blocati in conturile statului nu este neaparat o problema pentru noi. Ceea ce ne doare cel mai mult este ca ne pierdem imaginea in fata clientilor", spune Dorina Florea, director financiar Porsche Leasing. "Clientii vin acum si isi cer banii si vor ca acestia sa le fie returnati imediat. Or, noi nu putem sa le returnam banii pana nu ne primim si noi inapoi banii de la stat, adica de la Autoritatea Nationala a Vamilor (ANV). Este o situatie foarte neplacuta", ne mai explica Dorina Floarea. Cornel
blocati in conturile statului nu este neaparat o problema pentru noi. Ceea ce ne doare cel mai mult este ca ne pierdem imaginea in fata clientilor”, spune Dorina Florea, director financiar Porsche Leasing. „Clientii vin acum si isi cer banii si vor ca acestia sa le fie returnati imediat. Or, noi nu putem sa le returnam banii pana nu ne primim si noi inapoi banii de la stat, adica de la Autoritatea Nationala a Vamilor (ANV). Este o situatie foarte neplacuta”, ne mai explica Dorina Floarea. Cornel Coca Constantinescu, presedintele Romexterra si al Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania (ASLR), arata ca sunt societati de leasing care au facut plati in avans, asteptand dupa aceea decontarea banilor de la utilizatori, dar sunt si alte societati care au trimis utilizatorii sa faca plata direct la vama. In primul caz, cei care va trebui sa se adreseze Autoritatii Vamilor pentru a recupera diferenta dintre acciza la valoarea de intrare si cea la valoarea reziduala sunt societatile de leasing, in vreme ce, in cel de-al doilea caz, utilizatorii va trebui sa se adreseze ei ANV. „Din cauza acestor diferente intre procedurile interne ale fiecarei societati, imi este greu sa estimez in cifre costurile totale”, arata Constantinescu.Societatile de leasing s-au aratat foarte reticente in a declara valoarea pe care o au de recuperat de la ANV sau numarul contractelor de leasing in discutie, precizand ca este vorba despre confidentialitatea relatiilor contractuale. Nici ANV nu ne-a indicat cate contracte de leasing au fost realizate in perioada 18 noiembrie-18 februarie si nici cati bani are de returnat. Cu toate acestea, asa cum au mentionat surse din piata, se pare ca sumele se cifreaza la valori destul de mari, de cateva sute de miliarde de lei, cele mai multe contracte fiind incheiate de operatori economici. „Pentru a nu-si pierde clientii, societatile de leasing sunt dispuse sa suporte ele costurile”, arata Gabriel Sincu, Senior Tax Manager, Haarmann Hemmelrath, firma care consiliaza multe dintre cele mai importante firme de leasing din piata. „Astfel, daca se vor gasi intr-o situatie tensionata, probabil ca vor prefera sa returneze ele banii clientilor, pentru a nu-i pierde, decat sa mai astepte banii din partea ANV”, mai spune Sincu. In 18 noiembrie 2004, o hotarare de guvern stabilea ca pentru autovehiculele introduse in baza contractelor de leasing, acciza sa se calculeze la valoarea de intrare, si nu la cea reziduala, cum se procedase pana atunci. Finantele revin in decembrie si promit ca vor modifica prevederile si vor rambursa diferentele. Guvernul Nastase discuta un act normativ care repara lucrurile, dar Consiliul Consultativ propune ca actul normativ in discutie sa nu fie publicat, pentru ca noul guvern trebuia lasat sa-si faca politica proprie. De-abia in luna februarie, Cabinetul Tariceanu include in normele de aplicare ale Codului fiscal precizarea ca accizarea autovehiculelor in leasing se face la valoarea reziduala, si nu la cea de intrare. „Am putea spune ca nu avem motive sa ne plangem, bine ca s-a rezolvat. Problema este, insa, alta si anume respectul fata de contribuabil societatile de leasing si clientii lor”, pune punctul pe I Gabriel Biris, consilier, Salans. „Daca acesta ar fi existat, Finantele ar fi trebuit sa se ingrijeasca ca, imediat ce greseala a fost sesizata si recunoscuta, sa propuna abrogarea articolul respectiv”, mai spune Biris.Ce ar mai fi de mentionat? Societatile au depus solicitarile la ANV, dar Vama nu a inceput platile, asa cum ne-au spus oamenii din piata. In plus, pe fondul noii politici „tarii cat mai multe venituri”, surse din Ministerul Finantelor spun ca nu este exclus sa se revina la acciza platita la valoarea de intrare si nu la cea reziduala.
Cine sunt castigatorii, cine sunt perdantii
· „Bugetul statului este cel care a beneficiat de sume necuvenite, pentru care nu a platit nici un fel de dobanda timp de trei luni. Probabil ca mai castiga si bancile din aceasta plimbare a banilor dintr-un buzunar in altul”, spune Gabriel Biris, consultant, Salans.
· Utilizatorii sunt cei mai mari perdanti. Ei a trebuit sa plateasca sume nedatorate.
· Societatile de leasing sunt si ele printre perdanti. Ele trebuie sa mearga la vama, sa faca cerere, sa li se intocmeasca acte constatatoare, sa urmareasca incasarea banilor de la vama si sa ii ramburseze utilizatorilor. Cu alte cuvinte, timp, bani, imagine.
· Lucratorii vamali trebuie sa ia acum dosarele de import la verificat, sa recalculeze taxele si diferentele ce trebuie rambursate.