Drumul lung din strada si pana in birourile Palatului Parlamentului sau pana in somptuoasa sala de sedinte a Camerei Deputatilor trece, in mod obligatoriu, prin filtrele sistemelor de securitate si control. O cladire atat de impunatoare precum „Casa Poporului”, care adaposteste mai multe institutii importante ale statului, nu putea sa nu aiba porti ferecate pentru cei a caror prezenta este indezirabila. Astfel se face ca, prin aprobarea Biroului Permanent al Camerei Deputatilor, conform regulamentului, cladirea a obtinut in urma cu cinci ani, o investitie dedicata tocmai modernizarii sistemelor de securitate si control-acces.
Licitatia in vederea desemnarii contractantului pentru efectuarea intregii lucrari s-a desfasurat in 1995, iar castigator a fost firma UTI Security Systems, devansand la oferta de pret, alti doi contracandidati. UTI nu a fost aleasa degeaba, pentru ca, potrivit propriei carti de vizita, in acelasi an firma specializata in sisteme de securitate realizase sistemul de inalta securitate al Bancorex, al Ministerului Finantelor, al Centralei Cernavoda, precum si al altor institutii financiare.
La Palatul Parlamentului, UTI Security Systems a inceput montarea unui echipament de supraveghere integrata si control acces la toate cele sase intrari ale cladirii. S-a montat inclusiv aparatura de control antitero, adica „portile” care semnaleaza si monitorizeaza orice tentativa de introducere in cladire a vreunui obiect metalic suspect. Proiectul prevedea, inca din 1995, instalarea si a patru porti cu turnicheti pentru controlul accesului personalului de serviciu din cladire, al invitatilor si vizitatorilor, precum si al parlamentarilor.
Numarul angajatilor este un mister
Dar tocmai acestia din urma par a nu fi fost de acord cu monitorizarea cu precizie a intrarilor si iesirilor lor de la Camera Deputatilor. Drept pentru care s-a intarziat punerea in functiune a sistemului comandat la executant. Directorul de imagine si PR al UTI Group, Lucia Urdareanu, ne-a spus ca firma pe care o reprezinta a furnizat, inca de la inceput, toate echipamentele necesare pentru accesul si controlul pe baza de cartela magnetica. Din buget public, Palatul Parlamentului a cheltuit 807 milioane de lei, la nivelul anului 1995, cand a fost inceputa lucrarea de instalare. Cea mai mare parte a banilor a fost destinata instalatiei de supraveghere video, care a costat bugetul Camerei 703 milioane de lei, la nivelul aceluiasi an 1995.
Trei ani mai tarziu, Camera Deputatilor achizitioneaza, contra sumei de 100 de milioane de lei, 1.800 de cartele magnetice, furnizate de firma Rolf Group. Cartelele, la pretul unitar de achizitie de aproximativ 56 de mii de lei, sunt destinate deocamdata doar personalului Camerei Deputatilor si invitatilor ei. Care este insa necesarul total de cartele magnetice? Iata o intrebare fara de raspuns si aceasta pentru ca, surpriza, este greu de aflat oficial cati anume angajati are Camera Deputatilor. Motivul: secret de serviciu, dupa cum ne-a spus directorul Directiei pentru ordine si paza, Ioan Pacurar. Potrivit insa unor date „neoficial” obtinute, angajatii Camerei ar fi in numar de 1.850, dar numarul total al celor care au de a face cu cladirea Parlamentului ridica necesarul de cartele magnetice la aproximativ inca 3.000 de bucati. Deci, ar mai fi nevoie de inca vreo 168 de milioane de lei la pretul de achizitie de acum doi ani.
Noul sistem ii supara pe chiulangii
Nivelul mare al sumelor alocate pentru asigurarea securitatii cladirii este justificat de reprezentantii Camerei Deputatilor prin importanta deosebita a „obiectivului”. Directorul general al Directiei pentru investitii din Palatul Parlamentului, Gheorghe Sandu, ne-a spus ca „Parlamentul, impreuna cu alte structuri ale statului, organizeaza diferite evenimente de dimensiuni internationale, care necesita standarde si grade ridicate de siguranta”. Pentru a da cateva exemple, Gheorghe Sandu a amintit de cele circa 200 de evenimente organizate de Centrul International de Conferinte in salile Palatului Parlamentului, in perioada 1995-2000, subliniind dintre acestea Forumul Crans Montana, Adunarea Parlamentara NATO, Adunarea Parlamentara a OSCE. La randul sau, Ioan Pacurar precizeaza ca „la astfel de evenimente participa personalitati cu regim extraordinar de securitate. De aici necesitatea supravegherii video 24 de ore din 24. Cartelele magnetice ne-ar permite sa avem o evidenta exacta a tuturor celor care intra sau ies din cladire”.
Problema este ca, de la 31 iulie, cele patru porti cu turnicheti au inceput sa functioneze: adica au intrat din nou in probe, dupa ce ele suferisera cateva modificari si dupa ce, timp de cateva luni si cu incepere din 1999, UTI Security Systems a efectuat inca o revizie la sistemul care statea in asteptare. Acum, functionarii de la Camera Deputatilor trebuie sa prezinte cartela la control. Pe multi i-am vazut nervosi: ei nu mai pot chiuli in timpul serviciului pentru a-si face cumparaturile, a-si da examenele la facultate sau a face orice altceva. si asta in timp ce-i vad cu ochii lor pe alesii neamului cum continua sa „se strecoare” pe langa sistemul de verificare atat din cauza lipsei cartelelor, cat si a nesimtirii ce caracterizeaza o parte dintre parlamentari.
Sistemul de control a costat parlamentul mulTi bani
· Executarea, montarea si instalarea sistemului de securitate, supraveghere video si control al Palatului Parlamentului a inceput in 1995
· Valoarea totala a achizitiei a fost de 807 milioane de lei
· Instalatia video de supraveghere si inregistrare a costat 703 milioane de lei
· In 1998 au fost cumparate 1.800 de cartele magnetice, contra sumei de
100 milioane de lei
· Echipamentele au fost montate de UTI Security Systems, in urma castigarii unei licitatii publice.
Sursa: directia pentru investitii a Camerei deputatilor