Pentru a circula cu mașina pe drumurile publice, românii trebuie să efectueze ITP-ul. Această inspecție se poate efectua și în alte țări membre ale UE, dar șoferii trebuie să fie cu mare băgare de seamă deoarece un ITP efectuat în Spania de exemplu, nu va fi valabil în România.
ITP se poate face și în altă țară UE
Așa cum vehiculele înmatriculate într-un alt stat pot efectua ITP în România la reprezentanțele RAR, și vehiculele înmatriculate în România pot efectua ITP în unele țări membre ale Uniunii Europene conform legislației naționale a acelor țări.
Totuși, această inspecție tehnică nu este recunoscută de alte state membre și, implicit, nici de România.
Din punct de vedere practic, persoanele aflate în această situație trebuie să consulte autoritățile din statul în care se află vehiculul a cărui ITP urmează să expire, sau să verifice la stațiile autorizate de ITP din acel stat membru, pentru a afla dacă este posibilă efectuarea ITP-ului pentru vehicule înmatriculate în alte state membre și eliberarea documentelor legale necesare.
Este de asemenea recomandat să se obțină informații de la compania de asigurări a vehiculului cu privire la recunoașterea acestor ITP-uri în cazul implicării vehiculului în evenimente rutiere.
Este important de menționat că, conform prevederilor OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, cu modificările și completările ulterioare, înmatricularea vehiculului se suspendă automat în cazul expirării ITP.
ITP-ul se face din nou la revenirea în România
Pentru informații suplimentare privind suspendarea înmatriculării, vă puteți adresa Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor sau Direcției Rutiere din cadrul I.G.P.R., parte a Ministerului Afacerilor Interne.
În prezent, deoarece nu există o soluție europeană uniformă pentru efectuarea inspecției tehnice, la revenirea în România, vehiculul va trebui să fie supus unei noi inspecții tehnice într-o stație autorizată sau la o reprezentanță teritorială RAR, conform legislației naționale.
Acest lucru se datorează faptului că, în ciuda valabilității dovezii ITP emisă de un alt stat membru, vehiculul nu va fi înregistrat cu un ITP valabil în baza națională de date din România, având toate implicațiile legale aferente.
Cât timp ai dreptul să conduci cu ITP expirat?
Legea prevede că toate vehiculele care circulă pe drumurile publice din România trebuie să dispună de o Inspecție Tehnică Periodică valabilă. În cazul în care expiră, înmatricularea vehiculului se suspendă automat.
Astfel, dacă un șofer circulă cu ITP-ul expirat, va comite două infracțiuni rutiere:
- va conduce un vehicul fără Inspecția Tehnică Periodică valabilă
- și, în același timp, va conduce un autovehicul care este considerat neînmatriculat
Începând cu anul 2024, plafonarea valorii punctului de amendă nu mai este în vigoare. Până la sfârșitul anului 2023, un punct de amendă avea valoarea de 145 de lei, fiind limitat la 10% din salariul minim stabilit în 2017.
Cinci clase de sancțiuni:
- clasa I (2-3 puncte-amendă): 330 – 495 lei
- clasa a II-a (4-5 puncte-amendă): 660 – 825 lei
- clasa a III-a (6-8 puncte-amendă): 990 – 1.320 lei
- clasa a IV-a (9-20 de puncte-amendă): 1.485 – 3.300 lei
- clasa a V-a (21-100 de puncte-amendă): 3.465 – 16.500 lei