Recent, s-a făcut o modificare în legislația rutieră, impunând șoferilor să păstreze o anumită distanță față de bicicliști atunci când îi depășesc. Descoperă în rândurile următoare care sunt modificările adoptate.
Cum se depășește în trafic un biciclist? Puțini șoferi știau asta
Nu sunt mulți șoferi care știu despre această reglementare. La finalul săptămânii trecute a fost adoptată o Hotărâre de Guvern care a modificat și completat Regulamentul de aplicare a OUG 195/2022 privind circulația pe drumurile publice.
De acum, distanța laterală recomandată la depășirea unei biciclete va fi de minimum 1,5 metri. Până acum, legea spune că șoferul trebuie să păstreze „o distanță laterală suficientă” atunci când intră în depășirea unei biciclete.
Mai mult, actul normativ prevede și anumite obligații pentru conducătorii de biciclete. De exemplu, echiparea bicicletei trebuie să se facă cu elemente sau dispozitive care să asigure vizibilitatea acesteia în trafic, în special pe timp de noapte, și să nu se limiteze doar la cele de culoare portocalie fixate pe spițele roților. Bicicliștii nu mai sunt obligați să poarte casca de protecție.
Inițial, în proiectul de hotărâre exista propunerea ca bicicliștii să fie obligați să poarte casca. Cu toate acestea, a fost scoasă după discuțiile cu organizațiile de bicicliști. Informația a fost confirmată și de Ministerul Afacerilor Interne.
Bicicliștii nu vor mai fi obligați să poarte căști
Marian Ivan, reprezentantul OPTAR (Organizația pentru Promovarea Transportului Alternativ în România), a declarat că la ultima întâlnire dintre specialiști și asociațiile implicate direct, Ministerul Afacerilor Interne a comunicat că renunță la propunerea de a face obligatorie purtarea căștii de către bicicliști.
Motivul invocat a fost lipsa unui studiu care să evalueze impactul acestei modificări legislative.
La acel eveniment au fost prezenți reprezentanți ai asociației „România fără gropi”, aceștia fiind cei care au inițiat și susținut propunerea. Din partea comunității bicicliștilor au participat reprezentanți ai asociației OPTAR și membri ai Comunității Bicicliștilor din București. Aceștia au exprimat opoziția lor argumentată față de luarea unei astfel de decizii.
Alte prevederi care visează bicicliștii sunt:
- biciclistul nu are voie să circule în interiorul localităților în care nu funcționează iluminatul public, precum și în afară localităților fără a purta îmbrăcăminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, de la lăsarea serii până în zorii zilei sau atunci când vizibilitatea este redusă;
- nu are voie să circule pe partea carosabilă în aceeași direcție de mers, dacă există acostament practicabil;
- biciclistul nu are voie să transporte altă persoană, cu excepția în care vehiculul este construit sau echipat special pentru transportul altor persoane.