adăugat că piața auto europeană se află într-o „situație extrem de dificilă și gravă” și că Germania a rămas în urmă în ceea ce privește competitivitatea.

Ca urmare, cele 10 mărci de automobile din cadrul grupului VW trebuie restructurate în mod cuprinzător, iar „închiderea uzinelor nu mai este exclusă”, a declarat Blume, adăugând că concedierile prin pensionare anticipată și pachetele de indemnizații nu mai sunt, de asemenea, suficiente.

Prin urmare, VW se simte „obligat să rezilieze acordul de protecție a locurilor de muncă care a fost în vigoare din 1994”.

germania
SURSA FOTO: pixabay.com

Nu sunt date exacte cu privire la numărul de locuri de muncă eliminate

VW nu a furnizat încă cifre specifice cu privire la câte dintre cele aproximativ 120 000 de locuri de muncă din Germania ar putea fi eliminate.

Există speculații că fabricile care ar urma să fie închise sunt din Osnabrueck (Saxonia Inferioară) și Dresda (Saxonia).

Cu toate acestea, mulți experți cred că închiderea uzinelor VW din Germania este inevitabilă.

Helena Wisbert, director al Centrului de Cercetare Auto (CAR) din Duisburg, Germania, crede că „nu există nicio cale de evitare”.

Ea a declarat marți pentru revista germană de știri Spiegel că, până acum, utilizarea scăzută a capacității în uzine a putut fi compensată prin economii de la furnizori.

„Este clar că acest lucru nu mai este suficient”, a adăugat ea.

Moritz Schularick, președintele Institutului Kiel pentru economie mondială, consideră că măsurile anunțate de reducere a costurilor reprezintă începutul unei transformări în industria auto germană.

El îndeamnă guvernul german să nu intervină în producătorii auto aflați în dificultate.

„Nu ar trebui să stăm în calea schimbărilor structurale. Industriile emergente caută cu disperare lucrători”, a declarat el pentru săptămânalul german de afaceri Wirtschaftswoche.

Volkswagen
SURSA FOTO: Dreamstime

Acțiunile VW au scăzut

Miercuri, acțiunile Volkswagen au înregistrat o scădere de 1,2%. În ultimele cinci ani, valoarea acțiunilor Volkswagen a scăzut cu mai mult de 33%.

”Situaţia este extrem de tensionată şi nu poate fi rezolvată prin măsuri simple de reducere a costurilor”, a declarat luni CEO-ul mărcii VW, Thomas Schäfer.

”De aceea dorim să iniţiem discuţii cu reprezentanţii angajaţilor cât mai curând posibil pentru a explora posibilităţile de restructurare durabilă a mărcii”, a adăugat el.