Lege adoptată tacit de Senat. Mai multă responsabilitate pentru tinerii șoferi la volan
Un proiect de lege inițiat de parlamentari PSD, PNL, UDMR și neafiliați a fost adoptat tacit de Senat, stabilind accesul la obținerea permisului auto de la vârsta de 17 ani are ca scop principal responsabilizarea tinerilor șoferi și reducerea comportamentelor iresponsabile.
Prin intermediul acestui proiect, se propune ca persoana care însoțește un minor care deține un permis de conducere pentru categoriile B, BE și conduce un autovehicul să fie solidar responsabilă cu minorul pentru încălcarea regulilor de circulație sau pentru pagubele produse terților în urma unui accident rutier.
Inițiatorii consideră că această măsură reprezintă o formă de responsabilizare maximă a persoanei care însoțește minorul, având un rol determinant în educația rutieră a acestuia. Ei argumentează că un șofer cu minim 10 ani de experiență în conducerea autovehiculelor a dobândit suficientă expertiză în respectarea regulilor de circulație și în comportamentul față de ceilalți participanți la trafic.
Prin urmare, se estimează că riscul producerii de accidente rutiere de către șoferii începători va scădea semnificativ odată ce aceștia acumulează experiență în trafic. Această abordare ar putea contribui la îmbunătățirea siguranței rutiere și la reducerea numărului de incidente cauzate de lipsa de experiență a șoferilor tineri.
„Accesul la obţinerea unui permis auto de la vârsta de 17 ani are ca rol principal responsabilizarea tinerilor, în vederea diminuării gradului de teribilism şi a conduitelor iresponsabile.
De asemenea prin măsura pe care o propunem în prezentul proiect de lege, persoana care însoţeşte un minor care deţine permis de conducere valabil pentru categoriile B, BE şi conduce un autovehicul răspunde în mod solidar cu minorul aflat în culpă pentru încălcarea de către acesta a regulilor de circulaţie sau, după caz, pentru pagubele produse terţilor ca urmare a producerii unui accident de circulaţie, considerăm că este o responsabilizare maximă a persoanei însoţitoare care va avea un rol determinat în educaţia rutieră a minorului de 17 ani.
Considerăm că un conducător auto care are permis de conducere de minim 10 ani a dobândit destulă experienţă în conducerea unui autovehicul, în respectarea regulilor de circulaţie dar şi în respectarea celorlalţi participanţi la trafic. Astfel riscul producerii de accidente de către conducătorul auto începător scade semnificativ odată ce acesta capătă experienţă în trafic” se precizează în expunerea de motive.
România, departe de media europeană în siguranța rutieră: Despărțirea dintre realitate și cel mai sigur an raportat de Poliția Română în ultimul deceniu
Deși raportul Inspectoratului General al Poliției Române pentru anul 2022 a arătat că anul respectiv a fost cel mai sigur din ultimul deceniu în ceea ce privește siguranța rutieră, România se află încă departe de media europeană. Numărul de decese în accidente rutiere rămâne îngrijorător, cu 86 de decese la un milion de locuitori în comparație cu media europeană de 46.
Datele oficiale din 2022 arată că în România au fost înregistrate 28.010 accidente, soldate cu rănirea sau decesul a 36.218 persoane, din care 1.633 au fost decese.
Inițiatorii proiectului subliniază că o parte semnificativă a acestor accidente implică tineri șoferi cu vârsta până la 20 de ani, care au fost responsabili pentru 7.326 de accidente, soldate cu 136 de decese. Ei argumentează că lipsa de experiență a tinerilor șoferi și insuficiența pregătirii în timpul cursurilor pentru obținerea permisului auto sunt factori majori în producerea acestor accidente.
Proiectul urmează să fie dezbătut și votat în plenul Camerei Deputaților, care este forul decizional în acest caz.