Gigantul auto Skoda spune că ar putea fi nevoită să închidă o uzină auto, dacă va fi adoptată cea mai strictă variantă propusă pentru normele Euro 7.
Un oficial Skoda susține că marca auto ar fi nevoită să închidă o uzină din Cehia și să renunța la mai multe modele, inclusiv Fabia, dacă normele de poluare Euro 7 vor fi adoptate în versiunea cea mai strictă propusă. De asemenea, mai mulți directori din industrie au spus că mașinile s-ar putea scump puternic, dacă se menține versiunea din prezent a normelor.
Compania ar trebui să închidă o uzină din Cehia
Normele Euro 7 ar trebui să intre în vigoare din 1 iulie 2025 pentru autoturisme și VAN-uri. Comisia Europeană susține că normele vor reduce emisiile poluante și vor menține vehiculele la prețuri accesibile pentru consumatori.
Mai mulți directori din industria auto au declarat în ultimele luni că nu va mai renta din punct de vedere economic să fie produse mașini pe benzină sau diesel, de clasă mică, precum ar fi Polo sau Fabia, din 2025, dacă normele Euro 7 vor fi implementate în varianta cea mai strictă.
Martin Jahn, director de marketing și vânzări la Skoda, a declarat că, dacă va fi adoptată propunerea strictă din prezent, compania ar trebui să închidă o uzină din Cehia care produce modelele Fabia, Scala și Kamiq. Uzina de la Mlada Boleslav lare în jur de 3.000 de angajați.
Pe 10 martie, șeful Daimler Trucks, Martin Daum, susținea că propunerea curentă ar însemna costuri suplimentare de ordinul miliardelor pentru industria auto. În noiembrie 2022, șeful Volkswagen, Thomas Schäfer, spunea că modele precum Polo ar putea să nu mai fie produse după 2025, din motiv că normele Euro 7 ar putea adăuga 5.000 de euro la costul unei mașini.
Introducerea normelor Euro 7 nu își mai au rostul
Mai mulți constructori auto au criticat dur propunerile cu privire la normele Euro 7 și nu consideră că prețul mașinilor va crește în medie cu doar 300 euro, valoarea înaintată de Comisia Europeană. Mulți oameni notorii din industrie consideră că nu își mai are rostul introducerea normelor Euro 7 când, odată ce se investește mult în electrificare. Șeful Stellantis, Carlos Tavares, cataloga Euro 7 ca fiind „o abatere de la marele scop al electrificării”.
Un grup de opt țări din UE, printre care şi România, s-au coalizat recent pentru a încerca să obţină limite mai puţin stricte impuse la normele Euro 7 de emisii auto. Propunerea legislativă privind normele Euro 7, pe care ţările UE şi europarlamentarii vor începe să o negocieze în acest an, ar înăspri limitele pentru emisiile poluante, dăunătoare pentru sănătate, inclusiv oxizii de azot.
Comisia Europeană susține că beneficiile pentru sănătate ar fi mult mai mari decât costurile. Însă aceste ţări se opun normelor propuse, despre care spun că sunt împovărătoare pentru industrie. Cehia propunea o perioadă de patru ani pentru intrarea în vigoare a normei, odată cu alte modificări tehnice, pentru a da timp industriei să se pregătească.