BMW este singurul constructor auto german care nu are o uzină într-o ţară europeană cu mână de lucru ieftină. Săptămâna trecută, compania germană a anunţat că intenţionează să investească într-o nouă facilitate care ar putea fi amplasată în România, Croaţia, Slovenia, Ungaria, Slovacia sau Cehia. BMW a precizat că analizează mai multe ţări din întreaga lume drept posibile locaţii pentru viitoare facilităţi de producţie. Zvonuri privind o noua investiţie BMW există încă de anul trecut, aşa cum informa capital.ro în vara şi toamna anului trecut. Reprezentanţi ai grupului BMW au efectuat anul trecut câteva vizite în România, dar au negat o posibilă investiţie în România.

Totuşi , un consilier local din Lugoj spunea în toamna lui 2012 că producătorul bavarez s-a arătat interesat de construirea unei fabrici la Lugoj,  pentru care ar avea nevoie de 100 de hectare de teren. Declaraţia a fost confirmată şi de primarul Lugojului, care nu a dorit să ofere mai multe detalii.

În luna octombrie, al doilea om din conducerea BMW a efectuat o vizită în România şi a dezminţit orice informaţie privind o posibilă investiţie a producătorului auto la noi în ţară. Atunci, vicepreşedintele BMW AG, Fanz Linner, spunea că „Avem unități de producție în Asia, Europa, Africa de Sud și America și, în acest moment, pentru Europa, nu avem nevoie de o extindere a capacitățile de producție existente. Noi scanăm spațiul est-european la fiecare doi ani, însă nu este momentul pentru o nouă fabrică acum. În uzinele pe care le avem pe continent lucrăm în doar două schimburi (n.n. – și nu trei cum ar trebui pentru a lucra la capacitate maximă). Sunt țări unde piața auto este sub așteptări precum Italia, Portugalia sau Spania. Nu știm încă ce vor aduce 2013 și 2014”, a menționat Linner dând astfel de înțeles că, până la momentul în care piața europeană nu își va reveni, o nouă investiție a BMW în România este exclusă.

AFP informează că strategia BMW este de a avea o nouă unitate de producţie, iar printre ţările candidate se află, aşa cum am menţionat deja, România, Croaţia, Slovenia, Ungaria, Slovacia sau Cehia.

‘Slovacia este una din ţările luate în considerare pentru noua investiţie BMW’, a declarat, miercuri, purtătorul de cuvânt al Ministerului slovac al Economiei, Stanislav Jurikovic. În prezent, Slovacia este lider mondial în termeni de producţie de autoturisme per capita, sectorul auto fiind responsabil pentru 39% din economie. Uzinele Volkswagen, Kia şi Peugeot-Citroen din Slovacia au 74.000 de angajaţi.

BMW AG, cel mai puternic producător mondial de vehicule premium, deține în acest moment în Europa uzine de asamblare vehicule la Munchen, Dingolfing, Regensburg, Leipzig, Berlin (motociclete), Oxford (Mini), Goodwood (Rolls Royce) Cassinetta di Biandronno (Husqvarna) și Graz (contract), plus fabricile de motoare și alte componente de la Hams Hall, Landshut, Eisenach, Swindon și Wackersdor.

Victor Ponta a anunțat într-o emisiune televizată că Guvernul a semnat un memorandum de înțelegere „cu una din cele mai mari şi mai prestigioase companii din Germania, care va deschide o fabrică în România”. Fără a își detalia declarația, premierul român a dat de înțeles că ar putea fi vorba despre un mare producător din industria auto.

Cine ar putea fi misteriosul investitor german? Având în vedere epopeea Daimler de acum cinci ani, când grupul a preferat Ungaria în detrimentul României pentru deschiderea unei fabrici care a necesitat investiții directe de circa 800 de milioane de euro, este destul de clar că acest mare producător nu poate fi în cauză. De asemenea, deși tot prin 2008 au existat și zvonuri legate de o potențială investiție a celor de la Volkswagen, dedicată diviziei premium Audi, majorarea capacității de producție a uzinei din Gyor în ultimii trei ani face puțin probabilă o astfel de mișcare. Mai ales că fabrica maghiară a necesitat investiții de peste 900 de milioane de euro. Nici Adam Opel, divizia europeană a General Motors, nu pare o variantă viabilă. Compania se află în plin proces de recalibrare a producției având o importantă producție excedentară. Ar mai fi grupul BMW însă, în ciuda unor vizite făcute de oficiali germani în mai multe zone din România și a unor declarații făcute de autorități locale române, bavarezii au negat până acum orice intenție.