Mit pentru șoferi. Este distribuția pe lanț indestructibilă?
Deși există un mit printre șoferi conform căruia distribuția pe lanț nu trebuie înlocuită niciodată, mecanicii contrazic această idee și oferă detalii despre momentul optim pentru înlocuirea kit-ului de distribuție.
Distribuția unui automobil are rolul de a sincroniza deschiderea supapelor de evacuare și de admisie și contribuie la realizarea schimbului de gaze din interiorul cilindrilor.
La baza sistemului de distribuție se află lanțul de distribuție sau o curea de transmisie. Acestea sunt elementele de angrenare care transmit mișcarea către toate piesele auxiliare.
Ruperea curelei sau a lanțului de distribuție poate cauza daune extrem de costisitoare, inclusiv dauna totală a motorului. Din acest motiv, mecanicii recomandă înlocuirea kit-ului de distribuție la intervale regulate de kilometri, pentru a preveni astfel de situații.
Ce avantaje are
Distribuția pe lanț prezintă mai multe avantaje față de cea pe curea de cauciuc. Fiind fabricată din metal, are o rezistență mai mare, iar sistemul este mai simplu.
În comparație cu distribuția pe curea, cea pe lanț nu este dependentă de pompa de apă. Acest lucru înseamnă că toate costurile pentru înlocuirea pieselor sunt mai reduse, însă ansamblul în sine are un preț mai ridicat.
Lanțul de distribuție conectează arborele cu came cu arborele cotit, deci în cazul în care pompa de apă se defectează, distribuția va funcționa în continuare la parametri normali. Cu toate acestea, acest lucru nu înseamnă că poți amâna la nesfârșit înlocuirea piesei defecte.
Un mit care a circulat de mult timp printre șoferi este acela că distribuția pe lanț nu trebuie înlocuită niciodată.
„Distribuția pe lanț se uzează, cu timpul, la fel ca oricare altă piesă mecanică. E adevărat, că rezistă de 3-4 ori mai mult decât distribuția pe curea, dar tot va trebui înlocuită.
Asta pentru a fi sigur că nu se rupe în mers. Fiindcă atunci când distribuția pe lanț se rupe, sunt mari șanse să distrugă tot motorul”, a explicat pentru ProMotor mecanicul Robert Marin.
Contează foarte mult cum conduci maşina
Schimbarea kit-ului de distribuție pe lanț nu este determinată de tipul de carburant utilizat, ci mai degrabă de modul în care vehiculul a fost condus.
Fiecare producător auto stabilește un interval specific pentru înlocuirea kit-ului de distribuție pe lanț, bazat pe numărul de kilometri parcurși. De asemenea, companiile care produc aceste kit-uri oferă o limită de kilometri garantată pentru utilizarea acestora.
Este esențial să urmăriți cu atenție intervalul recomandat de producător și să respectați programul de întreținere pentru a evita eventualele daune sau defecțiuni ale distribuției.
„În general, după aproximativ 200.000 de kilometri pot să apară primele semne de uzură. În funcție de modul de exploatare și de calitatea metalului din care e făcut, înlocuirea kit-ului de distribuție pe lanț se face între 250.000 și 350.000 de kilometri.
Dar poți mergi chiar și peste 500.000 km, dacă e un kit de calitate și e exploatat în condiții corecte”, a mai spus Robert Marin.
Defectarea distribuției pe lanț prezintă o serie de simptome, cele mai clare fiind zgomotele metalice care se vor auzi din zona motorului. Cureaua de distribuție a înlocuit lanțul de distribuție datorită costurilor reduse și a funcționării silențioase.
Singurul dezavantaj este acela al duratei de viață. De regulă, aceasta este estimată la cel maximum 100.000 km sau la o perioadă de 5-7 ani.
Intervalul la care trebuie înlocuit kit-ul de distribuție pe curea depinde de modelul autovehiculului.
Schimbul distribuției depinde de model
Din punct de vedere tehnic, cureaua de distribuție trece prin mai mulți scripeți echipați cu întinzătoare. Acești scripeți mențin tensiunea corectă pentru a asigura o mișcare normală a curelei.
Cureaua are cele mai mari șanse să se rupă în momentul în care se pornește motorul, atunci fiind înregistrate cele mai mari tensiuni.
Dacă se rupe cureaua de distribuție, poți scăpa fără nicio altă avarie sau doar cu câteva supape îndoite.
Dar, dacă se va rupe distribuția pe lanț, daunele pot fi mult mai mari. De exemplu, bucățile de metal pot fisura blocul motor, pot afecta vilbrochenul, distruge chiulasa ori chiar să spargă pistoanele.
Iar costurile de reparație a motorului vor fi mult mai mari sau chiar ar putea fi necesară înlocuirea cu totul a acestuia.
De aceea, se recomandă verificarea cu regularitate a gradului de uzură a curelei sau lanțului de distribuție și înlocuirea kit-ului atunci când acesta s-a măcinat.