administrative au fost inghetate, existand chiar posibilitatea ca in scurt timp sa nu se mai produca Santal. "Deocamdata nu exista nici o decizie in privinta filialei din Romania. Nu putem insa sa inchidem pur si simplu o afacere care devine tot mai profitabila. In plus, atata timp cat nu s-a decis nimic referitor la toate marcile grupului, nu vad de ce ar trebui sa fie altfel in Romania", spune Lucizano. El nu precizat nici daca furnizorii Parmalat Romania vor fi platiti la timp sau vor exista
administrative au fost inghetate, existand chiar posibilitatea ca in scurt timp sa nu se mai produca Santal. „Deocamdata nu exista nici o decizie in privinta filialei din Romania. Nu putem insa sa inchidem pur si simplu o afacere care devine tot mai profitabila. In plus, atata timp cat nu s-a decis nimic referitor la toate marcile grupului, nu vad de ce ar trebui sa fie altfel in Romania”, spune Lucizano. El nu precizat nici daca furnizorii Parmalat Romania vor fi platiti la timp sau vor exista intarzieri. Cel mai important partener este compania suedeza producatoare de ambalaje Tetra Pack, dar reprezentantii sai nu au dorit sa comenteze pe tema acestui subiect.Circa 200 de romani lucreaza acum pentru Parmalat Romania si La Santamara, fabrica din Baia Mare unde se imbuteliaza sucurile naturale Santal. Alaturi de ei, afaceri de peste zece milioane de euro ale partenerilor se afla sub semn de intrebare. Totul a inceput luna trecuta, cand producatorul prajiturilor Archway, al sosului Pomi, al sucului Santal si iaurturilor Parmalat a fost declarat insolvabil, dupa ce a dezvaluit lipsa unor fonduri estimate de procurori la peste zece miliarde de euro. Magistratii incearca sa localizeze fondurile lipsa, dar considera ca o parte a provenit din conturi falsificate si nu a existat niciodata. Mai mult, se pare ca nici Deloitte & Touche, principalul auditor al grupului Parmalat, nu si-a dat seama de disparitia acestor bani. Deloitte nu a facut propriile verificari asupra conturilor companiei, inclusiv asupra unui cont de 3,9 miliarde de euro la Bank of America. Financial Times relateaza ca Deloitte s-a bazat pe un raport al Grant Thornton, care audita operatiunile a aproape jumatate din activele Parmalat.Parmalat este una dintre cele mai cunoscute marci italiene, are aproximativ 35.000 de salariati si este prezenta in 30 de state din lume. Veniturile sale anuale depasesc 7,5 miliarde de euro. Parmalat s-a stabilit in Romania in 1998, in urma unei finantari de cinci milioane de euro, obtinute de la Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD). Compania produce, sub marca Parmalat, sucuri naturale si lapte. Parmalat Romania este detinuta in proportie de 75% de catre firma mama si angajati ai acesteia, iar BERD are 21,6% din actiuni. Parmalat detine in intregime compania La Santamara SRL. Cifra totala de afaceri a fost anul trecut de peste zece milioane de dolari. „Nu cred ca putem trece investitia in Parmalat Romania pe linie moarta. Ramane de vazut care vor fi solutiile. Din cate am inteles, orice scenariu este posibil, inclusiv vanzarea marcii”, spune Jazz Singh de la BERD. Sucurile Santal si-au castigat un loc important pe o piata romaneasca a sucurilor naturale necarbonatate aflata inca in faza incipienta. „Piata are o penetrare mica, dar ritmul de crestere este interesant”, spune Andi Dumitrescu, director de cercetare la GfK Romania. El crede ca in aceasta situatie Santal poate fi o marca extrem de interesanta pentru oricare dintre competitori. Topul pietei nectarurilor este dominat de European Drinks, Quadrant Amroq Beverages si Maspex, care, laolalta, au 63% din piata. La sucurile de fructe, lideri sunt European Drinks, Parmalat si Pfanner, care au 77% din piata, conform ACNielsen Romania. La lapte ambalat, Parmalat detine o cota neinsemnata de piata, acesta fiind probabil si motivul pentru care, in general, se recurge la varianta importurilor din Republica Moldova.Fratii Viorel si Ioan Micula, proprietarii European Drinks, sunt de altfel cei mai mari castigatori ai decaderii Parmalat. La un an dupa ce au pierdut marca Sante, care s-a intors pe piata sub umbrela Parmalat, Viorel Micula se gandeste ca ar putea sa puna mana pe brandul competitiei. „Nu ne-am facut nici un plan, asteptam sa vedem ce se va intampla in Italia”, raspunde Micula la intrebarea daca este interesat sa cumpere Santal.Daniel Enescu, directorul general al Daedalus Consulting, crede insa ca brandul Santal este extrem de puternic si ca are toate sansele sa-si gaseasca un nou proprietar, dar acest lucru se va intampla la nivel global. „In momentul de fata, exista o tendinta extrem de puternica, si anume aceea ca firme din alte domenii sa cumpere producatori de sucuri”, spune Enescu.
Despre Parmalat Romania
· Parmalat Romania are active totale evaluate la circa 11 milioane de dolari
· Datoriile totale sunt de aproape cinci milioane de dolari
· Cifra de afaceri realizata impreuna cu Santamara a fost de peste zece milioane de dolari in 2003
· Veniturile din exploatare au fost opt milioane de dolari
· Pierderile totale au depasit 100.000 de dolari
· Rentabilitatea economica a fost de -3,33%