Conform Regulamentului UE 2021/1958, care intră în vigoare la 1 iulie, tehnologia de limitare a vitezei, deja instalată în multe modele moderne de vehicule, va deveni obligatorie pentru toate mașinile noi. Această măsură are ca scop reducerea accidentelor mortale. Iată ce înseamnă aceasta pentru șoferi.
Sistemul ISA va deveni obligatoriu în luna iulie a acestui an
Viteza excesivă este una dintre principalele cauze ale accidentelor rutiere în Uniunea Europeană (UE). Sistemul ISA, cunoscut și sub denumirea de Intelligent Speed Assistance (Asistenţă inteligentă a vitezei), emite un semnal care avertizează șoferul atunci când limita de viteză este depășită și, în practică, îl obligă pe șofer să își reducă viteza.
Începând din iulie 2024, pentru a preveni accidentele rutiere, UE a decis ca sistemul ISA să fie obligatoriu în toate mașinile noi. Aceasta înseamnă că toate mașinile fabricate începând cu luna iulie 2024 vor trebui să fie dotate cu Intelligent Speed Assistance.
Sistemul inteligent de asistență pentru controlul vitezei nu doar garantează siguranța în traficul rutier, ci vă poate și ajuta să evitați cheltuieli considerabile. În Germania, încălcarea limitei de viteză poate atrage o amendă de până la 800 de euro.
Experții germani atrag atenția că șoferii ar trebui să fie conștienți de anumite inconveniente legate de sistemul ISA din mașini. Există posibilitatea ca sistemul să trimită semnale sonore iritante din greșeală.
Profesorul Andre Seeck, director al Institutului Federal de Cercetare a Autostrăzilor (BASt) și fost președinte al EuroNCAP, a explicat într-un interviu pentru heise.de că sistemul obligatoriu ISA întâmpină anumite probleme.
Una dintre acestea este legată de actualizarea hărților în dispozitivele de navigație. La mașinile noi, această actualizare durează în prezent aproximativ un an și jumătate. Din acest motiv, există riscul ca sistemele de avertizare să nu funcționeze întotdeauna corect, conform 24auto.de.
Neajunsurile sistemului ISA
Informațiile nesigure privind limitele de viteză pot afecta funcționarea sistemelor ISA, datorită semnelor lipsă, vandalizate, alterate sau deteriorate, poziționării incorecte a semnelor, condițiilor meteo adverse sau limitărilor de viteză complexe și ambigue.
Prin urmare, principiul fundamental ar trebui să fie că șoferul își asumă întotdeauna responsabilitatea respectării regulilor de circulație. ISA este doar un instrument de asistență menit să avertizeze șoferul când este posibil și relevant. Mai multe puteți citi aici.