Legea privind statutul functionarului public incearca sa dea regulile de baza ale functionarii unui serviciu public permanent si impartial. Permanent, adica a carui continuitate sa nu fie influentata de schimbarile politice care survin firesc, la fiecare patru ani, o data cu alegerile. Impartial pentru ca, indiferent de culoarea politica a celor aflati pe moment la putere, slujbasul statului sa poata lucra doar in folosul cetateanului fara a fi in acelasi timp si in serviciul partidelor conducatoare. Legea incearca doar sa faca acest lucru, din doua motive: in primul rand, pentru ca legea nu este inca finalizata, ea este doar adoptata de Camera Deputatilor si a ajuns pe masa de lucru a Senatului. In al doilea rand, exista o mare intrebare: odata adoptata, cat de repede va putea oare transforma aceasta lege o structura puternic birocratica, clientelara, aservita politic si deloc prietenoasa cu cetateanul, intr-un serviciu public cu adevarat profesionist, de calitate, dedicat in intregime contribuabilului ? Seful Departamentului de Reforma a Administratiei Publice Centrale, Petrica Diaconu, considera ca legea va introduce un sistem corect de recrutare si promovare a functionarilor publici.
Petrica Diaconu sustine ca se va infiinta un corp stabil al functionarilor, separat de nivelul politic, dand astfel posibilitatea ca trecerea de la o guvernare la alta sa nu influenteze dramatic activitatea administrativa.
Functionarii nu au habar
de textul actului normativ
Nelinistile legate de lege sunt numeroase. Nestiind prea multe despre continutul legii, functionarii sunt influentati de zvonuri. Tuturor le este frica de schimbarile de regim politic, si toti – fara a cunoaste textul proiectului legislativ – sunt de acord ca cel ce guverneaza isi va impune oamenii sai in administratie. „Orice primar isi va aduce oamenii lui”. „Nu stim ce ne asteapta la anul, daca se schimba regimul, vine alt director general care ne va schimba cu siguranta din functii. „Replici de genul acesta sunt din ce in ce mai des intalnite prin birourile primariilor, ale consiliilor locale, ale institutiilor statului. Exista deci temerea pierderii locului de munca, iar adoptarea legii ar trebui sa o inlature.
Statutul functionarului public prevede intr-adevar infiintarea unui organism special, singurul care ar urma sa se ocupe de functionarii statului: Agentia Nationala pentru Managementul Resurselor Umane din Administratia Publica Centrala si Locala. Petrica Diaconu ne-a explicat ca in fiecare serviciu public in parte, sub coordonarea acestei agentii, va face o verificare a profesionalismului functionarilor care ocupa posturi de conducere, urmata de o atestare pe post. Toti ceilalti slujbasi, care ocupa posturi simple, vor fi preluati pe post.
De fapt, agentia va gestiona toate posturile existente de functionari publici, va avea evidenta tuturor slujbasilor statului, va controla corectitudinea aplicarii legislatiei privind functiile publice, se va ocupa de pregatirea si perfectionarea profesionala a functionarilor. Proiectul de lege prevede ca functionarii publici vor fi impartiti in trei categorii, fiecare avand cate trei grade a cate trei trepte. Acestora le corespund anumite trepte de salarizare. Si pentru ca, intotdeauna, grijile fiecaruia sunt legate in primul rand de bani, slujbasii se intreaba daca nu cumva categoriile introduse si obligativitatea concursului pe post nu le va aduce de la sine si o modificare „in jos” a lefurilor. Cu atat mai mult, cu cat functionarii vor fi separati in doua mari grupe: debutanti, cel putin 6 luni de la angajare, si definitivi, confirmati pe posturi.
O lege buna pentru toti
si pentru nimeni
Cui va folosi cu adevarat acest act legislativ? Un raspuns oarecum transant il are deputatul PDSR, Viorica Afrasinei, membru al Comisiei pentru Administratie Locala, care crede ca legea va servi tuturor si, in acelasi timp, nimanui: tuturor, pentru ca cetatenii au nevoie de servicii publice de calitate. Nimanui – adica nici actualilor functionari, nici celor viitori, pentru ca o buna perioada de timp va fi ocupata cu reorganizarea serviciilor publice conform legii ce va fi adoptata. Timp in care functionarul nu va sti ce-l asteapta. Mai mult, Viorica Afrasinei crede ca, in forma actuala, Legea statutului functionarului public nu va servi nici macar necesitatilor sindicatelor. Potrivit aprecierilor parlamentarului PDSR, Guvernul ar fi promovat aceasta lege la solicitarea sindicatelor, dar in textul initial nu se tine cont deloc de cererile sindicatelor care vor adoptarea cat mai rapida a legii.
Posturi sigure pentru
cei 15.000 de specialisti
Cat priveste disputa politica, povestea este cu dus-intors, puterea si opozitia se invinuiesc reciproc de aceleasi intentii. Prim-vicepresedintele PDSR, Adrian Nastase, acuza chiar coalitia de guvernamant ca, disperata fiind de pierderea puterii si sub umbrela integrarii europene, puterea incearca sa impuna o lege pentru a-i fixa pe posturi pe cei 15.000 de specialisti. In acest caz, spune Adrian Nastase, PDSR va schimba categoric legea, atunci cand va ajunge la putere.
Deloc straniu, cu aceste cerinte sunt de acord si partidele din opozitie. Deputatul PDSR, Viorica Afrasinei, subliniaza aceeasi necesitate a depolitizarii serviciului public. Dar nu uita sa reaminteasca ca aceasta trebuie sa se intample doar in urma dezbaterilor parlamentare. Adica, legea sa fie adoptata si de Senat, unde opozitia sa aiba posibilitatea sa aduca amendamentele dorite. Felul in care se va naste Legea statutului functionarului public este un alt motiv de discordie. Desi exista consens politic privind necesitatea ei, desi Uniunea Europeana a recomandat introducerea acestei legi, in vederea alinierii la legislatia comunitara, adoptarea legii treneaza. Din cauza aceasta, premierul Radu Vasile a subliniat ca legea este absolut necesar a fi adoptata si trebuie sa-si urmeze cursul normal prin Parlament. Daca se impotmoleste in Parlament, Radu Vasile spune ca Guvernul isi va asuma raspunderea privind statutul functionarului public, asa cum, de altfel, anuntase anterior.
Vlad Rosca, seful Departamentului pentru Administratia Publica Locala
„Este important ca un functionar public sa fie sigur ca in baza legii nu poate fi schimbat din motive subiective, politice sau de alta natura. In momentul in care se constituie un corp de profesionisti care are si aceasta siguranta a locului de munca, e foarte probabil sa se realizeze continuitatea actului de gestiune. Nu in sensul pastrarii unor anumite linii politice, care oricum sunt supuse schimbarii.”