Unul din cele mai mari scandaluri din istoria industriei auto riscă să se repete. Denumit „Dieselgate”, scandalul izbucnit în 2015 a dus la o criză uriașă de încredere, care a afectat întreaga industrie auto, culminând cu mii de dosare și plângeri în justiție. Potrivit Daily Mail, ceea ce se întâmplă azi cu vehiculele electrice amintește de modul în care, acum 20 de ani, mașinile cu motoare diesel erau prezentate drept cele mai eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil și cu emisii mai mici, fiind considerate opțiunea cea mai ecologică. ”Dieselgate” a dovedit contrariul.
Așa cum pe vremuri erau lăudate beneficiile Diesel, acum ni se spune că mașinile electrice sunt viitorul și singura soluție pentru schimbările climatice, scrie Daily Mail.
Ceea ce nimeni nu spune însă, este că mașinile electrice nu sunt răspunsul la criza climatică și nici o soluție mai eficientă, din mai multe motive de ordin practic. Acestea merg de la costul lor inițial, autonomia limitată, timpul necesar pentru încărcarea bateriilor, noua infrastructură necesară pentru punctele de încărcare și până la puterea suplimentară necesară pentru a le furniza.
Vor ucide mai mulți oameni în urma accidentelor de circulație
Și mai alarmant, un raport din revista Nature sugerează că, deoarece mașinile electrice sunt mai grele decât alte vehicule, probabil, în urma unor accidente de circulație, vor ucide mai mulți ocupanți ai altor vehicule.
În ceea ce privește mult clamata soluție a EV la schimbările climatice, nu mai e niciun dubiu că mașinile electrice nu vor rezolva nimic. Deocamdată, sunt una dintre cele mai puțin eficiente și mai costisitoare modalități de a reduce carbonul, ca să nu mai vorbim că, din punct de vedere economic, sunt cel mai prost pariu.
Un raport al Comitetului pentru transport comun, publicat zilele trecute, a constatat că contribuabilii din Anglia se vor confrunta cu o factură de 35 de miliarde de lire sterline pentru a acoperi decalajul creat de trecerea la mașinile electrice.
Mai puțini bani la buget, dar subvenții mai mari
În prezent, proprietarii unor astfel de mașini nu plătesc nici taxa pe combustibil, care aduce 28 de miliarde de lire sterline la buget în fiecare an, nici taxa de exercitare a vehiculelor, care aduce 7 miliarde de lire sterline. Aceste sume sunt alocate pentru școli, spitale și alte priorități cum ar fi repararea drumurilor.
Nu doar că reduc veniturile guvernamentale, ci necesită subvenții uriașe. În Germania, subvenția este de peste 10.000 de euro pentru o mașină complet electrică.
Subvențiile merg tot către cei mai bogați
Proprietarii acestor mașini reprezintă o altă îngrijorare. Un studiu al Biroului Național de Cercetare Economică din SUA sugerează că aproape toate subvențiile pentru mașinile electrice merg către cei mai bogați 20% dintre americani, pentru care achiziționarea unei mașini suplimentare nu e un efort financiar. În plus, 90% dintre proprietarii de mașini electrice dețin și un vehicul pe combustibili fosili.
Dacă ajungem la capitolul ”încărcare”, pentru mulți proprietari poate fi o adevărată problemă. 40% dintre gospodăriile din Marea Britanie nu au acces la statii de încărcare. Și, potrivit unor estimări, costul global al construirii infrastructurii necesare ar ajunge la 6 trilioane de dolari.
De ce mașinile electrice nu vor salva planeta
Agenția Internațională pentru Energie (IEA) estimează că, dacă fiecare națiune își atinge obiectivele ambițioase privind creșterea numărului de mașini electrice pe străzi, va reduce emisiile de CO2 în acest deceniu cu 235 de milioane de tone. Dar mașinile electrice nu vor contribui prea mult la asta. În plus, un studiu german de anul trecut arată că anumiți compuși chimici, precum litiul sau manganul au nevoie de resurse neregenerabile pentru a fi procesate și a intra în componența bateriilor auto. Fabricarea bateriilor pentru EV presupune emisii poluante în cantități uriașe, iar prin trecerea la mașinile electrice nu facem decât să mutăm poluarea dintr-un loc în altul, susțin autorii studiului.