Lucian Diniță, fost șef al Poliției Rutiere timp de cinci ani, critică dur o modificare a Codului Rutier, care le permite șoferilor din străinătate să dea direct examen pentru un permis de conducere în România, fără a mai face școala de șoferi la noi în țară. Iată ce spune Diniță despre practicile întâlnite în anumite țări și care sunt riscurile acum pentru țara noastră.
Mai multe schimbări legislative ce îi vizează pe șoferi au intrat în vigoare în România.
Prima dintre ele îi vizează pe șoferii care dețin permise de conducere emise în alte țări și care nu pot fi preschimbate în România. Până acum, ei erau obligați să urmeze cursurile unei școli de șoferi și să se înscrie la examenul pentru obținerea permisului de conducere în România.
De astăzi, 13 august, conducătorii auto se vor putea înscrie direct la probele de examinare teoretică și practică, fără a mai face o școală de șoferi, având deja experiență în conducerea unui vehicul. Nu vor mai trebui decât să dovedească faptul că sunt apți din punct de vedere medical pentru susținerea acestui examen.
Pericol pe șoselele din România! Există țări în care se obține permisul fără niciun examen
Lucian Diniță, cel care a condus Direcţia de Poliţie Rutieră timp de cinci ani și are 25 de ani de experiență în Poliția Română, consideră că această măsură reprezintă un pericol pentru siguranța circulației din țara noastră.
„Conform convenției de la Viena cu privire la circulația rutieră care datează din 1968, avem unele permise de conducere străine recunoscute de statul român, dar și astfel de documente emise de alte țări care nu sunt recunoscute de autoritățile de la noi.
Prin această modificare a legii se va permite titularilor unor permise din cea de-a doua categorie să dea direct examen la noi fără să mai facă școala, lucru periculos pentru siguranța circulației, spun eu. Avem astfel de permise emise de țări din Asia, de exemplu, unde avem alte reguli de circulație, de multe ori, iar scrierea este cu totul alta.
Ce facem cu legislația, nu mai contează teoria? Apoi, în unele țări din Africa, permisul se emite fără niciun fel de examen, pur și simplu te duci și îl cumperi. Ca să nu mai spun de regulile de circulație care în unele cazuri practic nu există.
Ce facem cu astfel de cazuri? Dăm permis fără școală de șoferi? Păi, nu ar trebui, spun eu, chiar dacă omul știe să plece cu mașina de pe loc sau poate să vireze ori să oprească”, a explicat Lucian Diniță, potrivit adevarul.ro.
O altă schimbare legislativă, cea privind restituirea permisului, este lăudată
Ȋn schimb, Lucian Diniță laudă o altă modificare legislativă, cea prin care se simplifică restituirea permisului de conducere în cazul șoferilor testați pentru droguri la volan, dar care obțin un rezultat negativ în urma analizelor efectuate în instituțiile medico-legale autorizate.
Mulți oameni așteptau cu lunile să-și recupereze permisul de conducere, totul din cauza unor rezultate eronate sau ale unor decizii fără o bază legală reală.
Omul legii a explicat că, spre exemplu, unii șoferi au rămas fără permis după ce etilotestul indica faptul că ar fi consumat alcool, însă era doar vorba despre administrarea de lidocaină în urma unei intervenții stomatologice. Ȋn acest caz, analiza de sânge ar fi singura care trebuia să certifice un eventual consum de alcool și cea în baza căreia să poată fi suspendat permisul.
„Aici vorbim de o reglementare corectă care trebuia dată de mult. Oamenii rămâneau fără permise aiurea, fără o bază legală reală. Să mă explic. Dacă suferi o intervenție stomatologică în timpul căreia s-a administrat lidocaină, te urci la volan și ești oprit pentru control, etilotestul va arăta 0,05, iar polițistul îți suspendă permisul.
Problema este că legea spune că singura analiză care certifică un eventual consum de alcool este cea a sângelui, care se face la instituțiile medico-legale. În mod evident, dacă această analiză a sângelui contrazice ce a arătat etilotestul, trebuie să-i dai omului permisul pe loc și nu după ce procurorul constată acest lucru printr-o rezoluție la dosarul cu pricina.
Mai mult, ca o paranteză, MAI nu prea are bani și plătește analiza sângelui foarte târziu, de ordinul lunilor de la constatarea faptei, iar în tot acest timp omul stă fără permis, dacă nu vrea să plătească din buzunarul lui sume de peste 500 de lei pentru ridicarea certificatului.
Nici la stupefiante situația nu este mai roz. Multe teste ale aparatelor de tip drugtest au dat rezultate eronate, iar oamenii s-au văzut din nou în situația de a aștepta cu lunile să-și primească înapoi permisul de conducere”, a explicat fostul șef de la Poliția Rutieră.