faliment compania sud-coreeana Daewoo Motors, una dintre conditiile puse a fost ca numai anumite fabrici vor intra in structura noii societati mixte. Uzinele detinute de Daewoo in Europa de Est, printre care si cea de la Craiova, nu au fost trecute pe lista. Asta se intampla in vara anului 2002. Totusi, compania nou creata GM Daewoo a promis ca va permite fabricilor lasate in afara listei ca vor putea sa mai produca autovehicule Daewoo sub licenta pentru o perioada de trei ani. Timpul a trecut, iar termenul de gratie oferit de GM Daewoo se apropie de final. Practic, la inceputul lunii octombrie 2005 fabrica de la Craiova nu va mai putea produce autoturisme sub marca Daewoo daca nu va obtine o prelungire a licentei. Fabrica de la Craiova este detinuta in proportie de 51% de compania Daewoo Motor, restul actiunilor aflandu-se in proprietatea companiei Automobile Craiova. La aceasta din urma societate Ministerul Economiei si Comertului detine 72,4% din actiuni. Intre timp, GM Daewoo a mai primit solicitari de prelungire a licentei din partea producatorilor din Polonia si Uzbekistan, carora le-a dat curs fara nici un fel de problema. Valeriu Girlea, directorul de relatii publice al Daewoo Automobile Romania, neaga acest lucru, sustinand ca in toamna acestui an nu se va intampla nimic special pentru fabrica din Craiova. „Nu stiu de unde are cineva asemenea informatii. Contractele comerciale sunt confidentiale”, spune Girlea. El sustine ca licentele nu au cum sa expire, pentru ca ele au fost acordate pe termen nelimitat. „Lucram pe baza licentei pe care o avem de la Daewoo Motor Company Ltd si care este nelimitata in timp. In plus, relatia noastra comerciala cu GM Daewoo este semnificativa si in crestere in ultima perioada”, explica Girlea. In privinta contractelor de licenta, Codrut Seres, noul ministru al Economiei si Comertului, are o cu totul alta opinie. Acesta a confirmat ca licenta de productie expira in octombrie 2005, acest lucru fiind stabilit in anul 2002, atunci cand General Motors a infiintat impreuna cu Daewoo Motor compania GM Daewoo. „Atunci a fost acordata uzinelor neincluse pe lista fabricilor preluate de noua companie o perioada de trei ani in care mai puteau produce autovehicule sub licenta grupului sud-coreean”, spune Codrut Seres.
Daewoo Craiova are datorii de 800 milioane de dolari
Despre viitorul uzinei craiovene noul ministru spune ca este optimist. „In primul rand, se pare ca ar exista un interes din partea lui General Motors pentru fabrica de la Craiova. In al doilea rand, exista si o alta companie, al carei nume nu il voi mentiona, interesata de firma craioveana”, spune Seres. Una dintre problemele care ar trebui rezolvate este cea a datoriei acumulate de fabrica din Romania catre diversi creditori sud-coreeni si care, potrivit ministrului economiei si comertului, ar ajunge la suma de 800 milioane de dolari. Conform acestuia, partea coreeana a numit un lichidator pentru recuperarea datoriilor, una dintre variante fiind gasirea unui cumparator pentru cele 51% din actiuni detinute de Daewoo Motor. „Sentimentul meu in ceea ce priveste uzina craioveana este ca vom gasi un investitor interesat de preluarea fabricii. Nu am un scenariu pesimist pentru ca exista un interes fata de fabrica de la Craiova, pe care nu pot sa il mentionez. Mai vorbim in februarie”, declara Seres. Vesti noi sunt asteptate in a doua jumatate a acestei luni, cand ar putea fi discutate conditiile de colaborare dintre misteriosul producator auto si Ministerul Industriilor si Comertului, urmand ca ulterior sa se faca demersurile catre partea coreeana. n
Scenarii posibile pentru viitorul fabricii
1. Prelungirea licentei de productie sub marca Daewoo. Analistii cred ca este foarte posibila, pentru ca GM nu vinde in Romania modele care sa intre in concurenta cu cele aduse sub marca Chevrolet. Ei adauga insa ca o asemenea decizie este usor de obtinut, dar nu este o solutie care va asigura viitorul pe termen lung.
2. Obtinerea dreptului de a asambla modele GM. Analistii spun ca este putin probabila deoarece masinile produse aici s-ar „calca pe picioare” cu modelele Chevrolet care au fost lansate de curand pe piata romaneasca.
3. Preluarea de un alt producator. A fost mai intai varianta Renault. Desi au fost declaratii in acest sens, nu s-a mai auzit nimic in ultima vreme. A fost si cea cu General Motors, despre care analistii spun ca a devenit o simpla fantezie. Totusi, noul ministru a relansat aceasta pista, sustinand atat un posibil interes al GM, cat si existenta unor alte semnale de la mari producatori mondiali.