Urgența energetică a lui Trump este un cadou pentru firmele de combustibili fosili. Probabil că se va ajunge în instanță, scrie NPR.org într-un comentariu.

„Vom revoca decizia obligativității vehiculelor electrice, salvând industria noastră auto și păstrându-mi angajamentul sacru față de marii lucrători auto americani”, a spus Trump în discursul său cu ocazia învestiturii. „Cu alte cuvinte, veți putea cumpăra mașina pe care o doriți”, a continuat el.

Unul dintre primele sale semnate de Trump a fost revocarea țintei lui Biden privind 50% VE până în 2023.  Această țintă nu a fost niciodată aplicabilă; a servit drept indicator pentru alte politici care ar avea efecte mai tangibile.

În plus, scrie NPR, decizia lui Trump nu schimbă nimic lucrurile. Creditele fiscale de consum sunt încă disponibile iar regulile federale privind emisiile sunt încă în vigoare. Dar anunțul lui Trump este o săgeată mare care se îndreaptă spre locul în care administrația SUA speră să ajungă.

mașini electrice, vehicule electrice
SURSA FOTO: Dreamstime

Următoarea oprire: agențiile

Trump și-a identificat ținta drept „obligativitatea cumpărării VE”. Guvernul federal nu cere în mod direct vânzarea vehiculelor electrice – dar republicanii au susținut că reglementările pentru reducerea emisiilor vehiculelor sunt obligatorii, deoarece producătorii auto se vor confrunta cu costuri mari dacă nu vor vinde mai multe vehicule electrice.

O parte din foaia de parcurs a lui Trump este revizuirea regulilor, în special a standardelor de emisii stabilite de Agenția pentru Protecția Mediului, dar și a cerințelor privind economia de combustibil de la National Highway Traffic Safety Administration. Acestea forțează companiile să construiască mai multe vehicule electrice.

Dar înainte ca orice reglementare să se poată schimba, o agenție trebuie să propună ajustări. Apoi, există perioade obligatorii pentru comentarii publice, iar agențiile ar trebui să încorporeze feedback-ul în orice modificări. Asta înseamnă că va dura cel puțin câteva luni. Stephanie Brinley, director asociat AutoIntelligence la S&P Global Mobility, spune că se va întâmpla mai repede decât în ​​timpul primei administrații Trump, când a fost nevoie de mai mult de doi ani pentru a rescrie reglementările auto.

„Motivul pentru care se poate întâmpla mai repede este că acum echipa administrației Trump știe mai multe decât știa data trecută”, spune ea.

Donald Trump.
SURSA FOTO: Dreamstime

O răscruce în Congres

Administrația Trump a criticat subvențiile și stimulentele, cum ar fi reducerile de taxe federale, care încurajează vânzările și producția internă de vehicule electrice, numindu-le ”distorsiuni” ale pieței.

Deciziile executive ale lui Trump nu afectează disponibilitatea creditelor fiscale pentru vehicule electrice; pentru a le schimba va fi nevoie de o lege a Congresului. Dar atât Camera Reprezentanților, cât și Senatul sunt controlate de republicani, dornici să găsească modalități de a economisi bani pentru a echilibra celelalte tipuri de reduceri de taxe, pe care le-a promis Trump. Eliminarea stimulentelor pentru vehicule electrice ar putea sprijini această cauză.

Acest lucru face să pară că reducerea finanțării pentru EV va fi ușoară. S-ar putea să nu fie așa, deoarece Trump și parlamentarii republicani vor să promoveze producția și locurile de muncă din SUA. Majoritatea fondurilor federale pentru proiecte de energie curată sunt direcționate în districtele care votează republicani. Aceste fonduri au contribuit la încurajarea investițiilor private de sute de miliarde de dolari care se revarsă în producția de vehicule electrice.

Destinație finală

Ordinele lui Trump privind vehiculele electrice vizează și alegerea consumatorului. Iar industria auto a salutat perspectiva relaxării reglementărilor.

„Există o vorbă în afacerile auto: nu poți trece înaintea clientului”, a declarat John Bozzella, președintele grupului comercial care reprezintă producătorii auto, la o zi după anunțul lui Trump.

În prezent, vehiculele electrice reprezintă aproximativ 10% din vânzările din SUA. Și potrivit Elizabeth Krear de la JD Power, procentul de cumpărători de vehicule noi care spun că sunt „foarte interesați” să cumpere un vehicul electric a atins recent un maxim al ultimilor doi ani, de 29%.

Producătorii auto precum Ford și GM au susținut că, având în vedere că vehiculele electrice sunt eficiente și mai ieftine,  în cele din urmă, vor deveni atractive pentru mai mulți oameni.

 Mineralele critice, o sabie cu două tăișuri

În ceea ce privește lanțul de aprovizionare privind vehiculele electrice, drumul care trebuie urmat stă sub semnul incertitudinii, administrația Trump intenționând să anuleze o serie întreagă de politici de susținere. Exisă un indiciu că Trump va menține cursul. Este vorba de materiile prime pentru bateriile EV.

În prezent, China domină exploatarea și prelucrarea multor minerale critice. Construirea unui lanț intern de aprovizionare a fost un imperativ economic și de securitate națională pentru Biden – la fel și pentru Trump. În ordinele sale executive privind energia, Trump a amintit în mod special mineralele critice drept prioritate națională, care merită finanțare federală. 

Rhyolite Ridge, un proiect masiv de litiu din Nevada, dezvoltat de compania Ioneer, a beneficiat de un împrumut guvernamental de aproape un miliard de dolari în ultimele zile ale administrației Biden. Bernard Rowe, directorul general al companiei, subliniază că Barack Obama era președinte când au forat prima dată.

„Am trecut prin patru administrații în acest timp”, spune el. „Și ceea ce aș spune este că, din fericire, ne-am bucurat de un sprijin bipartizan foarte puternic pentru aceste lanțuri de aprovizionare ale mineralelor critice chiar prin cele patru administrații”, a subliniat el.

David Klanecky, de la compania de reciclare a bateriilor Cirba Solutions, este optimist cu privire la sprijinul lui Trump privind mineralele critice. El susține însă că întregul lanț de aprovizionare trebuie sprijinit, dacă scopul SUA este de a concura cu China și de a crea locuri de muncă în țară.

„Cred că este minunat că susțin mineralele critice, dar dacă nimeni nu cumpără vehicule sau nu folosește baterii, nu va fi nevoie de mineralele critice”, spune el. „Este o sabie cu două tăișuri”, adaugă el.