E limpede pentru oricine că segmentul autoturismelor desti­nate transportului urban devine, pe zi ce trece, tot mai căutat de clienți. Asta dacă ne uităm pe șosele și nu pe cifrele seci din statistici. Acestea din urmă arată că, în ultimul an, la nivel european, clasa A a scăzut cu nu mai puțin de 16,4%, iar în România situația este chiar mai ciudată. În primele cinci luni din 2012 au fost vândute doar 834 de mașini de oraș, cu 28,5% mai puține decât în anul precedent. Cu toate acestea, potențialul acestui segment al pieței auto este enorm. Pare să fi fost și logica după care s-au ghidat șefii grupului german Volkswagen când au decis să „atace“ această zonă a pieței nu cu unul, ci cu trei modele aproape identice: VW up!, Skoda Citigo și SEAT Mii. Doi dintre acești tripleți sunt deja și în România, iar al treilea nu va întârzia să apară.

Sosită cu un decalaj de câteva săptămâni față de fratele său mai notoriu, up!, Citigo are sarcina de a se impune în fața unei concurențe extrem de puternice, reprezentată de modele precum Toyota Aygo, Fiat 500, Fiat Panda, Renault Twingo sau Hyundai i10. Cel puțin ciudat, modelul ceh va avea un adversar de temut chiar în VW up!, model cu care împarte cam tot ce se ascunde sub caroserie, de la platformă, la motoare și transmisie. Dacă punem în balanță și faptul că prețul minim al lui up! este de 8.327 euro, iar cel al modelului Citigo de 7.955 euro, este evident că până și acest capitol poate crea probleme în sânul familiei.

Nebunia motoarelor în trei cilindri

Odată cu reînnoirea modelelor din segmentul mini, mulți dintre producători au decis să ofere clienților și o gamă de motoare cât mai economice. Vedeta anului sunt, fără doar și poate, motoarele de 1 litru, în trei cilindri, alimentate cu benzină. În cazul Skoda, acest minipropulsor animă, practic, întreaga gamă, fiind oferit în două variante de putere – 60 CP și 75 CP. În ciuda capacității cilindrice reduse, 999 cmc, micul motor se comportă neașteptat de bine, ajutat, desigur, și de greutatea redusă a mașinii. Culmea este că până și zgomotul degajat atunci când pedala accelerației este apăsată cu putere este demn de o mașină mult mai puternică. În privința comportamentului rutier, nu sunt multe de spus. Ca și up!, noul Citigo stă foarte bine pe șosea și te face să uiți că te afli într-o mașină cu o lungime de numai 3,5 metri.

Având în vedere că vorbim despre un model de oraș, un element extrem de important este modul în care designerii și inginerii au reușit să creeze o mașină compactă la exterior, dar suficient de spațioasă în interior. Acesta este unul dintre atuurile tripleților up!, Citigo, Mii. Odată pătruns în habitaclu, cu greu îți poți închipui că vehiculul care te transportă este unul din clasa A. E drept că, accesul către locurile din spate este destul de dificil (n.red. – varianta testată avea trei uși) și că plasticul care acoperă bordul este cam dur și nu foarte plăcut la atingere, dar aceste elemente pot fi ușor trecute cu vederea odată ce constați că majoritatea concurenților au aceeași problemă. Un element inedit, prezent și pe up!, este Move&Fun, un dispozitiv multifuncţional, care îmbină funcţiile unui computer de bord, ale unui sistem de navigaţie şi ale unui dispozitiv hands-free. Acesta poate fi detașat și utilizat chiar și în afara mașinii. În plus, sistemul City Safe Drive, disponibil opțional pe toate nivelurile de echipare, asigură frânarea automată a mașinii în cazul detectării unui obstacol. Nu trebuie trecut cu vederea faptul că vehiculul a primit numărul maxim de cinci stele din partea EuroNCAP, organismul european independent ce evaluează siguranţa oferită de noile modele lansate pe piaţă. Modelul Citigo este, în opinia producătorului, cel care acoperă locul neocupat dintre generaţii, având printre grupurile-ţintă şoferii tineri, familiile tinere şi, de asemenea, o clientelă matură. Aceştia sunt clienţi foarte sensibili la preţ şi au o abordare raţională în ceea ce priveşte automobilul, dar, pe de altă parte, au pretenţii foarte mari în privința calității, caracterului practic, designului şi siguranţei. Odată cu Citigo, Skoda doreşte să câştige noi categorii de clienţi, pentru care, până în prezent, nu a existat nicio ofertă potrivită în segmentul maşinilor mici.

Cel mai ieftin Citigo (1.0 MPI – 60 CP, 3 uși, echipare Active) poate fi achiziționat cu 7.995 euro, în timp ce varianta cea mai dotată (1.0 MPI – 75 CP, 5 uși, echipare Elegance) costă 11.055 euro. O listă destul de lungă de opționale poate adăuga sume importante la aceste valori.