Povestea de succes s-a conturat in momentul in care compania elvetiana de consultanta de management Predictive Index, din Elvetia, s-a gandit sa cumpere site-ul celor doi romani. Ca o coincidenta, cu putin inainte de incheierea tranzactiei, cei de la ResurseUmane.ro s-au gandit sa creeze un nou brand, sub care compania sa dezvolte software pentru managementul resurselor umane.
si tocmai cand construiau brand-ul Smartree au venit cei de la Predictive Index si s-au decis sa cumpere. Cumparatorilor le-a placut atat de mult noul brand, incat au creat o societate omonima, Smartree Ltd London, care a preluat in proportie de 100% ResurseUmane.ro.
Ce au cumparat investitorii? O echipa de specialisti care in momentul preluarii (septembrie 2002) numara 27 de persoane si o aplicatie din a carei vanzare numai in Romania se pot obtine circa 5-6 milioane USD – cifra la care este evaluat potentialul pietei locale, in opinia Ionelei Berciu, director de vanzari la Smartree. Practic, cei de la Predictive Index vor vinde produsele dezvoltate in Romania, pe platforme Microsoft, intr-o retea de 3.600 de clienti europeni, care in termen de trei ani pot aduce venituri de 20 milioane USD numai pe acest produs.
Prognozele arata foarte bine, insa intrebarea pe care si-o poate pune orice observator de bun-simt vizeaza mecanismul prin care va fi posibil un asemenea succes. Mai precis, ce este atat de minunat in oferta celor de la Smartree? „Cheltuielile pe care le au clientii cu gestionarea resurselor umane se pot injumatati, daca luam in calcul si costurile ascunse, cum ar fi cele cu tiparirea si distribuirea fluturasilor”, sustine Mihai Bora, cofondator la ResurseUmane.ro si, in prezent, director tehnic.
Concret, externalizarea activitatii de administrare a resurselor umane, care consuma 80% din resursele unei companii obisnuite, se face la costuri de 1-2 USD/om/ luna. Pe langa eficientizarea costurilor, clientii se pot dedica problemelor legate de strategie. Cu alte cuvinte, compania este un furnizor de servicii, nu doar un vanzator de licente (activitate mai putin profitabila). Aceasta este ideea pe care o sustine si directoarea de vanzari: „Nu avem o mentalitate de software, ci una de servicii. Tehnologia este un vehicul pentru a crea niste servicii.”
Momentan, printre cei mai importanti clienti se numara Nestle, Rompetrol, Lafarge, Coty, London Brokers sau Policolor si Connex. La anul insa, datorita retelei de care dispune compania-mama, se asteapta o explozie a vanzarilor, iar pragul de profitabilitate va fi atins de-abia la inceputul lui 2004.
O data cu cresterea afacerii, managerii se gandesc si la posibilitatea vinderii de francize catre companii mai mici care ar beneficia de expertiza si reteaua de parteneri a unei companii mai mari (cu desfacere europeana). Se pare ca in Romania exista 1.000 de potentiali parteneri pentru contractele de franciza, insa acest model de business va fi dezvoltat in circa un an. Angajatii companiilor care folosesc solutiile Smartree au posibilitatea de a accesa in regim ASP (Application Service Provider), prin Internet, serviciile unor parteneri din domeniul medical, al asigurarilor, bancar, telefonie mobila.
Celor de la Smartree le place sa spuna ca aduc oxigen in afacerea clientului, in sensul ca il fac pe acesta sa-si conduca firma mai relaxat. Din acest motiv, personalul, a carui dinamica reflecta cresterea afacerii, reprezinta principalul activ al Smartree. Lucrurile au mers pana acolo incat la etajul patru al cladiri din strada Dr. Felix din Bucuresti in care se afla sediul companiei a fost amenajata o sala de masaj, special pentru angajati.
Inventivitatea, un alt atu al companiei, a insemnat si crearea unui limbaj aparte, care include cuvinte precum „smartitudine”, ceea ce nu inseamna altceva decat atitudine. Ca sa nu mai spunem ca fiecare departament este denumit intr-un mod absolut original: programatorii sunt „code heroes” si lucreaza in „code factory”, cei de la relatii cu clientii se afla in „cloud nine” – aluzie la confortul care trebuie asigurat beneficiarilor, iar locul unde sunt depozitate serverele nu se putea numi altfel decat „farm”.
Smartree – In esenta
· Fondatori ResurseUmane.ro: Mihai Bora si George Matea
· Valoarea tranzactiei
cu Smartree Ltd London: sub un milion USD
· Actionar actual: Smartree Ltd London – 100%
· Investitie inaintea achizitiei: 300.000 USD
· Numar de angajati: 42
· Vanzari ResurseUmane.ro in 2002: 700.000 USD
· Vanzari Smartree 2003 (estimare): 1,5 milioane USD
· Atingerea pragului de profitabilitate: inceputul lui 2004
· Concurenti: Wizrom (pe soft de salarizare), managementul resurselor umane (Oracle, SAP, Total Soft, Akela)
· Elementul care individualizeaza oferta: Smartree isi asuma responsabilitatea privind salarizarea, taxele, documentele de personal etc.
· Termeni Smartree: „code heroes”- programatori; „code factory” – departament de programare; „cloud nine”- departamentul de relatii cu clientii; „yummy place” – locul unde se serveste masa; „screaming room” – sala de intalniri.