Cei care nu vor să renunţe la confortul unui automobil se orientează către modelele de oraş care au consum mic şi se pot parca în spaţii mici. Una dintre cele mai populare maşini de oraş din lume este Smart, rezultatul colaborării dintre nemţii de la Mercedes şi elveţienii de la Swatch. Maşina este fiabilă, drept dovadă pe drumurile din ţara noastră circulă peste 10.000 de astfel de maşini, conform datelor de la Direcţia Regim Permise şi Înmatriculare a Vehiculelor, iar majoritatea sunt modele vechi de 15 ani. În ultimele şase luni au fost înmatriculate în jur de 60 de maşini Smart, cel mai popular fiind modelul Fortwo 451.
În ţara noastră, marca Smart nu este atât de bine reprezentată, precum alte mărci, nici la nivel de dealeri, nici la service-uri. Dacă eşti proaspăt posesor de Smart, unul dintre primele lucruri pe care este recomandat să îl faci este să te înscrii în grupurile de pe Facebook dedicate acestei mărci. Aici vei afla aproape tot ce te interesează despre acestă marcă. Unul dintre aceste grupuri este Smart Club Romania. Membrii se întâlnesc săptămânal la Sala Polivalentă unde fac schimb de experienţă şi de poveşti. Când vine vorba de revizii şi service, unul dintre cei mai experimentaţi mecanici pentru această marcă este Laurenţiu Adrian, cunoscut pe forumuri şi pe Facebook drept Laurenţiu Smart Adrian. Service-ul său se află în incinta uzinei Faur, iar posesorii de Smart vin la el din oraşe precum Piteşti, Ploieşti sau Călăraşi. Laurenţiu repară maşini Smart de mai bine de zece ani, iar recomandarea lui este să nu cumperi niciodată o maşină înainte să o verifici.
“Am reparat primul smart în 2006, în ultimii cinci ani m-am ocupat frecvent de această marcă, iar de trei ani lucrez pe cont propriu. Am verificat şi reparat în jur de 5.000 de modele”, spune Laurenţiu. Cea mai mare problemă e atunci când dai 2.000 de euro pe o maşină şi îţi pică o piesă care costă 1.000 de euro. Atunci intervin eu”, a adăugat Laurenţiu.
Fiind specializat pe marca smart, el identifică şi repară rapid orice problemă fie ea mecanică sau electrică. “Diferenţa dintre un service specializat şi unul generalist este aceea că eu identific şi repar maşina în 10-30 minute, în timp ce la un service care nu este specializat se verifică tot, iar maşina poate sta acolo chiar şi două săptămâni”, afirmă Laurenţiu.
Referitor la defecte, “la modelul Fortwo 450, pe benzină cea mai mare problemă o reprezintă segmenţii, iar la diesel tamponul central motor şi ambreiajul. La Fourfor nu există piese aftermarket deoarece s-au fabricat puţine modele, iar cele noi sunt extrem de scumpe. La modelul Fortwo 451, cel mai frecvent defect este ambreiajul şi rareori actuatorul, care este o piesă extraordinar de scumpă”, precizează Laurenţiu. Deoarece nu duce lipsă de clienţi, acesta intenţionează să deschidă un service mai mare, pe parcursul acestui an, tot în incinta uzinei Faur.
Alternative la Smart sunt Nissan Micra, Toyota Aygo, Kia Picanto, Hyunday i10, Volkswagen Up sau ŠKODA Citigo.
Scurt Istoric
În anul 1994 este înfiinţată compania Micro Compact Car AG la Biel, Elveţia, iar curând după aceea este anunţată fuziunea aşteptată dintre Mercedes-Benz şi SMH swatch. Scopul acestei cooperări este crearea unui autovehicul care să fie economic atât din punct de vedere al spaţiului, cât şi al resurselor. Munca de creaţie a început în scurt timp, în oraşul german Renningen, pentru „autovehiculul swatch Mercedes Art”, sau, pe scurt, smart. Un an mai târziu, smart prezintă un studiu de prototip la Salonul auto de la Frankfurt, iar în anul 1996 câştiga Premiul european pentru design.
Pe 3 octombrie 1998 începe în cinci ţări europene producţia celor mai neobişnuite autovehicule de serie din lume. Autovehiculul smart city-coupé este rezultatul tuturor prototipurilor şi vehiculelor de testare anterioare şi oferă toate caracteristicile cerute unui autovehicul urban modern: consum economic de carburant, costuri reduse de rulare, devalorizare foarte mică şi posibilitatea de a găsi spaţiu pentru parcare foarte uşor.
Modelul smart city-coupé, denumit mai târziu smart fortwo, este un autovehicul surprinzător din mai multe puncte de vedere. Cu ajutorul motorului turbo pe benzina şi a transmisiei automate cu 6 trepte de viteza „softip“, conducătorul poate schimba treapta de viteza fără să aibă nevoie de ambreiaj, şi nu există compromisuri in privinţa siguranţei: celula de siguranţa tridion oferă protecţie maximă ocupanţilor autovehiculului.